שתף קטע נבחר

"מדינת כל אזרחיה": לפיד הפתיע, הבהיר ומחק, סמוטריץ' עקץ

מספר 2 בכחול לבן ושר התחבורה התווכחו בטוויטר בסוגיית הגיוס לצה"ל. אחרי שח"כ לפיד כתב: "ישראל היא מדינת כל אזרחיה", סמוטריץ' הגיב: "מה קרה למדינה יהודית ודמוקרטית?! יאיר ידידי, הלכת לאיבוד". אחר כך פרסם לפיד הבהרה ("התייחסתי ללהט"ב") ומחק את הציוץ המקורי

 

יאיר לפיד ובצלאל סמוטריץ'  (צילום: אבי מועלם, יצחק קלמן)
השר סמוטריץ' וח"כ לפיד(צילום: אבי מועלם, יצחק קלמן)

 

האמירה וההבהרה: ויכוח אידיאולוגי בין ח"כ יאיר לפיד לשר התחבורה ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' הוביל לאמירה מפתיעה של מספר 2 בכחול לבן, שלפיה "ישראל היא מדינת כל אזרחיה". סמוטריץ' מיהר להגיב: "מה קרה למדינה יהודית ודמוקרטית?!", ולפיד הבהיר: "התייחסתי לזכויות הלהט"בים". כעבור זמן קצר מחק לפיד את הציוץ הראשון.

 

הוויכוח בין השניים ניצת בטוויטר לאחר שח"כ לפיד ניסה לטעון ברקע נושא הגיוס לצה"ל כי מקורה של העלייה בשיעור המתגייסים בחוק שסיעתו העבירה בכנסת.

 

"אם צעיר חילוני בגיל 18 חייב להתגייס, גם צעיר חרדי", כתב לפיד לסמוטריץ'. "אפשר לעשות התאמות אבל העיקרון שכולם חייבים לשרת את המדינה וכולם שווים בפני החוק הוא מקודש".

 

לאחר מכן הוסיף לפיד את האמירה המפתיעה: "ועוד משהו סמוטריץ', ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה. ערכיה של הקהילה הגאה לא מעוותים ואני אשמח שהרבה יהודים יגורו בגליל, וגם בגולן ובנגב".

לפיד צייץ שבעד ישראל מדינת כל אזריה ולאחר מהכן הבהיר: אני נגד מדינת כל אזרחיה באופן מוחלט וכל חיי ()
הציוץ שלפיד פרסם - ומחק

השר סמוטריץ' לא נותר חייב, צייץ מחדש את לפיד וכתב: "מדינת כל אזרחיה?! מה קרה למדינה יהודית ודמוקרטית?! יאיר ידידי, הלכת לאיבוד". בהמשך חידד סמוטריץ' וכתב בציוץ נוסף: "יאיר לפיד, מועמד כחול לבן לראשות הממשלה: 'ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה. תודה יאיר שהוצאת את זה בסוף. כל מילה נוספת מיותרת".

 

כעבור כמה דקות פרסם לפיד הבהרה: "מישהו ממש, אבל ממש לא הבין מה הוא קורא. אני נגד כל 'מדינת כל אזרחיה' באופן מוחלט וכל חיי. ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית וכזו תישאר. מה שכתבתי התייחס לזכויות הלהט"בים".

 

כץ: "אמירה אנטי-ציונית"

שר החוץ ישראל כץ אמר בתגובה כי "'ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה' היא אמירה אנטי-ציונית, חמורה ומקוממת. את המונח 'מדינת כל אזרחיה' המציא עזמי בשארה לפני עשרות שנים, כאשר עמד בראש ועד הסטודנטים הערבים באוניברסיטה העברית, בתום מלחמת יום הכיפורים, ופעל למחיקת צביונה וזהותה היהודית של מדינת ישראל.

 

"האסטרטגיה הייתה פשוטה: אם אי אפשר לנצח את מדינת ישראל מבחוץ - בואו נהרוס אותה מבפנים. בהמשך הקים את בל"ד, שזה היה העיקרון המנחה של פעילותה, ובסוף נתפס כבוגד במדינה וברח לקטאר. ישראל היא 'מדינת הלאום של העם היהודי', ומוגדרת כמדינה יהודית - ודמוקרטית, שמעניקה זכויות אזרחיות

שוות לכל אזרחיה. מנהיג ששואף להיות ראש ממשלה אינו יכול לאמץ את סיסמת האויב במתכוון או בהיסח הדעת".

 

הביטוי "מדינת כל אזרחיה" מזוהה עם אלה הדוגלים בכך שישראל צריכה להיות דמוקרטית ושייכת באופן שווה לכל האזרחים ללא שום קשר למוצאם או דתם. לפיכך, מדינה כזאת אמורה להיות בעלת זהות ישראלית ולא בעלת זהות יהודית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם, יצחק קלמן
השר סמוטריץ' וח"כ לפיד
צילום: אבי מועלם, יצחק קלמן
מומלצים