שתף קטע נבחר

הבעיות של ישראל עם עסקת המאה

הרשות הפלסטינית מיהרה לדחות את תוכנית השלום של טראמפ, אך גם בירושלים לא יאהבו את הרעיונות האמריקניים. וושינגטון מציעה לחבר את עזה ליהודה ושומרון - מהלך שישראל טרפדה במשך שנים, ובעקבות ההשקעה התיירותית בעקבה - אילת עלולה להיפגע

  

 

חלקה הראשון של עסקת המאה שפורסם אתמול (שבת) על-ידי הממשל האמריקני אמנם הרגיז את הפלסטינים, שטענו כי מנסים להשתיק את שאיפותיהם הלאומיות בעזרת כסף, אך גם לצד הישראלי יש בעיה לא פחות קטנה עם ההצעה של הנשיא דונלד טראמפ.

בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה
האם נתניהו יסכים לפרטי עסקת המאה?(צילום: MCT)

החלק הכלכלי בתכנית המאה ()

עבור ישראל, חיבור רצועת עזה ליהודה ושומרון, כפי שהאמריקנים מציעים, הוא סדין אדום. הממשלה דאגה במשך שנים לבדל בין הגדה המערבית לעזה - ודחתה בעבר את ההצעות לחבר אותן באמצעות מנהרות, גשרים, רכבות, כבישים מאובטחים.

 

התכנית מציעה גם שורה של פרויקטים שדורשים לא רק את אישורה של ישראל אלא החלטות קונקרטיות של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שהוא הגורם האחראי. אך האלוף כמיל אבו רוקון לא הוזמן לועידת בחריין. נוכחותו של קודמו בתפקיד, האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי היא לא תחליף למתאם הנוכחי.

מצב הומניטרי עזה הבנק העולמי קיצוץ אונר
ישראל טרפדה במשך שנים - האמריקנים רוצים לחבר בין עזה לגדה המערבית(צילום: AFP)

שוברים את החום בחוף אילת (צילום: אלעד גרשגורן)
האמריקנים ישקיעו בעקבה - מה שעלול לבוא על חשבון אילת(צילום: אלעד גרשגורן)

סעיפים נוספים בתוכנית דורשים מצד ישראל מהלכי חקיקה ורגולציה - אך אלה לא יקרו בלי שיתוף פעולה של הרשות הפלסטינית. בנוסף, בתוכנית לא הוזכרו שום תמריצים לציבור הישראלי במטרה שיתמוך בתוכנית. ייתכן שאלה יופיעו בחלק הפוליטי של התוכנית, אך לעומת המדינות השכנות, ישראל לא תיהנה מהחלק הכלכלי. יתרה מזאת, הפיתוח התיירותי של עקבה שמוזכר בתוכנית עלול לבוא על חשבונה של אילת.

 

ערן עציון, לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר אתמול שבתוכנית האמריקנית אין חידושים מהותיים מהסכמים קודמים. "באופן מוזר, לבנון הוכנסה לתוך המתווה, לצד ירדן ומצרים, כיעד להשקעות ופרויקטים. ייתכן שזה מה שהביא את לבנון להסכים למו"מ עם ישראל על הגבול הימי, אך ייתכן גם שזו תוצאה של לחצים סעודים. בכל אופן, הקישור לנושא הפלסטיני תמוה, ולבנון כמובן לא תשתתף בוועידה בבחריין".

 

עציון הוסיף כי "התוכנית אינה מתייחסת גם להסכמי פריז ולמעטפת הכלכלית הישראלית-פלסטינית. היא חומקת מעיסוק בנושא, ובכך מקבעת נחיתות פלסטינית כלכלית מובנית. התוכנית מקדמת תלות פלסטינית בכלכלה הישראלית במובנים רבים, בניגוד לאינטרס הישראלי וכוללת סעיפים רגישים כמו רישום בעלות על קרקעות - בהצלחה עם זה מול ממשלת סמוטריצ'ים ועמותות 'זמבישיות'".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים