שתף קטע נבחר

43 מעלות בטבריה, תחושה של 40 במישור החוף: גל החום לשיא

ברוב חלקי הארץ יורגשו החל ממחר עומסי חום כבדים. חזאי "מטאו טק": "השילוב של טמפרטורות גבוהות ואחוזי לחות יחסית גבוהים יגרום לתחושה של מזג אוויר הביל - בפעם הראשונה בקיץ הנוכחי". מתי תגיע ההקלה? התחזית המלאה

 

 

גל החום שהחל לפקוד היום (ב') את ישראל יגיע מחר לשיאו עם טמפרטורות של 41 בקריית שמונה וטבריה. במישור החוף הטמפרטורות יגיעו ל-31 מעלות, אך בתוספת 70 אחוזי לחות, ההרגשה תהיה כמו 40 מעלות.

 

חזאי "מטאו-טק" צחי וקסמן התראיין היום באולפן ynet והדגיש כי גל החום בישראל לא יהיה קיצוני במיוחד, לפחות לא כמו זה שצפוי לפקוד במקביל את מערב אירופה. "צפוי שבוע חם, אבל לא משהו קיצוני שלא ידענו לא בחודשים האחרונים וגם לא בשנים האחרונות", אמר וקסמן.

  (צילום: אבי מועלם)
רוחצים בחוף פלמחים. רכיון(צילום: אבי מועלם)

מטיילים בתל דור (צילום: אלעד גרשגורן)
מטיילים בתל דור(צילום: אלעד גרשגורן)
וקסמן ציין כי המקומות שבהם ייעשה חם בשיעור ניכר מהרגיל לעונה הם עמק הירדן ועמק החולה - שם יגיעו הטמפרטורות לעד 43 מעלות בימים הקרובים. בנוסף, "במישור החוף והשפלה לא יימדדו מעבר ל-32, 33 מעלות", הוסיף. "השילוב של טמפרטורות גבוהות ואחוזי לחות יחסית גבוהים ייתן תחושה של מזג אוויר הביל - בפעם הראשונה בקיץ הנוכחי".

 

איי חום

על אף שלפי וקסמן לא מדובר בחום יוצא דופן, באולפן התראיין גם פרופסור אראל אבינרי, מומחה לתשתיות וקיימות עירונית במכללת אפקה, שהזהיר כי הטמפרטורות עולות בהדרגה בישראל. הסיבה לכך נעוצה לדבריו לא רק בגלל ההתחממות הגלובלית, אלא גם בהיווצרות "איי חום" במרכזי הערים.

 

 

"קרני השמש למעשה פוגעות ונלכדות בחומרים כמו בטון ואספלט. הן לא משתחררות כל כך מהר, והחום גובר", הסביר. "חסר לנו שטחים פתוחים בתוך הערים; שטחים שבאופן טבעי מצננים את העיר – צמחייה, עצים. גם רוח לפעמים חסרה לנו, כי הבניינים שוברים את הרוחות ולא מאפשרים להן להיכנס אל תוך העיר".

 

פרופ' אבינרי מזהיר כי אם תחזיות מומחי האקלים יתממשו, בעתיד "צפוי לנו קיץ כמעט כל השנה; מתוכו קיץ משמעותי כמו יולי-אוגוסט במשך מספר חודשים בשנה. זה חום בלתי נסבל. אנשים, אני צופה, יסתגרו יותר בבתים עם המזגנים והטלוויזיות וייסעו רק במכוניות, יסגלו לעצמם אורך חיים יושבני - מה שישפיע כמובן על התחלואה והתמותה ועל אורח החיים".

חוף ים בהולנד (צילום: EPA)
גם באירופה גל חום(צילום: EPA)

גל חום פריז צרפת (צילום: MCT)
משתכשכים במי מזרקות בפריז(צילום: MCT)

הוא קרא להילחם בתופעה הגלובלית של שינויי האקלים, אך אמר כי לישראל יש השפעה ישירה בנושא, באמצעות תכנון נכון ויעיל יותר של ערים ותשתיות. הוא מנה בין היתר מניעת רצף של בטון באספלט בתוך ערים, הקמת גנים ופארקים שמסייעים בקירור הסביבה. אבינרי קרא גם להגביר את הבנייה הירוקה והמודעות של מקבלי ההחלטות לנושאים אלו. "הייתי מצפה שיהיו יותר ברזיות", הוסיף. "זה גם דבר מאוד חשוב, כי מים זה משהו בסיסי, ולצערנו אין מספיק ברזיות במרחב העירוני".

 

התחזית המלאה: גל חום – והתקררות בשישי

הערב יהיה חמים ולח בחוף ונוח יותר בהרים ובפנים הארץ. לקראת בוקר ייתכנו הגבלות ראות במשור החוף, בשפלה ובצפון הנגב.

 

מחר, יום ג', תחול עלייה קלה בטמפרטורות ויהיה חם מהרגיל עד שרבי בהרים ובפנים הארץ. לאורך מישור החוף יהיה הביל, וישררו עומסי חום כבדים ברב חלקי הארץ. לפי "מטאו-טק", אפיק עונתי רדוד מעל מזרח הים התיכון הוא שגורם להכבדה בעומסי החום באזורינו.


 

הטמפרטורות החזויות הלילה ומחר: קריית שמונה 41-23, קצרין 38-20, צפת 34-21, טבריה 41-23, נצרת 35-22, חיפה 31-23, תל אביב 31-23, ירושלים 34-21, אשקלון 30-23, עין גדי 40-30, באר שבע 36-21, ערד 35-19, מצפה רמון 34-19, אילת 41-28.

 

בהרים יורגש עומס חום בינוני עד כבד ובמישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב עומס חום כבד. בבקעת הירדן, בים המלח ובערבה עומסי החום יהיו כבדים עם קיצוניים.

 

ביום ד' לא יהיה שינוי ניכר במזג האוויר, וגל החום ימשיך לפקוד את הארץ. ביום ה' תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יהיה חם מעט מהרגיל לעונה, בהרים ובפנים הארץ, והביל לאורך מישור החוף.

 

ההקלה בעומסי החום ברוב אזורי הארץ תורגש ביום ו', אז תחול ירידה נוספת במידות החום, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
ארכיון
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים