שתף קטע נבחר

הדמוקרטים התייצבו לעימות, טראמפ צייץ: "משעמם!"

עימות טלוויזיוני ראשון בפריימריז לנשיאות: המועמדים התווכחו על ביטוח הבריאות, איראן והמהגרים, אבל הסכימו על דבר אחד – טראמפ הוא אסון. הנשיא צפה וצייץ בדרך ליפן: "משעמם!". לילה מוצלח לאליזבת וורן, קורי בוקר וחוליאן קסטרו. מי דיבר בספרדית ומי שכח מי תקף ב-11 בספטמבר?

עשרה מהמועמדים בפריימריז הדמוקרטיים לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב שייערכו בשנה הבאה התייצבו לפנות בוקר (יום ה') לעימות הטלוויזיוני הראשון ביניהם – עימות שצפוי היה לשמש כלי סינון בעיני התורמים ולסמן עבור חלק מהמועמדים, אלה שלא יצליחו לבלוט, את תחילתו של סוף המסע.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

ארה
בטו אורורק (מימין) לוחץ את ידו של חוליאן קסטרו בתום העימות, בין המועמדים האחרים(צילום: AFP)

ארה
נשק, בית המשפט והמזרח התיכון. העימות הדמוקרטי הלילה(צילום: mct)

במרכז העימות במיאמי, שחלק מהפרשנים ציינו כי היה חם מהצפוי, עמדו סוגיית ביטוח הבריאות ומשבר המהגרים בגבול עם מקסיקו. המועמדים הפחות ידועים מבין העשרה שהתייצבו לעימות הלילה ניסו למשוך תשומת לב, ומעת לעת צעקו המשתתפים זה לעבר זה, אבל בסך הכול לא היו בו התקפות מכוערות או מעידות גדולות כמו אלה שאפשר היה למצוא בשפע במערכות בחירות קודמות.

 

העימות נמשך שעתיים, ואף אחד מהמועמדים לא נכשל בו באופן מובהק. מועמדים שסומנו כמי שהיה להם לילה מוצלח הם אליזבת וורן, קורי בוקר ושר השיכון לשעבר חוליאן קסטרו. בוקר זכה לזמן האוויר הארוך ביותר – הוא דיבר קרוב ל-11 דקות, פרק זמן שהיה, לשם השוואה, ארוך פי שניים משל המועמד ג'יי אינסלי, זה שדיבר פחות מכולם.

ארה
אליזבת וורן. "את מי משרתת הכלכלה?"(צילום: mct)

ארה
קורי בוקר. רוצה הסכם טוב יותר עם איראן(צילום: AFP)

שלושת המועמדים הבאים שזכו לזמן האוויר הארוך ביותר היו הסנאטור מטקסס בטו אורורק, וורן וקסטרו. אורורק, שנחשב בשנה שעברה לכוכב עולה במפלגה הדמוקרטית כשכמעט ניצח את טד קרוז הרפובליקני בבחירות לסנאט, מצא עצמו הלילה תחת אש יותר מכל מועמד אחר, כשנקלע לעימותים ישירים עם קסטרו ועם ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו.

 

הוויכוח על ביטוח הבריאות, מהסוגיות המרכזיות ביותר בקמפיין, החל כשהמועמדים התבקשו להרים את ידם אם הם תומכים בביטול ביטוח הבריאות הפרטי. רק הסנאטורית אליזבת וורן וראש העיר דה בלזיו עשו זאת. וורן, מבכירי המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ומי שמצבה בסקרים הולך ומשתפר, טענה שהביטוח הפרטי מנצל את האמריקנים. הוא תומכת בתוכנית ביטוח בריאות ממשלתי לכול, שאותה מקדם גם המועמד ברני סנדרס ושזוכה לתמיכה הולכת וגוברת בקונגרס, ומתחה ביקורת על מי שאמרו שהדבר אינו בר-ביצוע מבחינה פוליטית: "מה שהם אומרים לכם בעצם הוא שהם פשוט לא יילחמו על זה. ביטוח בריאות הוא זכות בסיסית, ואני אלחם בשביל זה".

ארה
חוליאן קסטרו. "התמונה מהנהר שוברת לב"(צילום: AP)

גבול מקסיקו ארה
התמונה שהחרידה את העולם. אב ובתו מתים בנהר(צילום: AFP)

כשאורורק אמר שביטוח פרטי הוא חלק יסודי וחיוני ביכולת לדאוג לטיפול לכל אחד, קטע אותו דה בלזיו: "חבר הקונגרס אורורק, מבחינת עשרות מיליוני אמריקנים הביטוח הפרטי לא עובד. איך אתה יכול להגן על שיטה שלא עובדת?".

 

"לא עשית שיעורי בית"

כשדיברו על משבר המהגרים בגבול עם מקסיקו התייחסו המועמדים גם לתמונה המחרידה של האב ובתו שטבעו בנהר ריו גרנדה בניסיונם להסתנן לארה"ב ושזכתה אתמול לתשומת לב עולמית. "הצפייה בתמונה הזו של אוסקר ובתו ולריה הייתה שוברת לב", אמר קסטרו. "היא צריכה להרתיח את כולנו".

ארה
טים ראיין וביל דה בלזיו. בלילה הקרוב: ביידן וסנדרס(צילום: mct)

 

הבחירות לנשיאות 2020 – עוד כתבות:

 

קסטרו התעמת עם אורורק על הפרדת משפחות המהגרים בגבול ועל מעצרם של מהגרים הנכנסים שלא כחוק לארה"ב ממקסיקו. הוא אמר שכנשיא ינקוט מדיניות של אי-הפללה כלפי מהגרים החוצים את הגבול, והציב לאורורק ולאחרים אתגר: "תמכו בזה גם אתם". אורורק הדגיש שכחבר קונגרס השתתף בגיבוש הצעת חוק שתבטיח שמבקשי מקלט בארה"ב לא יואשמו בפלילים, אבל קסטרו השיב לו: "אני לא מדבר על אלה שמבקשים מקלט, אני מדבר על כל השאר", והאשים את אורורק שלא עשה שיעורי בית. קסטרו, אורורק וגם קורי בוקר שילבו בתשובותיהם הלילה כמה משפטים בספרדית, כקריצה למצביעים הלטינים.

 

המועמדים התווכחו גם על שינויי האקלים, הזכות לשאת נשק ובית המשפט העליון, ונשאלו אם היו חוזרים להסכם הגרעין עם איראן בנוסח שעליו חתם ברק אובמה. חלקם השיבו בחיוב, אבל לא כולם. המועמדת איימי קלובושר אמרה שהייתה מנהלת משא ומתן על השגת הסכם טוב יותר, ולצד זה מתחה ביקורת על האופן שבו מנהל טראמפ את המשבר עם טהרן. קורי בוקר אמר: "אנחנו צריכים הסכם, אבל אם תהיה לי הזדמנות להשיג הסכם טוב יותר, אלך על זה".

ארה
המטרה: לבלוט. המועמדים קורי בוקר, ג'יי אינסלי וטים ראיין הלילה(צילום: AFP)

לצד הוויכוחים, המועמדים גם הביעו הסכמה זה עם זה לעתים קרובות, במיוחד בכל הקשור לנשיא דונלד טראמפ. הם מתחו ביקורת על המדיניות הכלכלית שלו, וטענו שהיא מועילה לעשירים על חשבון האמריקנים הפשוטים. וורן אמרה: "את מי הכלכלה הזו באמת משרתת? היא משרתת נהדר שכבה יותר ויותר דקה בראש הסולם". את מדיניות הגבולות של טראמפ כינו "חסרת לב". הנשיא, העושה את דרכו לוועידת ה-G20 ביפן, צייץ מצדו זמן קצר אחר תחילת העימות: "משעמם!".

 

והיו גם רגעים מביכים הלילה: המועמדת טולסי גבארד תיקנה את חבר בית הנבחרים טים ראיין אחרי שמדבריו השתמע כי הוא חושב שהטליבאן ביצע את מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001 – מתקפה שבפועל בוצעה על-ידי אל-קאעידה. הרגע הזה הגיע כשראיין אמר כי ארה"ב חייבת להישאר מעורבת בנעשה במזרח התיכון "או שהטליבאן ילך ויצמח ויבצע פיגועי טרור גדולים יותר. כשלא היינו שם הם התחילו להטיס מטוסים לתוך הבניינים שלנו". היא השיבה לו: "לא הטליבאן תקף אותנו ב-11 בספטמבר, זה היה אל-קאעידה". מנגד היו שטענו כי פירשה את דבריו של ראיין לא נכון.

 

הסקרים בארה"ב מלמדים שסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן מוביל לעת עתה בפער ניכר בפריימריז הדמוקרטיים, ואחריו, במרחק די רב, נמצא הסנאטור ברני סנדרס, שהתמודד מול הילרי קלינטון בפריימריז הקודמים. ביידן וסנדרס ישתתפו בעימות השני, שייערך הלילה ושבו ייקחו חלק עשרה מהמועמדים הנותרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
העימות הדמוקרטי הלילה. כלי סינון
צילום: AFP
מומלצים