נסגר אחרי 81 שנה: כך נראה שדה דב בשנותיו הראשונות
81 שנים אחרי שנחנך, שדה התעופה בתל אביב סוגר את שעריו. שדה דב, שהופקע במלחמת העולם השנייה לטובת חיל האוויר המלכותי, פעל לאורך השנים בחסות ההגנה וצה"ל. סוף של פרק בהיסטוריית התעופה של ישראל
הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (א') על אי עצירת פינוי שדה דב, שמה את הקץ על שדה התעופה שפעל בתל אביב במשך 81 שנים. מעבר למחאת תושבי אילת ומאבקם המשפטי של בעלי הקרקעות מדובר בסופו של פרק בהיסטוריית התעופה של ישראל.
שדה התעופה נחנך ב-23 בספטמבר 1938 והוא ראוי על שמו של סגן ראש עיריית תל אביב דב הוז, מראשי תנועת העבודה, ממייסדי ארגון ההגנה ומחלוצי הטיס במדינת ישראל. השדה הוקם על ידי שלטונות המנדט הבריטי, לאחר שראש העיר ישראל רוקח טען שההגעה לשדה התעופה בלוד מסוכנת, בעקבות המרד הערבי.
הטיסות הראשונות בשדה הקטן, על מסלול של 400 מטרים אורך ו-40 מטרים רוחב, היו בקו תל אביב-חיפה-ביירות. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נסגר השדה על ידי שלטונות המנדט והוא הופקע לטובת חיל האוויר המלכותי.
סמוך לשדה התעופה הוקם מוסך לטיפול במטוסי חברת "נתיבי אוויר ארץ ישראל" שהוקמה על ידי פנחס רוטנברג. החברה קיימה טיסות תיירות בתוך הארץ וסריקה של קווי הולכת החשמל בין רידינג לנהריים כדי לגלות מהאוויר חבלות בקו.
לאחר ההחלטה על חלוקת הארץ הפך שדה דב לבסיס של שירות האוויר של ההגנה, באמצעות חברה אזרחית בשם "אווירון". בהמשך, עם הקמת המדינה, הפך השדה לבסיס חיל האוויר שפועל במקביל לפעילותו האזרחית.
ביום הכרזת עצמאות מדינת ישראל תקפו המצרים את שדה התעופה בתל אביב ופגעו בקיר המוסך של רוטנברג. סימני הפגיעה ניכרים עד היום על קיר המבנה במתחם רידינג.
עד היום, הפעילות בשדה התעופה נעשתה באחריות חיל האוויר, שמפעיל את מגדל הפיקוח גם לפעילות הצבאית וגם לאזרחית.
בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלה הפעילות המסחרית בשדה דב, כאשר חברת ארקיע החלה להפעיל ממנו טיסות לאילת באמצעות מטוסי דקוטה. בעשור שלאחר מכן הפעילה את הטיסות לאילת באמצעות מטוסים חדשים מסוג דאש 7.
בשנות ה-70 הצטרפו לפעילות בשדה חברות תעופה נוספות, אחת מהן היא "כנפי העמק", ששינתה את שמה בשנות ה-90 ל"ישראייר". עד לסגירת השדה, שתי החברות ארקיע וישראייר הן המרכזיות שפעלו בו, במקביל לפעילות מטוסים פרטיים ומטוסי כנף 15 של חיל האוויר.