שתף קטע נבחר

"המוסד ו-8200 עצרו לשנתיים את הגרעין האיראני"

הסופר והביוגרף אילן כפיר התראיין באולפן ynet על ספרו החדש שעוסק בדיונים הגורליים בין 2009 ל-2012 על תקיפה באיראן - ועל טרפודה בידי ראשי מערכת הביטחון. "בניגוד לתקיפת הכור בסוריה, אם היינו תוקפים - הפעם מישהו היה מתרברב - והייתה פורצת מלחמת גוג ומגוג"

 

 

"המוסד ו-8200 הצליחו לעצור למשך קרוב לשנתיים את הגרעין האיראני - מבלי שאיראן הבינה בכלל מה קורה". זהו אחד הממצאים שהסופר והביוגרף אילן כפיר אומר כי עלו בתחקיר שעליו עמל לצורך חיבור ספרו החדש, "'סופה' בדרך לאיראן" (הוצאת "ידיעות ספרים").

 

בספר החדש מתאר וסוקר כפיר את הדיונים הגורליים מאחורי הקלעים, בעיקר בשנים 2009 עד 2012, בנוגע לאפשרות הממשית אז של תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין של איראן, כמו גם של היחסים העכורים עם הממשל האמריקני בתקופת הנשיא ברק אובמה. 

כרירכת הספר סופה בדרך לאיראן (צילום: ידיעות ספרים)
(צילום: ידיעות ספרים)

התקיפה שלא יצאה לפועל בסופו של דבר, ושכונתה מבצע "היכל המלך שלמה", קודמה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו – אך טורפדה על-ידי ראשי מערכות הביטחון: הרמטכ"לים גבי אשכנזי ובני גנץ, וראשי המוסד מאיר דגן ותמיר פרדו.

 

כפיר מספר כי לצד הדיונים הערים שהתנהלו באותה תקופה, שבהם נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק שיתפו פעולה, הייתה – על-פי פרסומים זרים – פעילות בשטח של המוסד ויחידת 8200 של אגף המודיעין.

 

לפרק מהספר החדש (הגישה למנויי ynet+ בלבד)

 

"ישראל מעולם לא הודתה בשום פעילות בנושא איראן, למעט הפריצה למחסני ארכיון הגרעין ב-2018. הפעילות המשותפת של המוסד ו-8200 בוודאות, על-פי התחקיר שלי בספר, עצרה למשך קרוב לשנתיים את הגרעין האיראני מבלי שהאיראנים הבינו מה קורה בכלל". הוא הוסיף כי "במקביל, פעילות אחרת שמיוחסת למוסד – ושוב, מעולם ללא אישור – זו הפעילות לחיסול ממוקד של מדעני גרעין איראניים ואנשים בכירים בתעשיית הגרעין".

 

- עד כמה ישראל הייתה קרובה לתקיפה משמעותית באיראן בשנים הללו?

"מאוד מאוד קרובה. יש ויכוח, הייתי אומר כמעט אקדמי. גבי אשכנזי אומר שהאירוע שהוא היה שותף בו ובעצם בלם אותו יחד עם מאיר דגן היה האירוע הכי רציני. אני בדעה שדווקא התוכנית של נתניהו לתקוף באוקטובר 2012, סמוך מאוד לבחירות לנשיאות ארצות הברית, הייתה תוכנית מאוד מאוד רצינית".

אילן כפיר, מחבר הספר
"אם ישראל הייתה תוקפת - הייתה פורצת מלחמת גוג ומגוג". אילן כפיר

הוא מספר עוד כי "התוכנית הזו טורפדה - אבל זה היה מאוד קרוב, הרגע שבו תינתן פקודה לחיילי חיל האוויר להתניע, לפי מקורות זרים, היה קרוב מאוד. כמובן כל קורא וכל מאזין ישאל מה היה קורה למחרת, איך איראן הייתה מגיבה. האם איראן הייתה נוהגת כמו סוריה ב-2007 כשחיל האוויר תקף את הכור הגרעיני הסורי? ובמדיניות חכמה נבונה של מי שהיה אז ראש הממשלה, אולמרט, ישראל נצרה כל פרסום וכל שייכות לנושא הזה.

 

"הפעם, אני מעריך שאם ישראל הייתה תוקפת היה מי שהיה מתרברב ואומר 'עשינו, ביצענו'. אבל מה שהיה קורה למחרת, אין לי ספק, על פי שיחות עם מומחים, הייתה פורצת מלחמת גוג ומגוג. יש כאלו שאומרים שהיינו מתגעגעים למלחמת יום כיפור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ידיעות ספרים
כריכת הספר
צילום: ידיעות ספרים
מומלצים