שתף קטע נבחר

מ"מ המפכ"ל על הירי בבן העדה האתיופית: "לרסן את הלהט"

ניצב מוטי כהן נפגש עם סגל הפיקוד הבכיר במחוז חוף, בעקבות הירי בידי שוטר שממנו נהרג סלומון טקה (19) אמש בחיפה. "אירוע קשה, מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית", אמר ניצב כהן - ופנה להנהגת קהילת הישראלים יוצאי אתיופיה: "עשו ככל שביכולתכם כדי לרסן את עוצמת הרגשות"

 

 

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הגיע אחר הצהריים (ב') למחוז חוף ונפגש עם סגל הפיקוד בעקבות הירי שממנו נהרג סלומון טקה, בן 19, בידי שוטר אמש בחיפה.

 

בדבריו הביע ניצב כהן השתתפות בצער המשפחה. "מדובר באירוע שתוצאותיו קשות ולפיכך מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית. על כן, החלה כבר אמש חקירת מח"ש". עוד הוסיף: "אני קורא לאיפוק ולאחריות. יש להימנע משיח מתלהם ולאפשר לגוף החוקר (מח"ש) למצות את החקירה התום.

 

"בנימה אישית אני פונה להנהגת קהילת הישראלים יוצאי אתיופיה על מנת שיעשו ככל יכולתם לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות במטרה להמשיך ולקדם תהליך מרכזי וחשוב של שילוב הידיים בין הקהילה לבין השוטרים, לשם חיזוק וקירוב העשייה המשותפת והשירות המשטרתי הניתן לקהילה יקרה זו".

סלומון טקה ()
ההרוג טקה

במקביל, מאות בני העדה האתיופית מפגינים זה כמה שעות מתחת לגשר בקריית אתא במחאה על הריגתו של הצעיר. המפגינים חסמו את צומת ההסתדרות לכל הכיוונים והציתו צמיגיים.

 

המפגינים קראו בשמותיהם של בני העדה נהרגו והוכו על ידי שוטרים, וטוענים כי הסיבה לכך היא צבע עורם. המפגינים אף קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות את הרצח של הצעיר.

 

חלק מהמפגינים ביקשו לצעוד לכיוון תחנת המשטרה הקרובה וצעקו "הולכים לתחנה של אלה שהורגים אותנו".

 

דובר מד"א זכי הלר עדכן כי חובשים ופרמדיקים מסייעים לאזרחים שתקועים בפקקים בכביש 22, סמוך לחיפה. הכוחות מחלקים בקבוקי מים ומעניקים טיפול רפואי לנהגים ונוסעים. עד כה טופלו 10 בני אדם, בהם שישה שנזקקו להמשך טיפול ופונו לבתי החולים באזור.

 

מפגינים אתיופים הפגנה ירי סלומון טקה מפרץ חיפה ירי שוטר (צילום: עידו ארז)
הפגנת יוצאי אתיופיה בקריות(צילום: עידו ארז)

מפגינים מבעירים צמיגים במחאה על מותו של סלומון טקה (צילום: זיוה טל)
(צילום: זיוה טל)

מפגינים במפרץ חיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה (צילום: חני שלמון)
(צילום: חני שלמון)

הפגנה בצומת הצריף בחיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

הפגנה בצומת הצריף בחיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

הפגנה בצומת הצריף בחיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

וורקה טקה, אביו של סלומון, סיפר מוקדם יותר בעצב על בנו בן ה-19. הוא בכה וסיפר באמהרית כי סלומון היה "ילד שמכבד את ההורים שלו, ילד שבא לעזור כל הזמן, ילד שתומך, ילד שעוזר, ילד שבא ומשחק עם כולם, ילד עם יחסים כל כך טובים. יצא לשחק ולא חזר".

 

אסף גובנה, חבר של משפחת טקה, דיבר גם הוא בהפגנה והביע חוסר אמונים במח"ש, למרות שהחקירה רק בתחילתה. "האיש היקר הזה איבד ילד בטרם עת", אמר גובנה על האב. "הוא (סלומון) ירד לשכונה והשוטר פשוט ירה בו בדם קר. אני אתמול שמעתי את מח"ש ואת הנערים שחקרו אותם. צריך לשמוע ולהזדעדע ממה שהנערים האלה אומרים. בא מח"ש ותופר תיקים בטענה שזרקו אבנים. מה יעשו? יכינו פה סיפור שזרק אבנים, שהתעמת - אבל העובדה האמיתית היא שהילד ירד לשכונה לשחק עם החברים שלו ומצא את מותו".

 

 

אמיר אלבז, אביו של נער בן 15 ששהה במקום האירוע וסיפר כי השוטר שירה למוות בטקה כיוון לפני כן את האקדח לעברו, התראיין הבוקר באולפן ynet ותיאר את השתלשלות האירועים, כפי שסיפר לו אותה בנו. לדבריו, השוטר שלא היה במדים, פנה לקבוצת הנערים במקום ודרש מהם להוציא בפניו את תכולת כיסיהם – אך הם לא הבינו שהוא שוטר בהתחלה ו"התחצפו" אליו.

 

"הוא קודם כל אמר להם 'בואו הצידה, תתנו לי את כל מה שיש לכם בכיסים'. הם לא הבינו בהתחלה. ואז הוא הוציא להם את תעודת השוטר, והם חשבו שמדובר במתחזה. הוא אמר להם 'הנה יש לי אקדח, אני שוטר'. הם הבינו שכנראה באמת מדובר בשוטר, ואז כל אחד ברח לאיזשהו כיוון והתחילו לקלל אותו. תוך כדי הקללות, השוטר הוציא את האקדח וכיוון לבן שלי. הבן שלי ראה את זה והתכופף מתחת לאוטו שהיה שם, ומי שנכנס לזווית היה אותו נער מסכן שנרצח".

 

בית משפט השלום בחיפה שחרר בשעות הבוקר למעצר בית למשך 14 ימים את השוטר שירה אמש למוות בטקה. כמו כן נדרש השוטר להפקיד ערבות של 5,000 שקלים. במקביל החליטה השופטת מריה פיקוס בודדנוב להאריך בשבוע את איסור הפרסום של הפרטים המזהים והתמונות של השוטר ובני משפחתו.

 

פרקליטו של השוטר, עו"ד יאיר נדשי, אמר: "פגשתי את השוטר בשעות הבוקר המוקדמות לאחר ששוחרר מבית החולים.. לטענתו הוא נאלץ להשתמש בנשק האישי שלו לצורך הגנה עצמית וזאת רק לאחר שהוא כילה את כל האפשרויות האחרות, בין היתר התקשר למשטרה במהלך האירוע. היה חשש ממשי, אמיתי, מידי ומוחשי לחיים שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים