שתף קטע נבחר

צל של אמת 2: רצח סדרתי והקלטת האסיר המסוכן

שלמה חליווה, שאנס ורצח את החיילת אורלי דובי ז"ל, אחראי לארבעה מקרי רצח נוספים שלא פוענחו, בהם גם של החיילת רחל הלר ז"ל - כך נטען בעונתה השנייה של "צל של אמת", שתעלה בסוף השבוע. בראיון חושפים יוצרי הסדרה את האיומים שקיבלו מחליווה: "אמחק אותך מעל פני האדמה" | הריאיון המלא מחר במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" ולמנויי +ynet

 

 

 

יוצרי סדרת התעודה "צל של אמת" הגישו תלונה במשטרה נגד האסיר שלמה חליווה בגין איומים ברצח כלפיהם. הבמאים ארי פינס ויותם גנדלמן והמפיקה מיקה תימור טוענים בעונה החדשה של הסדרה שלהם כי חליווה הוא רוצח סדרתי שפעל בשנות ה-70 וה-80 ועומד מאחורי ארבעה מקרי רצח לא מפוענחים, בהם של החיילת רחל הלר. בריאיון ל"7 לילות" שיפורסם ביום שישי פורסים השלושה את הממצאים שאיתרו נגד חליווה, המכונה גם "האנס הבכיין", כמו גם את האיומים שלו נגדם. חליווה מרצה עונש מאסר מאז 1983 בעקבות אונס ורצח החיילת אורלי דובי ושורת מקרי אונס נוספים. נכון להיום, הוא אמור להשתחרר ב-2024.

האנס הבכיין, שלמה חליווה (צילום: מיכאל קרמר)
"האנס הבכיין" שלמה חליווה (במרכז), בזמן משפטו(צילום: מיכאל קרמר)

חליווה, בן 69, הורשע במהלך חייו באונס של 12 נשים, ולמעשה מרצה עונשי מאסר כמעט ברציפות מאז שהיה בן 18. את הרצח והאונס של דובי ביצע כשהיה בחופשה מהכלא, בעת ריצוי מאסר קודם. ואולם, הוא מוסיף בתוקף לטעון לחפותו. תחילה לא בחנה אותו השלישייה כחשוד מרכזי, אך הממצאים החלו להצטבר. "יש לא מעט ראיות נסיבתיות שהצטברו נגדו וגם עדות אחת מאוד חזקה שקושרת אותו למספר מקרי רצח, ושאותה נחשוף לראשונה בסדרה", אומר גנדלמן. "הולכים להיות הרבה גילויים מטלטלים שלא היו ידועים עד כה לציבור".

 

במהלך הכנת הסדרה, היו השלושה בקשר רציף עם חליווה, אך כשהבין כי סימנו אותו כחשוד מרכזי ברציחות החל לאיים עליהם. בשיחת טלפון בין לפינה שהוקלטה ושעמה ניגשו השלושה הבוקר למשטרה, חליווה מבקש מפינס את מספרי תעודות הזהות שלהם, לכאורה לקראת ביקור שלהם בכלא. כשפינס מסרב ומתעמת עימו, אומר חליווה: "אני אמחק אותך מעל פני האדמה. לא אותך, את כל מי ששייך לך, אתן לך לחוות את החוויה לבקר בבית קברות... שלא תעשה טעות איתי. כל יצור על פני כדור הארץ הוא מסוכן, השאלה לאיזה סף גירוי אתה מביא אותו... תעשה טעות אחת בתקשורת כלפיי, תתחיל להכין בורות. אני לא אגע בך, אני אגע ביקרים לך קודם כל. היה מישהו גיבור, הביאו לו את הילד שלו קרוע לגזרים. במקום שהבן יגיד עליו קדיש האבא אומר קדיש על הבן. וזה יהיה הסוף שלך כנראה".

 

"הוא אומר, שלא תעזו לפרסם עליי מילה בתקשורת", אומרת תימור. "שוב ושוב־ושוב הוא חוזר על זה, זה בעצם נהיה העניין העיקרי. הוא מבין שאין לנו כוונה להקשיב ואז זה נהיה איומים, כי הוא מבין שהשליטה לא בידיים שלו. הוא חוזר ואומר שביוני 2020 יש לו ועדת שחרורים, 'שלא תעזו לדפוק לי את וועדת השחרורים'".

 

על אף שנידון למאסר עולם, לאחרונה נקצב עונשו של חליווה. "לדעתנו בהיסח הדעת", אומר גנדלמן. "לפסיכופתים אין תהליך שיקום, אין אצלו אפילו מראית עין של תהליך שיקום. רמת ההכחשה שלו שהוא עשה משהו לא בסדר היא מלאה. כרגע הוא אמור להשתחרר ב־2024, אבל משנה הבאה הוא רשאי להיות זכאי לשחרור מוקדם". לדברי פינס, "אם הדבר הזה יביא לכך שהוא לא יראה אור יום, זה היה שווה את האיומים ואת ההפחדות".

עמוס ברנס (צילום: אלעד גרשגורן)
עמוס ברנס(צילום: אלעד גרשגורן)
 

 

העונה הראשונה והמצליחה של "צל של אמת" עסקה ברצח הילדה תאיר ראדה ובשאלת אשמתו של רומן זדורוב. בעונה הנוכחית, החלה השלישייה לבחון את סיפורו של עמוס ברנס, שהורשע ברצח החיילת רחל הלר ב-1974. בדומה למקרה זדורוב, סיפורו של ברנס עורר הדים במדינה, ורבים חשו כי הוא חף מפשע. שנים אחר כך, בעקבות בקשה למשפט חוזר, זוכה ברנס מהאישומים.

 

דרך סיפורו, נתקלו גנדלמן, פינס ותימור בסברה כי מי שביצע את הרצח בפועל הוא רוצח סדרתי שפעל לאורך כביש החוף באותה תקופה, ואחראי למותן של צעירות נוספות. השלישייה המשיכו לחקור את הסברה שנזנחה, והתמקדו במקרי רצח בעלי מאפיינים דומים – אלה של הלר, ז'קלין סמית, עירית יעקבי, ליאונור בן-לולו, ואורלי דובי, המקרה שבו הורשע חליווה. הסדרה "צל של אמת – רוצח כביש החוף" תשודר ב-HOT 8 החל מ-6 ביולי, ובהמשך תשודר גם ברשת 13.

 

הראיון המלא יפורסם ביום שישי ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 לילות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
שלמה חליווה
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים