שתף קטע נבחר

"לילדים נמאס לחיות כמו בגטו": זעקת האימהות

שלוש נשים יוצאות אתיופיה סיפרו על הפחדים שהן חוות בגידול ילדיהן בישראל: "אפילו כשיוצאים בערב עם הכלב", ועל התסכול המתפרץ של הדור הצעיר. בריאיון לאולפן ynet תיארו האימהות מפגשים רגישים עם שוטרים, ואת החינוך שהן מתאמצות להעביר: "לעמוד זקוף, לא לתת לאף אחד להקטין"

 

 

זעקת האימהות: ברקע מחאת יוצאי אתיופיה שהתחדשה השבוע בעקבות מותו של סלומון טקה בן ה-18 בידי שוטר, סיפרו היום (ה') דסש טהיי מלס, מיכל אברה וטרסיט לגסה בישאו בריאיון לאולפן ynet על החששות היומיומיים שמלווים אותן בגידול ילדיהן, המפגש הרגיש עם שוטרים והמסרים שהן מנחילות לדור הבא: "לעמוד זקוף מול כל מי שמנסה להקטין".

 

זעקת האמהות מהקהילה האתיופית- אולפן ynet (צילום: אורי דוידוביץ')
זעקת האימהות מהקהילה האתיופית - אולפן ynet(צילום: אורי דוידוביץ')

 

"יומיים אחרי מותו של סלומון טקה, חברה שלי סיפרה לי שהיא בהיריון ושהיא חוששת שיהיה לה בן זכר", סיפרה דסש. "זה החזיר אותי לסיפור פרעה והעבדות במצרים. נשים יהודיות מפחדות ללדת בנים. הפחד הוא אמיתי, מלווה אותנו בכל יום ומשפיע בכל תחומי החיים".

 

מיכל אברה, מנכ"לית עמותת פידל שעוסקת בחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה, סיפרה על האתגרים שברקע היציאה לחופש הגדול: "מצד אחד, הילדים אמורים ליהנות בחופש מפעילויות מהנות, ומצד שני האימהות חוששות מפני מה שעלול לקרות בתוך השכונות, מה יקרה ברגע שיפגשו בשוטר או באיש זר. גם בני הנוער פוחדים". אברה מדגישה את הערכים שעל פיהם היא מחנכת את ילדיה, ומציעה לכל האימהות לאמץ: "ערכי עצמאות וחוזק, לעמוד זקוף מול כל מי שינסה להנמיך אותו".


הפגנת העדה האתיופית בירושלים (צילום: AFP)
מחאת יוצאי אתיופיה בירושלים(צילום: AFP)

שרית אסקיאס (צילום: אילנה קוריאל)
שרית אסקיאס. מחאה באשקלון(צילום: אילנה קוריאל)

הפגנת יוצאי אתיופיה נתניה  (צילום: AFP)
המחאה בנתניה(צילום: AFP)

הלוויה סלומון טקה (צילום: AFP)
הלווייתו של סלומון טקה ז"ל(צילום: AFP)

 

אברה הוסיפה כי "ילדים ונוער עושים מעשי קונדס בכל מקום, השאלה היא באיזה אופן מטפלים בזה -ההתייחסות שונה מילד לילד. המטרה שלנו כאימהות היא לגדל ילדים שיהיו גאים במורשת שלהם. שיהיו חזקים, יתאמצו להצליח ויגיעו רחוק".

 

לדברי טרסיט לגסה בישאו, המציאות של הנוער מורכבת במיוחד - כפי שהיא באה לידי ביטוי במחאות הנרחבות שהתרחשו השבוע. "רוב המפגינים הם צעירים, בני 18-16. הם מתוסכלים, כבר לא יכולים יותר לחיות בגטאות, ושלא נדבר על שיטור יתר".

 

דסש מוסיפה כי "קרה שנער מהשכונה סיפר לי על שוטר שהגיע ודחק אותו לפינה, השפיל וביזה. יש חבל דק מאוד במפגש הזה. בכל הארץ ילדים עושים מעשי קונדס, אבל כאן שוטר צריך להתאפק לא לתת לילד כאפה".

  

לצד הטענות לשיטור יתר ולבעיות התנהגות בקרב אוכפי החוק, המשטרה לדעתן היא "רק סימפטום" בעוד שהבעיה רחבה יותר. לדברי בישאו, "למשטרה יש הכוח, אבל במקום לתת שירות לכל אזרחיה היא כלי שמפעיל כוח רק על קבוצה מסוימת. אוזלת ידה של המדינה היא כל הסיפור".

 

"הם טובחים בנו"

אסף גובנה, חבר של משפחת טקה ופעיל בקהילה, התייחס אף הוא להתמודדותם של ילדים ובני נוער מהקהילה האתיופית: "חייבים לשנות את החוקים. זה 30 שנה שהילדים עוברים מסע ציד, פותחים להם תיקים על ימין ועל שמאל. אנחנו לא רוצים מילות נחמה - אנחנו רוצים שינוי, ועדה חיצונית שתגיע לחקר האמת".

 

גובנה הוסיף כי "נלחמתי עבוד המדינה והייתי מוכן למות למענה, עכשיו אני מוכן למות במלחמה על הנערים האלה. אם הדברים לא ישתנו - מה שהיה השבוע זו רק ההתחלה. אני מעדיף למות במלחמה צודקת. הם טובחים בנו".

 

מסר מאיים נוסף השמיע גם הפעיל החברתי משה שטה. בשיחה עם אולפן ynet הוא סיפר על התסכול שהצטבר במשך שנים ופרץ במחאה האחרונה. "המאבק יימשך כל עוד הדין לא ימוצה עם השוטר שירה והרג את טקה, לא משנה מהן הנסיבות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי דוידוביץ'
"זעקת האימהות" באולפן ynet
צילום: אורי דוידוביץ'
מומלצים