שתף קטע נבחר

מנחמים בבית טקה: "נחסמתי - והבנתי שזה הרגע להצטרף למחאה"

זרם הפוליטיקאים אל ביתו של סלומון נחלש, ולמקום הגיעו בעיקר חניכי תנועות נוער ותושבי האזור שרצו לנחם. חניכי המחנות העולים: "חובה אזרחית להראות סולידריות". סא"ל במיל' שהשתתף בהעלאת יהודי אתיופיה: "שיפסיקו לזרוק כסף על ההתנחלויות - ויעבירו הכל לאתיופים"

 

 

מספר מועט יחסית של של מבקרים הגיעו במהלך הבוקר (שישי) לבית משפחת טקה היושבת שבעה על בנה סלומון ז"ל שנורה ונהרג בידי שוטר ביום ראשון האחרון. 

 

זרם הפוליטיקאים לבית המשפחה בקריית חיים נחלש, אך שר החקלאות אורי אריאל הגיע לנחם את המשפחה במהלך היום. בין הבאים לביקורי הניחומים היו הרבניות והרבנים מארגון רבנים למען זכויות אדם, תושבים מקריית חיים ומהקריות הסמוכות, וגם חניכים ומדריכים מתנועות הנוער.

 

ניחום אבלים משפחה של סלומון טקה (צילום: אביהו שפירא)
בית משפחת טקה. היום(צילום: אביהו שפירא)

משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

למקום הגיע גם סא"ל (במיל') מתי חגי, שהיה בצוותי האוויר של ההרקולסים שהביאו עולים מאתיופיה במבצעי משה ושלמה, ועוד לפני כן, בשנות השבעים, כשהעולים הגיעו בספינות של חיל הים לחופי אילת וסיני. "נפגשתי איתם אחר כך במבצע משה אחרי שהלכו ברגל אלפי קילומטרים לסודן. במסעות האלה השתתפו 12,000 איש, ו-4,000 מתוכם מתו. נרצחו, מתו ממחלות, נחטפו. וזה דבר שכמעט לא מצוין במדינה, אף אחד כמעט לא יודע", אמר ל-ynet בכאב.

 

גם כיום חגי פועל יחד עם יוצאי אתיופיה, ומשמש חונך לנערים בני העדה במסגרת עמותת מאמנים לחיים. "אם היה בא בן אדם מהחלל, והיו אומרים לו 'תשמע, שישה עשר איש ממוצא אתיופי נרצחו, נהרגו, על ידי המשטרה', מה הוא היה אומר?", שואל חגי.

 

"היו אומרים לו שהמפכ"ל מתיר את דמם של אנשי העלייה האתיופית בזה שהוא אומר שהם החשודים העיקריים, וממלא מקומו אומר ליהודי אתיופיה "תרסנו את עצמכם" במקום שהוא יגיד לשוטרים שירסנו את עצמם. הרי מה היה קורה עם אותו חייל שהשוטר היכה אותו, אם לא הייתה מצלמה? הבחור האתיופי היה בכלא, והשוטר היה ממשיך לחגוג".

 

ניחום אבלים משפחה של סלומון טקה (צילום: אביהו שפירא)
סא"ל (במיל') מתי חגי(צילום: אביהו שפירא)

ניחום אבלים משפחה של סלומון טקה (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)
ניחום אבלים משפחה של סלומון טקה (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

חגי אמר כי "מדינת ישראל, כמדינה, לא למדה כלום מכישלונות הקליטה של שנות החמישים. כממסד, לא למדו כלום ולא שכחו כלום. יש לי הרבה כעס על המדינה כמדינה ועל הממסד". לדבריו, "מה שצריך לעשות במיידי, הוא שהמשטרה תרד מהם. לא יכול להיות שילד יראה שוטר מולו וייכנס ללחץ. זה לא יכול להיות. שיעשו לשוטרים סדרת חינוך. כל מי שפושע שיעמידו אותו לדין כמו כל אזרח, ולא במשפט משטרתי.

 

"דבר שני, שיכניסו את הידיים לכיסים", אמר חגי. "שיפסיקו לזרוק כסף על ההתנחלויות - ושאת כל הכסף הזה יעבירו לאתיופים. שיכינו תוכניות ויקדישו מאות מיליונים לעדה הזאת. שתהיה אינטגרציה, אפילו כפויה. זו הדרך. אני נמצא בבתי ספר שבהם 80% מהתלמידים הם ממוצא אתיופי. אני יושב עם אשתי במסעדה וכולם שם לבנים. כרגע הם חיים בגטו בכל פרמטר".

 

שקד ורונן, שהגיעו בחולצות תנועת המחנות העולים, אמרו ל-ynet כי הם מרגישים שביקור הניחומים הוא חובה אזרחית לכל דבר. "חשוב לי, לנו, כחברה הישראלית, לבוא לנחם, להראות סולידריות", אמר שקד. "גם אם זה אומר לבוא מרחוק. זאת החובה שלי כאזרח, כחלק מהעם היהודי במדינת ישראל.

 

ניחום אבלים משפחה של סלומון טקה (צילום: אביהו שפירא)
רונן ושקד מהמחנות העולים(צילום: אביהו שפירא)

"ביומיום שלי אני מתעסק עם בני נוער, גם עם חבר'ה מהקהילה האתיופית. בסופו של דבר, מדובר פה על ילד בן 18 שנהרג מירי של שוטר, וזה דבר שקשה לשמוע ולא משנה מה הסיבה", הוסיף שקד. "ילד בן 18 מאבד את החיים שלו. אתה רואה את ההורים שלו פה, זה כואב בלב, שובר". בעקבות האירוע שוחח שקד עם חניכיו על התקרית, ועל הכעס שיש לחלקם על המשטרה. "זה גורם להם לחשוב ולרצות לחולל שינוי", הוא מספר.

 

"גם כאשר מדובר בנער שאינו יוצא אתיופיה. שלא עוצרים אותו סתם ברחוב. אנחנו עוסקים בזה גם ביומיום, יש לנו לוח שסופר את הימים של אברה מנגיסטו בשבי בעזה, ועשינו גם קיר זיכרון להרוגי העדה".

 

המדריך הנוסף, רונן, שמתגורר בקריות והשתתף גם בהפגנה של משפחת טקה ביום שני בבוקר סמוך לתחנת משטרת זבולון. "בבוקר יום שני נסעתי במטרונית שנאלצה לעצור בעקבות חסימת המפגינים. הבנתי שזה הרגע שלי להצטרף למחאה. מצאתי את עצמי עומד איתם על הכביש וצועק יחד איתם. אני חושב שזה היה אחד הרגעים הראשונים שהצלחתי להרגיש הזדהות אמיתית עם אנשים שאולי נראים שונים ממני - אבל הם חלק ממני. הם אחים שלי. אנחנו כולנו מאותו העם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים