שתף קטע נבחר

מעבדת השירות החשאי שתציל את הנשיא מהתנקשות

בארון במעבדה במרכז וושינגטון מוחזקות יותר מ-15,000 דגימות דיו, בעזרתן מפוענחים פשעים והונאות בארה"ב ובעולם כולו. "במסמכים מ-11 בספטמבר, הרחתי את הדלק מהמטוס". יצירות של איזה אמן מפורסם התגלו כגנובות? ואיך נלכד הצלף הסדרתי שהטיל אימה על תושבי וושינגטון?

בארון בתוך מעבדה צנועה במרכז העיר וושינגטון מאוחסנות שורות על גבי שורות של דגימות דיו בבקבוקי פלסטיק לחיץ ובצנצנות זכוכית קטנות. לעין הלא מאומנת, זה נראה כמו סתם אוסף צנצנות של נוזל שחור עם שמות מוזרים כמו "ספוג מעופש" או "דשא ירוק". אבל עבור אנשי השירות החשאי של ארה"ב המשתמשים בדגימות, אלה הרמזים שיכולים להציל את הנשיא מניסיון התנקשות, לגלות זיופים או לזהות צלף סדרתי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

דונלד טראמפ פגישה עם תרזה מיי בריטניה לונדון (צילום: AFP)
הרמזים יכולים להציל מהתנקשות. טראמפ(צילום: AFP)

ספריית הדיו במעבדה במטה השירות החשאי מכילה יותר מ-15,000 דגימות דיו של עטים, מרקרים ומדפסות, החל משנות ה-20 של המאה שעברה. האוסף נוצר בזכות אדם אחד, אנטוניו קאנטו, חוקר מפורסם וכימאי לשעבר בשירות החשאי שהחל לאסוף דגימות בשנות ה-60. קאנטו מת בשנה שעברה בפתאומיות, והשירות החשאי ערך לאחרונה טקס בו הקדיש את המעבדה לזכרו.

 

הספרייה מטפלת במכתבי איום - השירות החשאי מגן לא רק על הנשיא אלא גם על בכירים אחרים - במסמכים מזויפים, במכתבי כופר ובמזכרות היסטוריות. סקוט וולטרס, אנליסט משפטי זה יותר משני עשורים שעבד עם קאנטו סיפר כי "לפני כ-15 שנה התחלנו לשמוע הערות בסגנון 'זה לא ישרוד, כולם משתמשים במחשבים'. אבל זה לא נכון, כתב יד, מסמכים כתובים, זה עדיין חלק גדול כל כך מחקירות".

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
"ספוג מעופש" ו"דשא ירוק". דגימות במעבדה(צילום: AP)

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
(צילום: AP)

קאנטו סלל את הדרך לתארוך דיו סטטי, הדרך שבה מדענים קובעים מתי הדיו היה זמין לציבור לראשונה. כך למשל, כשהגיעה לאחרונה שאילתה בנוגע למכתב שנכתב לכאורה על ידי אברהם לינקולן, המדענים במעבדה יכלו לבדוק אם הדיו הוא מהמאה ה-19 או מהמאה ה-20. ומה עם כדור בייסבול עם חתימה של בייב רות'? בדיקה גילתה שהדיו שבו נעשה שימוש לא היה זמין בתקופה שבה הוא שיחק.

 

טראמפ הדיח את ראש השירות החשאי

 

המעבדה היא חלק מ"סניף המסמכים" של השירות החשאי, והיא אחראית גם לניתוח כתב יד ואימות מסמכים, ומטפלת ב-500 מקרים בשנה. הסניף עובד על חקירות של השירות החשאי, וכן בדיקות זיופים והונאות, ומסייע לסוכנויות אכיפת החוק ברחבי המדינה ובעולם.  

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
כדור בייסבול עם חתימה של בייב רות'? הדיו לא היה זמין בתקופה שבה הוא שיחק(צילום: AP)

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
(צילום: AP)

הסניף מטפל במקרים רבים. באחד מהם שומר בעיר ניו יורק שלח תריסר מכתבים גזעניים ופוגעניים לשוטרים ועיתונאי. בדיקה העלתה שהוא זייף את המכתבים בניסיון להפליל כירופרקט במסגרת סכסוך מוזר. במקרה אחר, עוזר לשעבר בסטודיו של האמן ג'ספר ג'ונס זייף מסמכים שלפיהם יצירות של ג'ונס שנמצאו ברשותו היו מקוריות. במסמכים נכתב שג'ונס נתן לו אותן במתנה וגם אישר לו למכור אותן. היצירות היו גנובות.

 

מקרים אחרים, גדולים יותר, כללו את הצלף הסדרתי שהטיל אימה על תושבי וושינגטון ב-2002, הרג 10 בני אדם ופצע עוד שלושה. היורה, ג'ון אלן מוחמד, הותיר באחת הזירות קלפי טארוט, שעל אחד מהם המסמל את המוות נכתב "תקראו לי אלוהים". קאנטו וצוותו ניתחו את הדגימות ועזרו לפצח את המקרה.

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
המעבדה מטפלת ב-500 מקרים בשנה(צילום: AP)

מעבדה דיו השירות החשאי ארה
(צילום: AP)
  

וולטרס זוכר ניתוח מסמכים מפיגועי 11 בספטמבר ב-2001. "הרחתי את הדלק מהמטוס", הוא אמר. עמיתה אחרת, קתלין סטורר, שפרשה לאחרונה, נזכרה בניתוח מכתב איום שהוביל להעמדתו לדין של אדם שהסכים להעיד רק עם שקית נייר על ראשו. "הוא באמת לא רצה שמישהו יידע שהוא כתב את המכתב. ראינו הרבה דברים יוצאי דופן", היא סיפרה.

 

אחרי שקאנטו מת, סטורר עברה על יותר מ-16 קופסאות של ספרים שרכש, עם כותרות כמו "סיפור הכנת הנייר", "איזה עץ זה?" ו"ייצור עיסה ונייר". היא יצרה אוסף קטן שנמצא באגף המסמכים שנמצאים בבדיקה. גם ספריית הדיו ואוסף הספרים נקראו על שם קאנטו.

"הרחתי את הדלק מהמטוס". אסון התאומים ב-2001 (צילום: AP) (צילום: AP)
"הרחתי את הדלק מהמטוס". אסון התאומים ב-2001(צילום: AP)

סטורר אמרה שתרומתו של קאנטו לתחום יקרת ערך. לדבריה, אנשים הצטרפו לשירות החשאי רק כדי לעבוד בשבילו. חבריו ומשפחתו של קאנטו, בן 77 במותו, סיפרו שהוא היה חביב, סבלני וצנוע במיוחד. הוא אהב ללמד אחרים, וחקירה הייתה התשוקה שלו.

 

סינית שיקרה לשירות החשאי והסתננה למתחם של טראמפ

 

"הוא היה כל כך צנוע, לא יכולת לדעת שהוא היה כל כך מפורסם בתחום שלנו", אמרה סטורר. "הוא היה ג'נטלמן. אני מאמינה שהאינטלקט שלו היה גדול מזה של אלברט איינשטיין, באמת". אחיו הבכור אמר שלא ידע עד כמה הוא היה מפורסם. "זה רק גורם לנו להיות גאים יותר", אמר האח בטקס חנוכת הספרייה.

 

מנהלת המעבדה קלי לואיס אמרה שהם כל הזמן אוגרים דיו חדש, כמו גם דוגמיות דיו למדפסת, אוספים רמזים מכל מקרה חדש ומפתחים טכניקות כדי להתמודד עם פושעים מודרניים. "ככל שהדיגיטציה של העולם מתקדמת, אנשים מדפיסים יותר במחשבים הביתיים שלהם", אמרה לואיס. "היינו צריכים להתפתח עם הספרייה ולכן אנחנו בודקים דיו של מדפסות חדישות כמו גם דגימות של עטים ומרקרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים