שתף קטע נבחר

טעות בזיהוי: אריתראי ישב 3 שנים בכלא

ב-2016 איטליה הייתה בטוחה שהצליחה ללכוד את "הגנרל", מבריח מהגרים אכזר שהשווה את עצמו לקדאפי. עדי ראייה ובדיקות DNA שהוכיחו אחרת לא שכנעו את התובעים. רק אתמול מדהני ברה יצא לחופשי: "זה היה סיוט"

בית משפט באיטליה הודה אתמול (יום ו') בטעות בזיהוי, והורה לשחרר גבר אריתראי שהוסגר למדינה ב-2016. השופטים דחו את טענת התביעה שהגבר שהוחזק שלוש שנים במעצר הוא סוחר מהגרים אכזר שמכונה "הגנרל".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

התביעה במשפטו של מדהני טספמריאם ברה דרשה לגזור עליו 14 שנות מאסר, על הברחת מהגרים אפריקנים לאיטליה דרך הים התיכון. השופטים אמנם הודו בטעות בזיהוי, אך קבעו שהנאשם סייע להבריח מהגרים. הם גזרו עליו עונש של חמש שנות מאסר וקנס של 100 אלף אירו. בגלל שהנאשם כבר היה שלוש שנים מאחורי הסורגים והעוול שנגרם לו קבעו השופטים שהוא יכול להשתחרר.

טעות בזיהוי גבר מ אריתריאה שוחרר מהכלא ב איטליה אחרי שלוש שנים ()
הגנרל (מימין) ומדהני ברה
 

פסק הדין הוא מכה קשה לחוקרים האיטלקים והבריטים, ששיתפו פעולה כדי לעצור את מדהני ידגו מרד – המבריח האכזר שקיבל את הכינוי "הגנרל". מבריח המהגרים עלה לכותרות באוקטובר 2013, כש-359 מהגרים שסירתם שקעה טבעו למוות ליד האי למפדוזה באיטליה. "המהגרים אומרים שאני מעלה יותר מדי על הסירות, אבל זה הם שמתלהבים כל כך לצאת לדרך", אמר "הגנרל" בראיון ב-2015, והעיד על עצמו: "הסגנון שלי הוא כמו של קדאפי – אף לא יכול להיות חזק יותר ממני".

 

איטליה ובריטניה שיתפו פעולה במשך יותר משנה בניסיון לתפוס את "הגנרל". הן יירטו שיחות טלפון כדי לעקוב אחריו, לפני שהחליטו ביוני 2016 לבקש מהרשויות בסודן לעצור אותו. ביוני 2016, בבית קפה בחרטום בירת סודן, נתפס האיש הלא נכון - מדהני טספמריאם ברה. הוא טען שוב ושוב שהוא פליט עני ללא עבר פלילי, ושאין לו קשר ל"גנרל".

טעות בזיהוי גבר מ אריתריאה שוחרר מהכלא ב איטליה אחרי שלוש שנים (צילום: AP)
המעצר ב-2016(צילום: AP)
 

טעות בזיהוי גבר מ אריתריאה שוחרר מהכלא ב איטליה אחרי שלוש שנים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

במהלך משפטו של ברה התייצבו בבית המשפט כמה בני אדם להעיד נגד "הגנרל". הם אמרו שהם לא מזהים את הגבר שנמצא מאחורי הסורגים. גם קרוביו של "הגנרל" הודו שמדובר בטעות בזיהוי. אפילו בדיקות DNA שהוכיחו שלא מדובר במבריח המהגרים לא שכנעו את התביעה, והמשפט נמשך שלוש שנים. "זה היה סיוט. סיוט אמיתי", אמר אחותו של ברה בבית המשפט.

 

במהלך המשפט של ברה הוא הודה שהוא שוחח עם אנשי קשר בלוב (משם יוצאים המהגרים האפריקנים לאיטליה), אבל הוסיף שהוא בעיקר רצה לדבר עם קרובי המשפחה שלו שרצו להימלט לאירופה – בעיקר אריתראים. ברה, כאמור, הורשע בסיוע להברחת מהגרים לאיטליה דרך לוב.

טעות בזיהוי גבר מ אריתריאה שוחרר מהכלא ב איטליה אחרי שלוש שנים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

רק אתמול הודה בית המשפט שחלה טעות בזיהוי. "הוא בכה כמו ילד כשנאמר לו שהשופטים הכירו בטעות והורו על שחרורו המיידי", אמר עורך דינו מיקלה קלנטרופו לכתבים מחוץ לבית המשפט בסיציליה. "אחרי שלוש שנים השופטים אישרו את מה שאמרנו: החקלאי היה בכלא בזמן שהמבריח חופשי". עורך הדין הוסיף שברה רוצה להישאר באיטליה, ויערער על ההחלטה להרשיע אותו בסיוע להברחת מהגרים. "היום הגשנו עבורו בקשת מקלט", הוסיף מיקלה.

 

בשנים האחרונות יותר מ-600 אלף מהגרים אפריקאים עשו את הדרך מהים התיכון לחופי איטליה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים