שתף קטע נבחר

 

ההצלחה בבגרות של דיר חנא: "לא מפספסים אף אחד"

היישוב הערבי מהגליל התברג בצמרת הארצית של שיעורי הזכאות, שנחשפו אתמול ב-ynet, למרות מיקום נמוך בסולם הכלכלי-חברתי. מנהל התיכון: "תלמיד שלא מגיע לבחינה - אנחנו באים אליו הביתה"

 

התיכון בכפר דיר חנא ()
בין המובילים בארץ. התיכון בדיר חנא
 

גם השנה התברג היישוב הערבי דיר חנא לצמרת הרשימה הארצית של היישובים המובילים בזכאות לבגרות. מנתוני הבגרויות, שנחשפו אתמול (שבת) ב-ynet, עולה כי שיעור הזכאות בדיר חנא עמד על 92.8%, והוא היישוב הערבי בעל שיעור הזכאות הגבוה ביותר, מבין אלו שבהם לפחות 300 תלמידי תיכון. הוא אף עקף את היישוב הדרוזי בית ג'אן, שבמשך שנים רבות החזיק במקום הראשון ברשימה.

 

מאחורי הנתונים המרשימים עומד בית הספר התיכון היחיד הפועל בדיר חנא. את בית הספר מנהל בשנים האחרונות מנאר דגש, שמספר כי מאז שנכנס לתפקידו עלו שיעורי הזכאות בהתמדה. "לפני שש שנים קיבלתי בית ספר עם שיעורי זכאות של 76%, והתחלנו להעלות אותו בהתמדה עד שהגענו למעל 90%", הוא אמר.

  ()

שיעורי הזכאות הגבוהים בדיר חנא עומדים בניגוד למצבו הכלכלי-חברתי של הכפר. דיר חנא נמצא בבקעת סכנין שבצפון הגליל התחתון, ומתגוררים בו 10,100 תושבים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לסוף שנת 2017, 90% מתושביו מוסלמים, והיתר נוצרים. בני נוער בגילאי 15 עד 19 מהווים 10% מאוכלוסיית הכפר. השכר החודשי הממוצע בדיר חנא הוא 6,158 שקל - נמוך משמעותית מהממוצע הארצי של כעשרת-אלפים שקלים. במדד החברתי-כלכלי הוא ממוקם באשכול 3 מבין 10, כאשר אשכול 1 הוא הנמוך ביותר.

 

לדברי המנהל, להצלחת בית הספר יש שלושה מרכיבים: "ראשית, הגשמנו פרויקט של חניכה אישית לתלמידים מצד צוות המורים. שנית, עבודה טובה של המחנכים וצוות המורים, ושלישית - שיתוף הדוק של ההורים, שהם הכלי החשוב ביותר שתומך בבית הספר במטרה להוביל את התלמידים להצלחה".

 

המנהל מסביר כי בבית הספר בדיר חנא תופרים לכל תלמיד ותלמידה תוכנית אישית לבגרות, המותאמת למידותיהם. "יש לנו רכז בגרות ורכז מדידה והערכה לתלמידים מכיתה י' עד כיתה י"ב. על סמך ההיסטוריה אנחנו בונים תוכנית, ואז מצליחים לא לפספס אף אחד".

מנאר דגש ()
מנהל התיכון, מנאר דגש: "קיבלתי בי"ס עם 76% זכאות"
  

מפתח נוסף להצלחה, מציין דגש, הוא מעקב הדוק אחר ביצועי התלמידים. "יש לנו רמת מעקב גבוהה לכל הקשיים, ואין מקום לפספס אפילו תלמיד אחד שרוצה להיות זכאי לבגרות. זאת עבודה קשה", הוא אומר. "יומיים לפני הבגרות מדברים עם ההורים, וביום של המבחנים בודקים ברשימות מי הגיע. כל תלמיד שלא מגיע - אנחנו מתקשרים אליו, ואפילו מגיעים אליו עד הבית ומביאים אותו למבחן".

 

עוד מתגאה המנהל בכך שהצוות לא מוותר על התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים. "אנחנו מתנהלים עם התלמידים הללו בשני מישורים", הוא מפרט. "הראשון הוא החברתי והרגשי - לספק להם עידוד ותמיכה. השני - הענקת שעות לימוד פרטניות ושיחות אישיות. אנחנו כל הזמן מעלים מוטיבציה ומציבים יעדים. כשהתלמיד משיג בהצלחה את היעד הראשון - אנחנו עוברים ליעד הבא".

 

"היום אנחנו עם עלייה בשיעורי הזכאות לבגרות, וגם במספר התלמידים", מציין המנהל דגש. "התחלנו ב-400 תלמידים, והיום - 557. כל התלמידים מחטיבת הביניים מגיעים אלינו. מספר התלמידים שלומדים מחוץ לכפר הוא נמוך מאוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים