שתף קטע נבחר

מהמפעל בשטחים ללקוח בישראל - בלי מחסומים

חשיפה: כחלק מפיילוט חדש, בעלי מפעלים ברשות הפלסטינית שוכרים את שירותיהן של משאיות ישראליות שנכנסות ללב השטח הפלסטיני, מעמיסות סחורה במהירות ועוברות חזרה לישראל תוך שעתיים. "אם פעם יצאה רק משאית אחת ביום, היום אני מוציא ארבע"

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון ()
תפוקת הייצוא הוכפלה ואף שולשה. משאית של "אפיקו-פלסט"

במשך שני עשורים, סחורות מהרשות הפלסטינית שמיוצאות לישראל עוברות בשיטה הארוכה והאיטית "גב אל גב" - שבה משאית פלסטינית מגיעה למעבר, פורקת את הסחורה שעוברת בדיקה ביטחונית, ומועמסת שוב למשאית ישראלית ומשם משונעת ללקוח הישראלי. בשבועות האחרונים החל בפעם הראשונה פיילוט שבו תשעה מהמפעלים הגדולים ברשות הפלסטינית מייצאים את הסחורה שלהם לישראל בשיטה מהירה ויעילה ללא שום עיכוב במעברים. ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי הפיילוט החל באזור חברון וכעת הוא מורחב גם לאזור שכם.

 

השיטה החדשה, שזכתה לאישור וברכת מערכת הביטחון, נקראת "דלת אל דלת" - ובה בעלי המפעלים שוכרים את שירותיהן של משאיות ישראליות שנכנסות אליהם ללב השטח הפלסטיני, מעמיסות את הסחורה במהירות, ועוברות במעבר חזרה לישראל ללא כל עיכוב. השיטה החדשה הכפילה ואף שילשה את תפוקת הייצוא של המפעלים הפלסטיניים שמשתתפים בפיילוט.

 

כדי למנוע את ניצול ההקלה לצורכי טרור, נדרשו המפעלים לעמוד בתנאים ביטחוניים מחמירים: כל מפעל בפיילוט נדרש לגדר את שטחו ולהעמיד בו אבטחה לאורך כל שעות היממה, בעלי המפעלים התקינו רשת של עשרות מצלמות אבטחה בכל מקום שנדרשו על ידי הצד הישראלי, והשידור שלהן מועבר לחדר בקרה ישראלי שיכול לנטר כל פעילות שנעשית במפעל בכל שעה. בנוסף, אזור ההעמסה הוגדר כשטח סטרילי.

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון ()
רשת של עשרות מצלמות אבטחה - כדי לעמוד בתנאים ביטחוניים מחמירים

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון ()
שקיות ניילון שמיוצרות ברשות הפלסטינית - אל הלקוחות בישראל
"ההבנה אצלנו היא שיציבות כלכלית קשורה ליציבות ביטחונית, ואנחנו מנסים תמיד למצוא דרכים להקל ולייעל את הכלכלה הפלסטינית", הסביר סא"ל משה טטרו, ראש מנהלת התיאום והקישור לחברון במינהל האזרחי. "הרעיון היה להתאים חליפה ביטחונית למפעלים הגדולים, שתנטרל את העיכוב של המשאיות שלהם במעברים".

 

אחד המפעלים שמשתתפים בפיילוט הוא ''אפיקו-פלסט'' שנמצא באזור התעשייה של הכפר בית כחיל ליד חברון. המפעל הזה מייצר שקיות ניילון ומוצרי אריזה שנמכרים בין היתר לחברות מזון ישראליות גדולות, סרטי סימון (סס"ל) לחברת החשמל, שקיות אשפה ומפות חד פעמיות לשוק החרדי.

 

"לפני הפיילוט, סחורה שיצאה מהמפעל לפנות בוקר הגיעה לגוש דן רק בצהריים. היום המשאית שלי יכולה לפרוק את הסחורה בתל אביב כבר בשמונה בבוקר אחרי שיצאה בשש מהמפעל", הסביר ל-ynet שאדי שוואר, בעל המפעל. "אם פעם יצאה רק משאית אחת ביום לישראל, היום אני מכניס ארבע משאיות בכל יום".

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון בעלי המפעל אכרם ושאדי שוואר ()
בעלי המפעל, אכרם ושאדי שוואר

התרומה לכלכלה ניכרת, ומאז שהחל הפיילוט גדל מספר המועסקים במפעל ב-60 אנשים והוכנס פס ייצור חדש שעובדים בו בשלוש משמרות לאורך כל שעות היממה. "הפועלים שלי מרוויחים שכר גבוה ביחס לשכר הממוצע ברשות. הם מגדילים את כוח הקנייה בחברון, ובסוף זה עוד תוסף לכלכלה הפלסטינית", אומר שוואר.

 

בשעת העמסה למשאית נסגר האולם לכניסת עובדים, והיחידים שמורשים להיות שם הם נאמן הביטחון של המפעל ומלגזן שמסיימים את העבודה תחת פיקוח המצלמות שפזורות לאורך כל פסי הייצור. המשאית היא ישראלית וכך גם הנהג.

 

כל הנהגים בפיילוט עוברים אבחון ביטחוני, ולמשאית מוצמד GPS שמאותת אם היא נעצרת בדרך שבין המפעל למעבר. במעבר תרקומיא עוברות המשאיות בדיקה מהירה של כלב שמזהה חומרי חבלה, ולאחר דקות ספורות היא כבר עושה את דרכה לאחד מיעדיה בישראל.

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון ()
מפעל "אפיקו-פלסט" ליד חברון

פיילוט פלסטיני ייצוא ל ישראל מפעל אפיקו פלסט ב חברון ()
 

מרגע יציאת המשאית מהמפעל הפלסטיני ועד לכניסתה לישראל עוברים בסך הכל 30 דקות. חלק מהמשאיות עוברות במעבר בדיקות פתע מקיפות. מאז שהחל הפרויקט חצו בצורה זו לישראל 7,000 משאיות. אף אחת מהבדיקות שנעשו לא גילתה חריגה מהנהלים.

 

במינהל האזרחי הציבו יעד ולפיו עד סוף שנת 2020, שלושים אחוזים מהמשאיות של המפעלים הפלסטיניים שיוצאות דרך מעבר תרקומיא ייכנסו לישראל בשיטת "דלת אל דלת".

 

ההשקעה הממוצעת שכל מפעל צריך לשים כדי לעמוד בסטנדרט הביטחוני הישראלי עומדת על 100 אלף שקלים - סכום זניח ביחס לחיסכון ולהגדלת המכירות. כיום, מפעלים חדשים בחברון כבר נבנים עם סטנדרטים ביטחוניים שיתאימו לפיילוט – והוא עתיד להתרחב אחרי שכם גם לג'נין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים