"ברעננה זורקים כספי ציבור": איפה פרויקט הנת"צים תקוע ואיפה הוא זורם?
17 רשויות חתמו עם משרד התחבורה על פרויקט "מהיר לעיר", שבמסגרתו יחוברו באמצעות נת"צ ובשבילי אופניים. ראש העיר רעננה מתנגד בשל "פגיעה במרקם". סמנכ"לית נתיבי איילון מאיימת בהטלת סנקציות: "המדינה רוצה לשדרג את העיר - והוא לא רוצה?"
משרד התחבורה ונתיבי איילון עומלים בשנים האחרונות על פרויקט "מהיר לעיר" - שבמסגרתו יחוברו 17 רשויות מקומיות באמצעות נתיבי תחבורה ציבורית החל מהשנה הבאה, וייסללו 50 קילומטרים של שבילי אופניים עירוניים.
אך ייתכן שהפרויקט, שנאמד בכ-3 מיליארד שקלים וחצי, ובמסגרתו אכיפת הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית תתבצע באמצעים טכנולוגיים מתקדמים - יתעכב בגלל התנגדות עזה לפרויקט מצד ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא.
הנתיבים החדשים: לחצו להגדלת התמונה
"ניקח לראש העיר את 'רשות התמרור'"
ברוידא החליט לבחון את התוכניות מחדש ולהציע חלופות נוספות, בטענה שנתיב התחבורה הציבורית ישנה את אופי העיר לרעה. העירייה חתמה על ההסכם כבר ב-2016 והתעקשותו של ברוידא יכולה להביא לכך שיוטלו סנקציות על העירייה.
"אם ברוידא ימשיך להיאבק בנו ככה, אנחנו ניקח ממנו את רשות התמרור (הסמכות לקביעת הסדרי תנועה בעיר), זה משהו שנשקל בכובד ראש במשרד התחבורה בימים אלו", אמרה טליה כהן וולף, סמנכ"לית "מהיר לעיר" בחברת נתיבי איילון.
תחילת הסיפור ביום שלישי שעבר, אז התקיימה פגישה בלשכתו של ברוידא שבה נכחו גורמים מהעירייה, ממשרד התחבורה ונתיבי איילון. לדברי גורמים שנכחו במקום, הדיון התפוצץ לאחר שהטונים בין הצדדים הפכו צורמים.
מאז שנכנס לתפקידו ואף לפני כן, הצהיר ברוידא כי בכוונתו לשנות את תוכניות נתיבי התחבורה הציבורית בעיר משום שלדבריו הם "יפגעו במרקמה". ברוידא אף שב והדגיש כי התוכנית נחתמה לפני כשנתיים בין משרד התחבורה לקודמו בתפקיד "במחשכים, בחוסר שקיפות ובהסתרת מידע מהתושבים".
בבסיס טענותיו של ברוידא עומדת הטענה שלדבריו הפרויקט יגרום לכך ש-19 פניות מרחובה הראשי של העיר – אחוזה - תהיינה סגורות לפנייה ימינה בשעות הפעילות של נתיב התחבורה הציבורית וכי הרחוב ישונה כך שזווית הפנייה לרחובות אלו לא תאפשר לרכבים להיכנס אליהם מאחוזה גם בשעות שבהן לא תופעל תחבורה ציבורית בנתיב.
"הבהרתי להם בצורה חד-משמעית שלא אתן לתוכנית הקיימת להיכנס לעיר", אמר ברוידא ל-ynet. “אני לא רוצה להירשם כאיש שהרס את רעננה. זו תכנית שנולדה בחטא. לא יעלה על הדעת שעל התוכנית הכי משמעותית בעיר יחליטו פקידים ולא נבחרי ציבור. איש בעיר לא ידע שהתוכנית תבטל 19 פניות מרחובה הראשי שיהפוך למעבר אוטובוסים מכפר סבא להרצליה ויגרום לכאוס עבור תושבינו".
על-פי ההסכמים, בתוך שבועיים אמור ברוידא להכריע האם עירו תצטרף לפרויקט או תתקע אותו, לשם כך שכרה העירייה יועץ תחבורה, שלטענתו ייעץ לו שלא להסכים לתוכנית במתכונתה הנוכחית. "המודל הקיים היום הוא מודל שרעננה לא יכולה לספוג אותו. אפשר שהוא יעבור ברחוב ויצמן המקביל - שהוא רחב יותר - ולשם נביא שאטלים. אני מציע להם שאם יש להם בעיה להיכנס לרחוב אחוזה, שיעקפו את רעננה דרך כביש 531.
"המתכונת הנוכחית של התוכנית לא עובדת", הוסיף ברוידא. "לא ייתכן שברחוב צר כמו אחוזה יהיו גם שבילי אופניים, גם נת"צ וגם נתיב רגיל". על כוונת משרד התחבורה ליטול ממנו את סמכויות התמרור אומר ברוידא. "עוד לא היה דבר כזה שפקידים במדינת ישראל החליטו לראש עיר איך תראה העיר שלו. הדברים צריכים להיות בשיתוף פעולה ולא בדרך של איומים וכיפופי ידיים. אני אדאג לתושבי העיר שלי ואעשה רק מה שטוב ונכון עבורם".
זעם במשרד התחבורה: "מיליונים הושקעו בפרויקט ברעננה"
למרות דבריו המנומקים של ברוידא, במשרד התחבורה ונתיבי איילון מגדירים את הפיצוץ עמו כמשבר, ולאחר שבסוף השבוע נשמעו קולות של בכירים משני הצדדים – כהן-וולף מבהירה: "לא ניתן להססנות וישיבה על הגדר לגרום לבזבוז כספי ציבור". היא הזהירה כי "יותר מעשרה מיליון שקלים כבר הושקעו בתכנון הפרויקט ברעננה ואנחנו לא בעד לזרוק כסף ציבורי".
כהן-וולף מדברת על הפרויקט בלהט, שכן מדובר במיזם שהיא מובילה מזה כחמש שנים במשרד התחבורה. היא מדגישה כי ברעננה, כמו בכל אחת מ-16 הערים האחרות שבו אמור הפרויקט לקרום עור וגידים, אין מדובר רק בהוספת נתיב תחבורה ציבורית עם עדיפות לאוטובוסים בשעות השיא - אלא במארג שלם של שינוי.
"המצב התחבורתי ברעננה הוא מינוס-מינוס, אין יעילות לקווים, התדירות נמוכה וחלק מרכזי בתוכנית היא הגברת התדירות ושעות פעילות הקווים. התוכנית עובדת על העדפת רמזורים לאוטובוסים בצמתים - מה שיקצר את זמני הנסיעה. התוכנית שמה דגש גם על הולכי הרגל ורוכבי האופניים עם מדרכות חדשות ומסלולי אופניים. אני לא מבינה את ברוידא; באה המדינה במטרה לשדרג את עירו והוא לא רוצה?".
אז היכן כבר עובדים? על-פי כהן-וולף, בתל אביב האוטובוסים כבר נוסעים על בנתיבי התחבורה הציבורית ברחובות לבון ובן צבי, כשהעבודות מתקיימות על הרחובות שאול המלך והעלייה. בתוך כך, יש לזכור כי דווקא בתל אביב צפויים מרבית נתיבי התחבורה הציבורית להיסלל רק בתום עבודות הרכבת הקלה על מנת לשלב בין שני הפרויקטים.
"ברמת גן, קריית אונו וחולון כבר עמלים על מספר רחובות כשבבני ברק כמעט כל המקטעים נמצאים בביצוע, כך גם בבת ים - שם החלו בביצוע המקטעים ברחובות הקוממיות ויוספטל. ברמלה ובלוד יסיימו בחודש הקרוב את שני המקטעים מבין כמה" מספרת כהן-וולף.
"בפתח תקווה, ראשון לציון, גבעתיים ורמת השרון סיימנו את התכנון ונצא לעבודות בסוף השנה", היא הוסיפה. "באזור השרון - מלבד רעננה - יש התקדמות ונצא לביצוע בהוד השרון וכפר סבא בחודשים הקרובים. בהרצליה מסתיים מקטע שעוד מעט נפתח בין הרכבת לקניון שבעת הכוכבים שיהיה מיועד לתחבורה ציבורית בלבד".
על ברוידא עצמו אמרה כהן-וולף: "לצערי, לאורך כל התהליך הוא לא אמר מה הבעיה ומה הוא מציע במקום. הצענו לו לשבת עם המומחים שלנו והעירייה אמרה שהיא תציג תכנית משלה. עד היום לא הראו לנו אחת כזאת. לא מספיק להגיד שהוא בעד תחבורה ציבורית ולא ללוות את זה באופן קונקרטי".