שתף קטע נבחר

התפרצות האבולה בקונגו הוכרזה כמצב חירום עולמי

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בעיקר לצורך גיוס כסף ומשאבים ולא הטיל מגבלות מיידיות. יותר מ-1,600 בני אדם מתו בקונגו מאז התפרצות האבולה בחודש אוגוסט, שהוגדרה השנייה בחומרתה בהיסטוריה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז הערב (יום ד') על התפרצות האבולה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו כמצב חירום עולמי. זאת לאחר התפשטות הנגיף לגומה, אחת הערים המאוכלסות ביותר במדינה, ולאוגנדה השכנה. ההכרזה נועדה בעיקר להפנות יותר תשומת לב בינלאומית למצב, ולסייע בגיוס כסף ומשאבים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

גומה שוכנת סמוך לגבול רואנדה וחיים בה שני מיליון בני אדם. היא מהווה מעבר גבול מרכזי בצפון קונגו עם נמל תעופה בינלאומי. השבוע אושר המקרה הראשון של אבולה בגומה, תרחיש שמומחי בריאות חששו ממנו במשך חודשים.

אבולה הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו  (צילום: EPA)
"הסיכון שהאבולה תמשיך להתפשט בתוך קונגו ובסביבתה גבוה מאוד". רופאים בקונגו(צילום: EPA)

ועדת מומחים של ארגון הבריאות העולמי סירבה בשלוש הזדמנויות קודמות להמליץ לארגון הבריאות של האו"ם להכריז על התפרצות זו כמצב חירום. יותר מ-1,600 בני אדם מתו מאז אוגוסט בהתפרצות האבולה השנייה בחומרתה בהיסטוריה, המתרחשת באזור הנחשב לאזור מלחמה. ארגון הבריאות העולמי מעריך ש-12 מקרים חדשים מדווחים מדי יום.

 

הכרזה על מצב חירום עולמי לעתים קרובות מביאה תשומת לב וסיוע בינלאומיים רבים יותר, לצד חששות שממשלות חרדות עשויות להגזים בתגובה ולסגור את הגבולות. למרות ההכרזה הערב, בארגון הבריאות מעריכים שהסיכון שהנגיף יתפשט אל מחוץ לאזור המוכה נמוך.

 

ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדונום גבריסוס, אמר כי "הסיכון שהאבולה תמשיך להתפשט בתוך קונגו ובסביבתה גבוה מאוד. הסיכון של התפשטות הנגיף אל מחוץ לאזור נשאר נמוך". עם זאת, הוא הדגיש כי אין להטיל באופן מיידי הגבלות על נסיעות או מסחר, ואין ערוך בדיקות של נוסעים בנמלים או בשדות תעופה מחוץ לאזור המוכה.

אבולה חיסונים ראשונים מגיעים ל הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו התפרצות (צילום: רויטרס)
"אבולה היא לא מדע טילים, זה פשוט מאוד"(צילום: רויטרס)

זו הפעם החמישית בהיסטוריה שמוכרז מצב חירום עולמי מסוג זה. ב-2014 הוכרז מצב חירום עולמי בעקבות התפרצות האבולה במערב אפריקה שהביאה למותם של יותר מ-11,000 בני אדם. זו הייתה התפרצות האבולה הקטלנית בהיסטוריה שדעכה רק כעבור שנתיים. מצב חירום הוכרז גם ב-2016 אחרי התפרצות נגיף הזיקה במדינות בדרום ובמרכז אמריקה. מצבי חירום הוכרזו בעבר גם בעקבות שפעת החזירים ונגיף הפוליו.

 

ארגון הבריאות העולמי מגדיר מצב חירום עולמי כ"אירוע יוצא דופן" המהווה סיכון למדינות אחרות ודורש תגובה בינלאומית מתואמת. בחודש שעבר גלשה התפרצות הנגיף אל מעבר לגבול בפעם הראשונה כאשר משפחה הביאה את הנגיף לאוגנדה לאחר שהשתתפה בהלוויית קרוב משפחה נגוע בקונגו. אפילו אז, ועדת המומחים המליצה שלא להכריז על מצב חירום.

 

ארגון הבריאות של האו"ם זכה לביקורת חריפה על תגובתו האיטית להתפרצות במערב אפריקה, אחרי שדחה שוב ושוב את ההכרזה על מצב חירום עולמי עד שהנגיף התפשט בשלוש מדינות והביא למותם של כמעט 1,000 בני אדם. מסמכים פנימיים הראו מאוחר יותר שבארגון התמהמהו מחשש שהצהרה כזו תכעיס את המדינות המעורבות ותפגע בכלכלתן.

אבולה רופאים ללא גבולות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

ההתפרצות הנוכחית מתפשטת באזור הגבול הסוער של קונגו, שבו פועלים עשרות ארגוני מורדים. המאמצים להכיל את הנגיף נפגעו בשל חשדנות מצד מקומיים שאף ביצעו התקפות קטלניות נגד עובדי בריאות. אנשים נגועים אף התחמקו בכוונה מרשויות הבריאות.

 

בדיון של האו"ם בנושא שנערך אתמול בז'נבה אמר שר הבריאות של קונגו, ד"ר אולי אילונגה, כי ההתפרצות היא "לא משבר הומניטרי" וכי הסיכון להפצת האבולה לערים או אזורים אחרים בקונגו נשאר זהה. "אבולה היא לא מדע טילים, זה פשוט מאוד", הוא אמר.

 

נגיף האבולה התגלה לראשונה ב-1976 בשטח שבו קיימת היום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הוא גורם להקאות, התייבשות ודימום חיצוני. בין 70% ל-90% מהלוקים בנגיף מתים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
עובדי בריאות בקונגו
צילום: EPA
מומלצים