שתף קטע נבחר

מבשלים בסיפון: תיעוד הצוות במכלית שאיראן עצרה

איראן טוענת ש-23 אנשי הצוות של מכלית הנפט הבריטית שעליה השתלטה בריאים - ופרסמה תיעוד ראשון שלהם כדי להוכיח זאת. הוריהם מודאגים: "הם יצאו להתפרנס, מתפללים שיחזרו בשלום". בבריטניה הזהירו מפני "השלכות חמורות", אך עדיין לא הכריזו על תגובה

 

 

כלי התקשורת באיראן פרסמו בצהריים (יום ב') תיעוד ראשון של אנשי הצוות במכלית הבריטית, שעליה השתלטו משמרות המהפכה ביום שישי במפרץ הפרסי, בפעולה שהביאה לשיא את המתיחות באזור.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בסרטון שפורסם נראים 23 אנשי צוותה של Stena Impero באזורים שונים במכלית. באחד הקטעים הם יושבים סביב שולחן כשאחד מהם מחויך, בקטע אחר נראים שניים עומדים במרכז בקרה ובקטע נוסף כמה מבשלים במטבח. בתמונה אחרת שפורסמה הם נראים יושבים בסיפון ומביטים על פקיד כלשהו, כשמאחוריו ערימת נעליים.

איראן צוות ה מכלית ה בריטית בריטניה Stena Impero  ()
"מצב טוב". אנשי צוות המכלית מבשלים במטבח

איראן מכלית בריטית Stena Impero (צילום: AP, IRIB News Agency)
אנשי הצוות בתיעוד שפרסמו האיראנים(צילום: AP, IRIB News Agency)

איראן מכלית בריטית Stena Impero (צילום: רויטרס)
ערימת נעליים בסיפון המכלית(צילום: רויטרס)

המכלית מוגדרת אמנם בריטית כיוון שהניפה את דגלה של בריטניה, אך החברה שמחזיקה בה היא שבדית. אין עליה אזרחים בריטים, ואנשי הצוות הם אזרחי הודו, לטביה, רוסיה והפיליפינים. איראן שבה וטענה היום כי שלומם של אנשי הצוות טוב וכי הם בטוחים. "כולם, כולל האזרחים ההודים, במצב בריאותי טוב ועדיין נמצאים על המכלית", מסרה שגרירות איראן בהודו ל"רויטרס".

 

בטהרן מנצלים את הצלחתם להשתלט על המכלית לצורכי תעמולה, ופרסמו שלשום תיעוד דרמטי של האירוע ביום שישי. בתיעוד נראים לוחמי קומנדו משתלשלים ממסוק בעזרת חבלים. בהמשך פורסם תיעוד נוסף מרשת הקשר, שבו נשמעות אזהרות חיל הים הבריטי למשמרות המהפכה – מהן האיראנים התעלמו. אנשי המשמרות דרשו מהמכלית לשנות את כיוונה ונשמעו אומרים: "הסתובבו מיד - ותישארו בטוחים". המכלית נגררה לאחר מכן לעיר הנמל בנדר עבאס באיראן.

איראן מכלית בריטית Stena Impero (צילום: AP, IRIB News Agency)
(צילום: AP, IRIB News Agency)

איראן צוות ה מכלית ה בריטית בריטניה Stena Impero  ()

איראן צוות ה מכלית ה בריטית בריטניה Stena Impero  (צילום: AFP)
המכלית ולידה סירה איראנית(צילום: AFP)

אחד מאנשי הצוות הוא דיג'ו פפצ'אן מהעיר קוצ'י שבהודו. הוריו סיפרו לתקשורת המקומית במדינה כי נדהמו כשנודע להם שהמכלית שעליה עבד נעצרה. "הוא התקשר ודיבר עם אמא שלו בחמישי בבוקר ואמר שהוא בדרך לסעודיה מדובאי. לתדהמתנו, קיבלנו יום לאחר מכן מהחברה שלו שיחה שבה נאמר לנו שהוא עצור על-ידי איראן".

 

האב הוסיף כי "אני לא מדבר רק בשביל בני. כל 23 אנשי הצוות יצאו לעבוד ממדינות זרות כדי לעבוד. הם על הספינה כדי להתפרנס. אנחנו מתפללים לחזרתם בשלום של כולם".

 

 
  ()

בבריטניה מתחו ביקורת קשה על איראן בעקבות ההשתלטות על Stena Impero - שבועיים לאחר מעצר מכלית הנפט האיראנית בגיברלטר. לפי לונדון, ההשתלטות הייתה בניגוד לחוק הבינלאומי ואירעה במים הטריטוריאליים של עומאן.

 

הבריטים הזהירו מפני "השלכות חמורות", אך טרם הכריזו על צעדי ענישה כלפי טהרן, ושר החוץ ג'רמי האנט הבהיר שלונדון מעדיפה לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים. היום צפויה ראש הממשלה היוצאת תרזה מיי, שתסיים את תפקידה ביום רביעי הקרוב, לכנס מפגש חירום של שרי הממשלה בנוגע למשבר. לאחר מכן, ייתכן שיוכרזו בפרלמנט הבריטי צעדי תגובה כלשהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים