שתף קטע נבחר

נתניהו באזכרה לצוק איתן: מחויבים להחזיר את הבנים. גולדין: "חידלון"

נתניהו וריבלין השתתפו בטקס בהר הרצל, בזמן שמחוצה לו ערכו משפחות שכולות, בהן משפחות גולדין ושאול, טקס אזכרה אלטרנטיבי. רה"מ על השבת הנעדרים: "עושים הרבה מאוד". נשיא המדינה: "נוסיף לחלום על עתיד טוב יותר"

 

 

זוכרים את הנופלים, חמש שנים אחרי המערכה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין הגיעו לטקס האזכרה לחללי צוק איתן בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, במלאות חמש שנים למבצע. במקביל, התקיים מחוץ להר הרצל טקס הזדהות אלטרנטיבי שבהם נוכחים כמה ממשפחות החללים, וכן משפחות גולדין ושאול - שגופות בניהם הדר ואורון עדיין בעזה.  

 

נתניהו אמר למשפחות הנופלים כי "בראש כולם אחיי ואחיותיי, בני משפחות הנופלים בצוק איתן. צוק הגבורה וההקרבה, הצוק שלא נסדק. אני דואב איתכם מעומק ליבי על אובדן חיילינו, ומצדיע בהוקרה אין קץ לגוברת בנינו. אני יודע מה גדול כאבכם ואני מחבק כל משפחה בכאבה. אני מכיר את התהום הנוראה שפעורה בחייכם בין הלפני ואחרי. אני יודע שאין מרגוע ושאין נחמה. וגם אם יש, הם לא באמת מכבים את להבת הייסורים עד קץ ימיכם.

 

"בשעת סכנה ומצוקה יקירנו נחלצו לעזרת יישובי הדרום. אני יודע את עוצמת המכה שנחתה שם, ואני יודע שהשקט היחסי הושג בזכות לוחמינו שנפלו במערכה. אנו מחויבים להחזיר הביתה את אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. אינני יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים, אבל אנחנו עושים הרבה, הרבה מאוד. אני דבק בחובתי לראות את השיקול הכולל מתוקף היותי ראש ממשלה.

 

"עשייתנו תקפה לכל נעדרי צה"ל", הוסיף רה"מ. "הוכחנו שאנו עומדים במילתנו שהחזרנו הביתה את זכריה באומל"

 

נשיא המדינה פתח את נאומו ואמר: "שנה חלפה, ושוב אנחנו עומדים כאן יחד על הר הדמעות הזה, ההר העצוב ביותר והיקר ביותר מכל ההרים. חמש שנים חלפו מאז תמו חמישים ימי צוק איתן. חמש שנים אנו נושאים את שמותיהם, פניהם היפים את שברי הסיפורים החלומות של 68 חיילים ושמונה אזרחים. עצוב למות באמצע התמוז דווקא שהאפרסקים בשפע, כתבה המשוררת נעמי שמר. כתבה, וכמו ניבאה את המערכה הזו ואת מות בנינו שנפלו במשימה.

 

"מערכת צוק איתן יצאה לדרך כדי שנוכל לגדל את ילדינו בשקט. עבורנו, עבור שלום כולנו, עבור שלום הארץ הזו", הוסיף הנשיא. "את החלל שהותירו יקירכם לא נוכל למלא, אלא בכל שאר הימים, בכל שאר הדקות שבהן אתם נושאים את חסרונכם לבד - אנחנו גם זוכרים היטב שיש רבים שעדיין נמצאים בקו השיקום היומיומי הכאוב ואנו מבקישם לדלוח להם איחולי ביראות ושקט מרגועה ללב ולנפש ולגוף".

 

ריבלין אמר כי "העמידה האיתנה והחוסן האזרחי של אזרחי העוטף אפשרו לצהל מימוש מטרות המבצע, אך המערכה לא תמה. חמש שנים אחרי הפסקת האש חמאס ממשיך לפעול על מנת לפגוע בריבונות הישראלית ומחזיק בגופותיהם של הדר גולדין, אורון שאול ואברה מנגיסטו. הוא ממשיך להחזיק שני מליון אזרחים ברצועת עזה כבני ערובה, כדי לקדם את מדיניותו האכזרית הבוחרת במוות על פני החיים. נוסיף לחיות בארץ הזאת, לחרוש שדות ולגדל ילדים וילדות, ולחלום על עתיד טוב יותר למענם ולמעננו. יהי זכרם של חללי צה"ל, נופלי מערכת צוק איתן, צרור בלב החיים ובלב העם מדור לדור".

 

יו"ר כחול לבן בני גנץ, ששימש כרמטכ"ל במבצע צוק איתן, הגיע לטקס ההזדהות ונפגש עם המשפחות. גנץ אמר להוריו של הדר גולדין כי "ברגע שאני אחזור ליכולת השפעה אמיתית אני אוודא שעושים את כל המאמצים בשביל להחזיר את הדר. זה נושא משמעותי והוא חוצה מפלגות, חוצה ויכוחים".

 

שמחה גולדין תקף את נתניהו בדבריו: "חמש שנים לצוק איתן, אבל צוק איתן לא הסתיים כי שני חיילים נשארו בעזה. ראש הממשלה הוא עדיין שר הביטחון ולא עושה מה שצריך כדי להחזיר את החיילים. אני מאוד מאוד מעריך את הנשיא ואת הרמטכ"ל, חשוב לי מאוד שהם בטקס הזה, אבל כל הזמן שאנחנו נמצאים בחידלון הזה של ראש הממשלה אני לא יכול להשתתף בטקס הזה. מי שנמצא מאחורינו הם המשפחות השכולות של צוק איתן, הלוחמים שנלחמו עם אורון והדר בעזה".

 

שמחה גולדין לאה גולדין  (צילום: אוהד צויגנברג)
הטקס האלטרנטיבי מחוץ להר הרצל(צילום: אוהד צויגנברג)

בני גנץ עם הוריו של הדר גולדין (צילום: אוהד צויגנברג)
בני גנץ עם הוריו של הדר גולדין(צילום: אוהד צויגנברג)

"אנחנו לא יכולים להגיד שהמלחמה הסתיימה ואנחחנו דורשים שראש הממשלה שמוציא חיילים לקרב יחזיר אותם", הוסיף שמחה גולדין. "הדר ואורון צריכים להיות לפני כל פתרון. אנחנו לא נניח לו ואנחנו, בעזרת הציבור, נביא לכך שראש הממשלה הזה יביא את החיילים שהוא שלח לקרב".

 

לאה גולדין, אמו של הדר, הודתה למשפחות שהגיעו ואמרה: "אני רוצה להזכיר לכולם ולכל הלוחמים פה ששורפים לנו את הדרום. שורפים להם את הבתים ואת הנשמה וזה בגלל שהילדים שלנו לא חזרו כי צוק איתן לא הסתיים".

 

במבצע, שנמשך 50 ימים בין החודשים יולי ואוגוסט 2014, נהרגו 68 חיילים וחמישה אזרחים, ונפצעו מאות חיילים. חלקים רבים המדינה היו נתונים לירי מסיבי של רקטות. מותו של החלל האחרון של המבצע, רב-סרן חגי בן ארי, נקבע בינואר 2017 - כשנתיים וחצי לאחר שנפצע אנושות בעזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים