שתף קטע נבחר

אוחנה נפרד מפלמור: הדרמה הייתה מיותרת

בכירי משרד המשפטים, התכנסו לטקס פרידה מפלמור - שלושה שבועות לאחר שהשר הדיח אותה מתפקידה. אוחנה התייחס לסערה: "לא אמרתי את המילה הדחה". פלמור: "לא כך תכננתי להיפרד". מנדלבליט: "פעלה מתוך הבנה של האינטרס הציבורי"

  

 

  

על רקע הסערה סביב הדחתה מתפקיד מנכ"לית משרד המשפטים, בכירי המשרד ובהם שר המשפטים אמיר אוחנה התכנסו הבוקר (רביעי) לטקס פרידה מאמי פלמור. כזכור, לפני כשלושה שבועות השר אוחנה הדיח את פלמור, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet.  

 

 

טקס פרידה ממנכ
אוחנה פלמור ומנדלבליט(צילום: אוהד צויגנברג)

 

אוחנה התייחס לדרמה שהתחוללה סביב הדחתה של פלמור וטען כי לא היה צורך בכך, ואף כי מעולם לא השתמש במילה הדחה. "כבר באותו היום שדבר סיום התפקיד יצא לתקשורת, לצערי באופן לא מסודר, אמרתי במסגרת הודעה משותפת שהוצאנו ש'אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג, ובמהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים, הן במשרד והן על פניה של החברה הישראלית כולה'. אך נדמה כי לא היה מי שיקשיב".

 

"לא כך תיכננתי להפרד"

פלמור עצמה אמרה "לא כך תיכננתי להיפרד, חשבתי שאדבר רק אל עובדיי ומנהליי האהובים. אצליח להכניס איזה מסר אחד לתקשורת, אעשה מסיבה בקרחת יער בירושלים, ואעבור לאתגר הבא. למעשה אני חייבת תודה לשר אוחנה על המגה-הספדים שזכיתי להם ועל גלי חום ואהבה שעטפו אותי בשבועות האחרונים. הגעתי למשרד המשפטים מתוך תחושת שליחות ואני עוזבת בדיוק באותה הרגשה.

 

היא הוסיפה: "ניהלתי במשך חמש וחצי שנים ארגון ענק ומשמעותי בתנאים של חוסר ודאות, עם שלטון שמאיים להתפרק ולהרכיב עצמו מחדש כל כמה חודשים. פעלתי מתוך מחויבות עמוקה לעשיית צדק ושירות הציבור בתחום המשפט בהתאם למדיניות הממשלה תוך הגנה על שלטון החוק, זכויות אדם וערכי יסוד של מדינת ישראל שבה הכל אבל הכל שווים בפני החוק".

 

היא התייחסה לכך שכעת נותרה רק אישה אחת כמנכל"ית של משרד ממשלתי - משרד התחבורה, והודתה לשרות המשפטים ציפי לבני ואיילת שקד שנתנו לה הזדמנות: "עם סיום תפקידי תישאר חברתי קרן טרנר המנכ"לית היחידה בממשלת ישראל. נשים, תתמודדו יותר. גם אנחנו על העקבים והמחשוף, ננצח".

 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סיפר גם הוא על פועלה של פלמור: "היא הייתה ה-מנהלת הכללית של משרד המשפטים, ותמיד פעלה מתוך תחושה חזקה מאוד של שליחות לאומית, רדיפת צדק ויושר, מתוך הבנה אמיתית ונכונה של האינטרס הציבורי".

 

פרקליט המדינה שי ניצן התייחס לעובדה שפלמור הייתה האישה השניה בלבד בתולדות המדינה שמונתה לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים: "לי, כמי שגדל בפרלקיטות שאחוז הנשים והמנהלות בה, היה מאז ומתמיד גדול מאוד, נראה הדבר טבעי ומובן מאליו, אך לצערי בפועל מעט מאוד נשים פרצו את תקרת הזכוכית הזו. אין לי ספק שהחותם שטבעה אמי על המשרד והשם הטוב שזכתה לו ייקל על מינוי נשים בעתיד שראויות לכך ללא כל ספק".

 

 

אמיר אוחנה אמי פלמור (צילום: עמוס בן גרשום, לע
אמיר אוחנה ואמי פלמור(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ , אוהד צויגנברג)

 

לאחר ההדחה, פנה אוחנה לנציב שירות המדינה בבקשה למנות במקומה את סא"ל (מיל') אופיר כהן, ממייסדי העמותה למען משרתי המילואים. מתוקף תפקידה, פלמור הייתה אמורה להיות חברה בוועדת האיתור לפרקליט המדינה הבא, שיחליף את שי ניצן שיסיים את תפקידו בדצמבר.

 

במכתב שיצא לפני שבוע מלשכת שר המשפטים אמיר אוחנה, במענה לדרישת ועדת החריגים של נציבות שירות המדינה שביקשה הבהרות על מינוי המנכ"ל החדש אופיר כהן במקום המנכל"ית שהודחה, אמי פלמור, נכתב כי "השר פועל מתוך הנחה שישאר בתפקידו לאחר הרכבת הממשלה".

 

סגן הנציב, מוטי אהרוני, המכהן כיו"ר הוועדה האחראית על מינויים לתפקיד בכירים בשירות המדינה במהלך תקופת בחירות, לשר אוחנה כדי לבקש הבהרות מדוע יש להמשיך בהליכי המינוי של עו"ד אופיר כהן בתקופה הנוכחית.  

 

במכתב המענה צוין כי יש לאפשר לשר למלא את חובתו המיניסטריאלית לניהול משרדו. הוא סבור שזכותו למנות איש אמון שיכהן תחתיו כדי לבצע את מדיניותו. עוד נכתב כי אוחנה שקל למנות מספר אנשים מבין בכירי המשרד, אך לא נמצא לטעמו מועמד שישלב ידע, נסיון ומידת אמון מספקת חוץ מעו"ד כהן.

 

במשרד המשפטים טענו כי הסיבה העיקרית שעומדת מאחורי הצעד היא רצונם של אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו להשפיע על זהות פרקליט המדינה הבא, שמתוקף תפקידה פלמור הייתה אמורה לקחת חלק בוועדת האיתור למחליפו של שי ניצן. 

 

בתגובה, אוחנה טען כי "הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל. זו משרת אמון - ההפך הוא החריג. כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי פלמור באשר לסיום תפקידה, ובשיחות היא הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד. אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי, ועל ידי בלבד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
טקס הפרידה
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים