שתף קטע נבחר

אסון נחל צפית: הטמעת הלקחים תארך יותר משלוש שנים

בעקבות הטיול הקטלני מאפריל 2018: דו"ח ביניים שבחן את הסדרת המכינות הקדם צבאיות מציין כי אמנם החלו הכשרות והסמכות של אנשי צוות רבים, אולם השינוי הארגוני "לא יסתיים בשנה אחת וגם לא בשלוש"

 

 

הפיקוח על הטיולים התהדק והצוותים עברו הכשרות, אך הטמעת הלקחים במכינות הקדם צבאיות בעקבות אסון נחל צפית תארך יותר משלוש שנים - כך עולה מדו"ח הביניים של מועצת המכינות הקדם צבאיות בנושא הסדרת פעילות השטח שלהן, שהופץ בימים האחרונים.

 

 

מהדו"ח עולה כי לאחר האסון באפריל 2018, שבו נהרגו תשע נערות ונער במהלך טיול של מכינת בני ציון מתל אביב, החל משרד החינוך לפקח על טיולי המכינות וביצע ביקורות פתע בשטח. עם זאת, בשנת הלימודים הקודמת, יחידת פיקוח הטיולים של משרד החינוך לא ביצעה ביקורת על טיוליהן של רבע מהמכינות. בסך הכל בוצעו 188 ביקורות פתע על ידי היחידה.

 

עוד עולה מהדו"ח כי 2,239 אנשי צוות וחניכים במכינות עברו הכשרות והסמכות, וכ-450 אנשי צוות צפויים לעבור במהלך הקיץ הכשרות לקראת פתיחת שנת הפעילות במכינות הקדם צבאיות בספטמבר. אנשי הצוות במכינות עברו הכשרות בנושא נשק, ניווטים וליווי רחצה.

 

משרד החינוך עדיין מסרב לאמץ את דו"ח ועדת אהרונישקי שפרסמה את מסקנותיה בדצמבר 2018. המשרד גם טרם פרסם לציבור את מסקנות הוועדה הבינמשרדית (בשיתוף משרד הביטחון). הוא גם לא הביע תמיכה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את המחדלים שהובילו לאסון.  

הדלקה  משותפת נר זיכרון לזכר  בני הנוער ש נספו באסון נחל צפית בכיכר רבין תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

לאחרונה פורסם כי שר החינוך רפי פרץ תומך בהקמת הוועדה, אולם מהקלטות מתוך פגישתו עם הורי הנספים באסון, שהגיעו לידי ynet, עולה כי סירב להתחייב בפניהם על כך.

 

בדו"ח המועצה שהופץ כעת צוין כי "משרדי החינוך והביטחון טרם נענו לדרישה להקים ועדת חקירה מטעם המדינה, שתוכל גם להתייחס להמלצות ועדת אהרונישיקי ולהסתייגויות ועד הנהלת מועצת המכינות מחלקים בהמלצות אהרונישקי. לטעמנו זוהי תקלה שיש לתקן ושתאפשר השלמת המהלך שאנו עסוקים בו".

 

בדו"ח נמתחה ביקורת חמורה על היעדר הפיקוח מצד משרד החינוך על טיולי המכינות, אך עולה ממנו גם בדק בית בכל הנוגע להתנהלות המכינות עצמן. "המכינות פועלות כראות עיניהן", נכתב.

 

מועצת המכינות הקדם צבאיות הובילה מאז האסון תהליך ארוך של הפקה והטמעת לקחים. עם זאת, בדו"ח מצוין כי התהליך ייקח עוד זמן רב: "תהליך הפקת הלקחים, המשגתו והטמעתו במכינות במובן של שינוי ארגוני כולל שאינו מהווה מטלה, המחלחל עמוק ומהווה חלק מתפיסות הארגון, לא יסתיים בשנה אחת וגם לא בשלוש. יהיה צורך להקפיד על המשך ליבונו הטמעתו וקיומו כל זמן שהמכינות קיימות".

 

כחלק מהתהליך אף הוקמה ועדת בטיחות של המועצה שנפגשת אחת לחודשיים על מנת לדון בנעשה בשטח. "יעדיה הספציפיים של המועצה הם להגיע להכשרה מלאה ומותאמת של כלל הצוותים והחניכים, יצירת מערך תחקור, דיווח ותיאום בכל המכינות, ויצירת תרבות ארגונית שבה בטיחות היא חלק מה-DNA הארגוני של המכינות, צוותיהן וחניכיהן, ולא מטלה חיצונית".

 

טיולי המכינות כעת כפופים לחדר המצב של משרד החינוך, אך אין לכך כל תוקף משפטי מחייב. לא נעשו שום שינויי חקיקה המחייבים את המכינות הקדם צבאיות בכפיפות לחדר המצב של המשרד. מאז האסון הביעו הורי הנספים חשש מכך שהכפיפות נובעת מלחץ ציבורי, ומאחר שלא עבר מספיק זמן מאז האסון וכי התרחקות ממועד האסון, בשילוב היעדר מהלך חקיקתי – תשיב בעתיד את המצב לקדמותו.

 

בתגובה לדו"ח אמר מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, דני זמיר: "עולם השטח והבטיחות במכינות עבר מהפכה מאז האסון ולא ניתן להשוותו לתקופה שלפני האסון. אבל הדרך עוד ארוכה והתהליך עד השלמתו והטמעתו טרם הושלם. חלק חשוב מהמהלך שלטעמנו טרם הושלם הוא הקמת ועדת בדיקה על ידי משרד החינוך שתבחן גם את המלצות ועדת אהרונישקי ושתוודא שאין מסגרות נוספות שאינן מפוקחות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משי בן עמי
ארכיון. הורי הקורבנות בסיור בנחל צפית
צילום: משי בן עמי
מומלצים