שתף קטע נבחר

צילום: עמית שאבי

לפני הפיגוע, באותה הגזרה: לילה במארב חשאי בסיוע רחפנים - תיעוד

הונאות טקטיות והטעיית האויב ב"שטחים המתים" הן רק חלק מהפעולות של גדוד האיסוף הקרבי "ניצן", באזור שבו נפל רב"ט דביר (יהודה) שורק ז"ל. כתב ynet התלווה לאחד מאותם מארבים מתוחים שנערכים ללא סבבי שינה: "הכוח קטן ואתה לא יודע מאיפה יתפתח האיום"

 

 

 

המרדף החם אחר מחבלים אל מול המשימות הסיזיפיות במארבים החשאיים ביהודה ושומרון - מבט מבפנים: גזרת עציון, שבה נרצח רב-טוראי דביר (יהודה) שורק ז"ל, שידרה בשנה האחרונה מעל לפני השטח שקט יחסי. ואולם, מאחורי השגרה המטעה הזו התאפיין האזור במאמץ גדול של מחבלים יחידים ושל חוליות מאורגנות להוציא אל הפועל כמה שיותר פיגועים במתווים שונים. בסרטון בפתח הכתבה: תיעוד ליל מארבים מהעת האחרונה, לפני הפיגוע הרצחני.

 

בחסות חופש התנועה לפלסטינים, שעדיין נשמר בהמלצת צה"ל, אירעו בחודשים האחרונים עשרות מקרים של יידויי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כביש המנהרות והצירים המובילים ליישובים במזרח הגזרה, כולל בקרבת זירת הפיגוע ליד קיבוץ מגדל עוז.

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
לקראת שיגור הרחפן(צילום: דובר צה"ל)

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
נעזרים ברחפנים(צילום: דובר צה"ל)

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
מארבים בשטח(צילום: דובר צה"ל)

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
עם הכוחות באזור שבו בוצע הפיגוע(צילום: דובר צה"ל)

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
תצפית לשטח הפלסטיני(צילום: דובר צה"ל)

המגמה הסלימה באחרונה גם להשלכות מטעני חבלה. רובם היו מאולתרים אבל היוו סכנת חיים ממשית כשהושלכו מנקודה גבוהה לעבר מכוניות שנסעו באזור במהירות של יותר מ-100 קילומטרים בשעה.

 

"המחבלים האלה שולטים באש ובתצפית על הכביש, חלק מיידים את המטענים מתוך הבתים שלהם בבית ג'אלה ואחרים משליכים בקבוקי תבערה מעבר לחומת ההפרדה ונעלמים חזרה לשטח שלהם", הסביר באחרונה ל-ynet סגן-אלוף רועי יתח, מפקד גדוד האיסוף הקרבי "ניצן" של פיקוד המרכז. "הדרך היחידה לתפוס אותם היא בשטח שלהם".

מארבים מארב תצפיות איו
נכנסים לעומק השטח הפלסטיני (צילום: דובר צה"ל)

מארבים מארב תצפיות איו
(צילום: דובר צה"ל)

הצטרפות בשבועות האחרונים לכוחות היחידה שלוחמיה משכיבים מארבים מדי לילה מול ובעומק השטח הפלסטיני, מלמדת עד כמה המשימה הזו סיזיפית, מייגעת וכמעט בלתי אפשרית: פחות מ-100 מטרים מפרידים בחלק מהמקרים מהבתים הפלסטיניים במרחב הכפרים אל חאדר ובית ג'אלה מאלפי מכוניות ישראליות שנוסעות מדי יום בכביש 60 העולה לירושלים.

 

באל ערוב ובבית אומר הבתים ממש נוגעים בכביש הראשי שאותו חולקים ישראלים ופלסטינים כאחד. לוחמי "ניצן" נדרשים לפעול בדיוק היכן שחברותיהם לגדוד, התצפיתניות בחמ"לים, לא רואות: הטופוגרפיה ההררית שבגזרה מקשה על כיסוי מלא מתרני המצלמות והמכ"מים, ובשטחים "המתים" האלה שוכבים הלוחמים מדי לילה, לעיתים גם באמצע היום, במארבים שבין 6 ו-8 שעות עד כמה ימים.

 

רוב המארבים מסתיימים בלא כלום, והכוח הקטן נדרש לערנות. גם כשקפוא באמצע הלילה אסור לזוז אל מחוץ לרשת ההסוואה, על האדמה הטרשית, בין שיחים קוצניים לנביחות הכלבים בפאתי הכפר. "סיפור המטענים יחסית חדש", ציין סא"ל יתח. "בנס לא היו נפגעים עד כה מהם. תחשוב מה זה כשמטען כזה חודר לרכב ומתפוצץ במהלך נסיעה".

 

"מזהים תווי פנים עם הרחפנים" 

הלוחמים מתאימים את המארבים שלהם בהתאם לכל כפר וכפר פלסטיני, נעזרים ברחפנים שמשוגרים לאוויר, עוסקים הרבה בהונאות טקטיות ובהטעיית האויב. כמעט בכל מארב מופעל גם כוח יירוט מהגדוד, ששוכב בקרבת מקום וממתין לאור הירוק לפעול, מהכוח שמתצפת.

 

"ברגע אחד של הפעלה במקרה אמת, יכולים לצאת אלינו עשרות אם לא מאות מפרי סדר. גם תרחיש כזה אנחנו לוקחים בחשבון", סיפר אחד המפקדים בכוח. "כיום הרחפנים שלנו נותנים לנו עין טובה גם בלילה, עם אמצעי טרמי, ונדרשת מיומנות מבצעית להפעילו: לא להיות קרוב מדי לקרקע כדי שלא ייחשף ועדיין לספק תמונה חדה ומדויקת, לא פחות טובה מהתמונה שמתקבלת ממזל"ט 'רוכב שמיים'.

 

"לעיתים אנו מרימים אותם לגובה של 200-150 מטרים. עם הרחפנים אנו כבר יכולים לזהות תווי פנים של אדם וכך להפלילו".

מארבים מארב תצפיות איו
(צילום: דובר צה"ל)

מארבים מארב תצפיות איו
(צילום: דובר צה"ל)

מארבים בשטח (צילום: דובר צה
זריקת בקבוק תבערה תועדה(צילום: דובר צה"ל)
 

מארבים מארב תצפיות איו
ההיערכות למארבים(צילום: דובר צה"ל)

סגן יונתן ברזני, מפקד צוות ביחידה, תיאר: "האירו עלינו בעבר עם פנסים ולייזר לאחר שהתגלינו. לכן אנו כמעט תמיד משנים דפוס פעולה, שוברים שגרה, ואז גם אם לא סיכלנו פיגוע, ככל הנראה שיבשנו. אצלנו אין סבבי שינה במארב - כולם ערים, כי הכוח קטן ואתה לא יודע מאיפה יגיע ויתפתח האיום".

 

כוחות היחידה עסוקים לא רק במארבים בימי שגרה, אלא גם מוקפצים ראשונים לזירות פיגועים, כמו זה שאירע אתמול. במרדף אחר מחבלים שנמלטים מזירת פיגועים הם מצטרפים לכוח החוד, בראשות המג"ד או המח"ט הגזרתי, מזיזים את בלוני התצפית שלהם בהתאם לנתיב ההימלטות המשוער, פותחים שטח קדימה ולעיתים גם נתקלים במחבלים, נפגעים ויורים.

דביר (יהודה) שורק ()
רב"ט דביר (יהודה) שורק ז"ל

כך אירע בפיגוע בתחילת השנה ברמאללה, כשמחבל ניסה לדרוס כוח מהגדוד בזמן המצוד אחר החוליה שביצעה קודם לכן את הפיגוע הרצחני בצומת גבעת אסף. מפעם לפעם הכוחות גם לומדים מטעויות ומפיקים לקחים: לאחר שהתברר כי באחד מהפיגועים הקשים שאירעו בשנה האחרונה, המחבל ברח קודם לבית משפחתו, הוחלט שהמבנה הראשון שעליו יפשטו הלוחמים יהיה הבית הזה.

 

את הלילה עם לוחמי "ניצן" סיימנו על גבעה מיוערת שצופה על כפר בגזרה שממנו יצאו לא מעט פיגועים. בשטח נערך מעקב שקט אחר מבוקש שירד למחתרת. הוא היה מעורב בפיגועי טרור והיעלמותו הדליקה נורות אזהרה.

 

הכוח נמצא יותר מקילומטר מביתו, אוסף פרטים עם מכשיר התצפית מת"ן (מערכת תצפית ניידת) על כל מי שנכנס ויוצא מהבית ועל כלי הרכב שמתקרבים, גם בשעות הקטנות של הלילה. אחרי שעות רבות של מארב מגיע כוח אחר מהיחידה להחלפה. במסגרת המשימה נאספים רסיסי מידע, פירורי מודיעין מנותחים ואחרי שכל הפאזל מורכב, המעקב זוכה להצלחה - המבוקש נתפס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מארב בסיוע רחפנים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים