שתף קטע נבחר

צילום: עמית שאבי

אביו של דביר שורק שנרצח בפיגוע: "צר לנו שהמחבלים נתפסו חיים"

יואב שורק הגיב על תפיסת החשודים ברצח בנו והודה לכוחות הביטחון. "שמחים שדביר לא ראה את פני רוצחיו וגם אנו נשתדל שלא - גם לא במשפט", אמר. החשודים נתפסו בביתם שבכפר בית כאחיל - כ-10 קילומטרים ממקום הפיגוע - ונשלפו ממיטותיהם בלילה. גם רעייתו של אחד מהם נעצרה

יואב אביו של דביר שורק ז
"צר לנו שהמחבלים נתפסו חיים". יואב ודביר שורק(צילום: אוהד צויגנברג)

יואב שורק, אביו של החייל דביר שורק ז"ל, שנרצח בפיגוע בגוש עציון, הגיב אמש (שבת) לתפיסת המחבלים החשודים ברצח בנו. "אנחנו מודים לכוחות הביטחון על הפעולה המהירה לתפיסת המחבלים, אף שצר לנו שנתפסו חיים".

 

"אנו שמחים שדביר, השם ייקום דמו, לא ראה את פני רוצחיו, וגם אנחנו נשתדל שלא לראות אותם, לא כעת ולא במשפט. העיקר המוטל על כוחות הביטחון הוא סיכול ומניעת פיגועים, ואנחנו מבקשים לחזק את ידיהם במלאכה קשה זו".

 

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הגיב גם הוא על מעצר החשודים: "הוצאנו את השבת והכנסנו את הצום עם הידיעה על תפיסתם של המרצחים השפלים של דביר יהודה שורק הי"ד. אנו מודים לאנשי כוחות הבטחון על הפעילות המהירה גם אם באותה נשימה שותפים לצערו של יואב, אבא של דביר, שהמחבלים נותרו בחיים. אנו מאמינים כי ימצו את הדין עד תום עם המרצחים הארורים".

 

מוקדם יותר אתמול הותר לפרסום כי נעצרו שני החשודים במעורבות ברצח שורק במגדל עוז. העצורים הם בני אותה משפחה: נסיר סאלח עסאפרה (24), פעיל חמאס מבית כאחל שבאזור חברון, ובן דודו קאסם עארף עסאפרה (30), גם הוא תושב בית כאחיל. לפי שב"כ, השניים חשודים במעורבות ברצח, אך לפי כל ההערכות וכן לפי דברי ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו - הם עומדים מאחורי הרצח.

 

 

נתפסו צבא צה
אחד החשודים לאחר המעצר(צילום: דובר צה"ל)

נתפסו צבא צה
אחד החשודים לאחר המעצר(צילום: דובר צה"ל)

נתפסו צבא צה
(צילום: דובר צה"ל)

נתפסו צבא צה
(צילום: דובר צה"ל)

מפה מציאת מעצר מחבלים חשודים ב רצח דביר שורק דביר יהודה שורק ()

שני המחבלים, בני דודים, נעצרו בביתם שלהם - כ-10 קילומטר מזירת הפיגוע. השניים נחקרו לאורך היום בשב"כ וגרסתם קשרה אותם לביצוע המעשה. שניהם ללא רקע בטחוני, והכיוון המרכזי שנבדק כעת הוא האם הם פעלו כחולייה בודדת, לאחר תכנון קצר יחסית, ללא הכוונה חיצונית, אלמנטים שהקשו על יצירת התרעה מודיעינית מוקדמת שיכלה הייתה להביא לסיכול הפיגוע מראש.

 

אחד מהשניים הוא פעיל חמאס, אך השניים, באופן חריג לפיגועים עם מחבלים בשנים האחרונות, לא התנהגו כמחבלים במנוסה. גם רכב היונדאי הלבן שעימו ברחו נתפס בכפר. הנהיגה בין שתי הנקודות היא קצרה, לא עולה על 20 דקות בזכות חופש התנועה בכבישים שנשמר לפלסטינים גם לאחר הפיגוע, אך נבדק החשד לפיו עצרו השניים ביומיים האחרונים בתחנה נוספת, טרם הגיעו לביתם.

 

זהותם הייתה ידועה לשב"כ תוך פחות מיממה מביצוע הפיגוע, והחיפושים התמקדו במרחב הפיגוע מתוך הערכה שהשניים לא הרחיקו. המאפיינים הפשוטים יחסית של הפיגוע, שדומים לפיגועים שביצעו מפגעים בודדים, יכולים להעיד שהשניים ניצלו הזדמנות וכנראה גם לא התכוונו לחטוף את שורק, כפי שהעידו גם הממצאים בשטח.

נתפסו צבא צה
כוח צה"ל בחיפוש אחר החשודים(צילום: דובר צה"ל)

נתפסו צבא צה
(צילום: דובר צה"ל)

נתפסו צבא צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר: "אני משבח את השב"כ וכוחות הביטחון שלכדו את רוצחיו של דביר שורק ז"ל תוך 48 שעות. בשנים האחרונות כוחותינו שמו ידם על כל המרצחים הפלסטינים שפגעו בישראלים והיום הם עשו זאת שוב. נמשיך להילחם בטרור בעוצמה בכל החזיתות".

 

מדובר צה"ל נמסר כי "לוחמי צה"ל החרימו את רכב החשודים שעל פי החשד שימש אותם לביצוע הפיגוע. החוליה והרכב הועברו לחקירת כוחות הביטחון. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר אלימה בהשתתפות כ-100 פלסטינים שיידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון בכפר בית כאחל שבמרחב החטיבה המרחבית 'יהודה'. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות".

 

בדרום: חוסלה חוליית מחבלים שתכננה לבצע "פיגוע אסטרטגי"

כוח של גדוד 12 של גולני חיסל אתמול לפנות בוקר ארבעה מחבלים חמושים היטב שחצו את גבול רצועת עזה. בצה"ל הטילו את האחריות על חמאס. בצה"ל הכילו את האירוע באופן נקודתי ולא הגיבו בתקיפה נוספת. חמאס התנער מאחריות לניסיון הפיגוע שסוכל. לפי הודעת ארגון הטרור, ישראל סופגת את תוצאות הלחץ והזעם התמידי שתושבי הרצועה חיים בהם, ואשר נגרמים כתוצאה מהמצור שהיא מטילה על הרצועה. פעולותיה של ישראל דוחפות את צעירי הרצועה להגיב באופן עצמאי".

 

כלי הנשק שנתפס הבוקר (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

כלי הנשק שנתפס הבוקר (צילום: דובר צה
כלי נשק שנתפס באירוע (צילום: דובר צה"ל)

אזור התקרית גבול רצועת עזה מחבלים צה
אזור התקרית בעזה

דובר צה"ל טען כי סוכל פיגוע גדול בעוטף עזה: "האירוע החל בסביבות 4 לפנות בוקר, כאשר התצפיתניות של אוגדת עזה זיהו ארבעה חשודים זוחלים לעבר הגדר ביחד. לוחמי גדוד 12 נערכו מול החוליה, מול דיר אל בלאח שבמרכז הרצועה. התפתחו חילופי אש ותוך כדי נזרק רימון ובוצע ירי, כאשר שלושה היו ממש על קו הבטונדות של גדר הגבול ואחד כבר חצה. ארבעת המחבלים לבשו מדים מאולתרים, היו חמושים בכלי נשק מסוג קלצ'ניקוב ונשאו תיק רפואי, מטעני צינור וחטיפי אנרגיה. אפשר לקבוע מהאופן בה החוליה פעלה שסוכל פיגוע גדול מאוד, שאין לדעת אם מטרתו חיילים או אזרחים. במקביל לאירוע, טנק ביצע ירי כדי להסיר איום במרחב הפעולה".

 

פרשננו הצבאי רון בן ישי מסר כי לחמאס אין לכאורה אינטרס לבצע פיגוע שכזה בעת הנוכחית, אך ההנחה הסבירה היא שאכן מדובר באנשי הארגון. לחמאס יש אינטרס קבוע לפגע בישראל כדי להישאר בכותרות בדעת הקהל העולמית ולרצות את איראן, במיוחד הזרוע הצבאית של הארגון - היוזמת את הפיגועים - בעוד שלהנהגה המדינית יש גם אינטרס להגיע להסדרה שבאמצעותה יהיה אפשר לפתור את מצוקת תושבי עזה.

 

כמה דברים מעידים על כך שהמחבלים שחוסלו תכננו לפגוע ביישוב ישראלי בעוטף עזה ואולי אף עמוק יותר. העיקרי שבהם הוא הציוד שנשאה החוליה, שכלל לא רק כלי נשק מגוונים שנראה שנועדו ללחימה בשטח בנוי, אלא גם מזון ומים לשהות של כיממה בשטח ישראל וגם ציוד חבישה קל למקרה שאחד המחבלים ייפצע תוך כדי עימות, כך שיצליח לברוח חזרה לשטח הרצועה.

 

בנוסף, החוליה ניסתה לחדור לשטח ישראל באזור שבו הם לפחות חשבו שאין בו כוחות שלנו ושמולו יש לא מעט יישובים ישראליים. די היה בהליכה של כמה שעות כדי לבצע פיגוע ביישוב. ברשות אנשי החוליה לא נמצאו אזיקונים או אמצעים אחרים שיעידו שהחוליה התכוונה לחטוף חייל או אזרח, ועדיין לא ברור אם בציוד הרפואי שלקחו איתם היו אמצעים לסמם אדם. לכן אפשר להניח שמטרתם הייתה לבצע פיגוע קטלני, אולי אפילו להתמודד עם כוחות צה"ל שיגיעו בתגובה לאזור שבו בוצע הפיגוע. על כך מעידים מטול ה-RPG והרקטות שלו, שבדרך כלל משמשים לפגיעה בכלי רכב אך יכולים גם לפגוע ממרחק של 300 מטר בבית.

 

 

 


פורסם לראשונה 10/08/2019 22:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
רגע מעצר החשודים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים