שתף קטע נבחר

הרכב חדש לוועדת ההיתרים: נתניהו יוכל לבקש שוב הלוואה למימון הוצאות משפטיות

לאחר שנחשף ב-ynet כי חברים בוועדה שדחתה בעבר את בקשת רה"מ לאפשר לו לקבל תרומות ממקורביו התפטרו, הודיע המבקר על הרכב חדש. החברים החדשים: שתי שופטות בדימוס שמקורבות לחוגי הימין, מועמד לשעבר בפריימריז של הליכוד, וחברת מועצה מעומר שקראה להצביע לנתניהו

מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ()
מבקר המדינה אנגלמן וראש הממשלה נתניהו

נסללה דרכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבקש שוב אישור תרומה או הלוואה למימון הוצאותיו המשפטיות: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם אחר הצהריים (יום ב') את ההרכב החדש של מליאת ועדת ההיתרים שליד משרדו. מהמליאה תורכב "ועדת השלושה" שתכריע בתיקי השרים וסגני השרים שיובאו בפניה, וכך יוכל ראש הממשלה לפנות שוב בבקשה למימון שנדחה בעבר.

  

לראשונה, הרכב מליאת ועדת ההיתרים יכלול שמונה חברים במקום שישה עד כה. הכוונה היא שבמקרה שאחד מחברי הוועדה חולה או מכיר שר שעניינו נדון בוועדה, יחליפו אותו בחבר אחר. השופטות בדימוס שרה פריש ונחמה מוניץ יכהנו במשותף כיושבות ראש הוועדה, כך שבכל פעם יוכלו להרכיב יחד עם אחת מהן ועדה שתמנה שלושה חברים. עוד יכהנו בוועדה שלושה מנכ"לים לשעבר שמומחים במדיניות ציבורית.

 

אחד מחברות הוועדה החדשות ביום הבחירות: "הצביעו ליכוד" 

מוניץ, לשעבר שופטת בית משפט מחוזי, משמשת כיום כבוררת ומגשרת במסגרת המשכן לבוררות ופתרון סכסכוכים. לאחרונה מונתה לעמוד בראש הוועדה שהקימה שרת התרבות והספורט מהליכוד מירי רגב, כדי לבחון את חלוקת הכרטיסים לטקסים ממלכתיים.

 

פריש כיהנה כשופטת בית משפט השלום וכיום היא נשיאת בית הדין של ההסתדרות הלאומית. כמו כן פריש היא ממייסדי משרד עורכי הדין פריש-שפרבר-ריינהרץ. המשרד היה ספק שקיבל פטור ממכרז של משרד ראש הממשלה ב-2015, כחלק מההוצאות עבור טקס הנצחת ז'בוטינסקי. השתיים נחשבות מקורבות לחוגי הימין.

שרה פריש אסתר לוצאטו נחמה מוניץ  (מתוך אתר בתי המשפט)
שרה פריש, אסתר לוצאטו ונחמה מוניץ (מתוך אתר בתי המשפט)

בין חברי הוועדה הנוספים שמונו ישנם כאלה המקורבים לליכוד: שמואל סלבין, יו"ר קרן להשקעות במקרקעין, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בתקופתו של דן מרידור, ואף העמיד עצמו לבחירה בפריימריז של הליכוד לכנסת ה-17 וה-18, ועדן בר טל, יו"ר הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים שכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופתו של משה כחלון. בעבר פורסם ב"כלכליסט" כי נתניהו נפגש עם בר טל לפני מינויו למנכ"ל.

  

 

שמואל סלבין (משמאל) לצד גדעון סער וחיים כץ (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
שמואל סלבין (משמאל) לצד גדעון סער וחיים כץ(צילום: דנה קופל)

חברה נוספת בוועדה היא ד"ר אסתר לוצאטו - מומחית בעלת שם עולמי בתחומי עריכת פטנטים, וחברת המועצה המקומית עומר, פירסמה פוסט ביום הבחירות האחרון בו קראה להצביע לנתניהו: "תמיכתי בליכוד ובראש הממשלה בנימין נתניהו באה ממקום של הערכה ורצון לחזק חיזוק אמיץ וחם של ראש הממשלה בימים אלה שבהם הוא מנווט בהצלחה מרשימה את ספינת המדינה השטה בגלים סוערים. אני מאמינה שבאמת יש עוצמה וכוח שמאפילה על כוחות אפלים והיא מנצחת. אנא צאו להצביע ליכוד".

 

אנגלמן, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש שעבר, מינה לראשונה שני נציגים לפריפריה (למגזר החרדי וליוצאי אתיופיה) כחברים בוועדה: ישראל תיק, חבר המל"ג ועמית במכון חרדי למחקרי מדיניות ומנהל פיתוח עסקי וקשרי חוץ, והרב ד"ר שלום שרון, ראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו ומרצה באוניברסיטת בר אילן. בנוסף מונה מרדכי כהן, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר שמשמש כיום כנציג ציבור בבית הדין הארצי לעבודה.

 

אנגלמן: "הוועדה תפעל ללא משוא פנים"

ועדת ההיתרים היוצאת, בראשות השופטים בדימוס עוני חבש ושלום ברנר שמונו על ידי המבקר הקודם יוסף שפירא, דחתה את בקשת נתניהו לאפשר לו קבלת תרומה למימון הגנתו המשפטית בטיעון שלא חשף את חשבונותיו הפרטיים ומחשש של ניגוד עניינים בינו ובין מי שהתנדב לתרום לו.

 

בהחלטה בדצמבר 2018 לדחות את בקשתו של נתניהו להתיר לו להסתייע לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות באיל ההון ספנסר פרטרידג' ובן דודו נתן מיליקובסקי, ציינה הוועדה בין היתר כי "מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון".

 

 חצי חצי ביבי נתניהו עוני חבש  (צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי יריב כץ)
חבש, נתניהו ושפירא(צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי יריב כץ)

ביוני השנה דחתה הוועדה שוב את בקשתו של נתניהו לקבל תרומה ממקורבו פרטרידג' לאחר שראש הממשלה סירב לחשוף את פרטי כל הונו הפרטי.

 

ביום חמישי שעבר נחשף ב-ynet כי שלושה חברי מליאת הוועדה - נורית ישראלי, אביגדור רביד והשופט בדימוס עזרא קמא - התפטרו במחאה מכיוון שסברו שהמבקר החדש אנגלמן (שהיה מועמד הקואליציה לתפקיד) מצר את צעדיהם. בכך הגיעה לסיומה כהונת הוועדה היוצאת. 

 

"ועדת השלושה" בודקת בין היתר בקשות של שרים או של סגני שרים לאפשר להם מימון או תרומות בשעה שכספם מונח בנאמנות מהרגע שמונו לתפקידיהם.

 

המבקר אנגלמן אמר: "היום עשינו את הצעד הראשון בדרך ליישום רפורמה המקדמת ביקורת בונה ואיכותית. העצמת הרכב הוועדה למתן היתרים תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי) לצד הרחבת מגוון הדעות ופתיחת הוועדה לקבוצות שונות בחברה. הוועדה תפעל ללא משוא פנים והיא אינה כפופה בהחלטותיה אלא למרות הדין. הוועדה היוצאת השלימה קדנציה מלאה בת שנתיים ואני מבקש להודות לחברי הוועדה על תרומתם למנהל התקין בישראל".

 

המבקר הוסיף: "בימים אלו אני עמל ביחד עם הצוות המקצועי במשרד המבקר, וזאת מתוך הערכה מרובה לצוותי הביקורת הפועלים במשרד, לניסיונם ולמקצועיותם, על גיבוש מתווה הרפורמה לביקורת בונה ואיכותית. כמבקר המדינה אני דוגל בביקורת מקיפה, מעמיקה ובונה המתמקדת בליבת העשייה של הגוף המבוקר.

 

"אנו נפעל במלוא העוז, ככתבו וכלשונו של החוק, ולפיו על המבקר לפרט בדו"ח הביקורת כל פגיעה בטוהר המידות וכל ליקוי או פגיעה בחוק, אך יחד עם זאת יפרט ליקויים על פגיעה בעקרונות חסכון ויעילות ויציין שיפור או פעולות בולטות לטובה הראויות לדעת המבקר להיכלל בדין וחשבון. עבודת המטה לגיבוש הרפורמה תושלם בהקדם ותוצג לציבור כמקובל".

 

ממשרד המבקר נמסר עוד כי "הוועדה למתן היתרים פועלת ליד מבקר המדינה ואינה כפופה בהחלטותיה אלא לחוק. פעילויותיה של הוועדה וסמכויותיה מעוגנות בכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים. במסגרת עבודתה הוועדה רשאית לסרב למתן היתר לאי קיום כלל מהכללים, לתת היתר או לתת היתר מותנה, אם הדבר נראה לה מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המבקר אנגלמן וראש הממשלה נתניהו
מומלצים