שתף קטע נבחר

ישראל אסרה על חברות קונגרס מוסלמיות להיכנס לשטחה

אחרי התייעצויות של הדרג המדיני והביטחוני, נתניהו ודרעי החליטו שלא לאפשר לרשידה טליב ואילהאן עומאר, המוסלמיות הראשונות בקונגרס, להיכנס מחר לישראל. רה"מ: "מטרתן - לפגוע בישראל". הלובי למען ישראל איפא"ק מתח ביקורת: "יש לאפשר לכל חבר קונגרס לבקר"

רשידה טליב ביבי נתניהו ואילהאן עומאר (צילום: AFP , אוהד צויגנברג)
רשידה טליב, רה"מ נתניהו ואילהאן עומאר(צילום: AFP , אוהד צויגנברג)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי החליטו כי חברות הקונגרס הדמוקרטיות, רשידה טליב ואילהאן עומאר, לא יוכלו להיכנס מחר לישראל.

 

נתניהו מסר כי "כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם".

 

נתניהו הוסיף כי "חברות הקונגרס טליב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני. רק לפני מספר ימים קיבלנו את תטכנית הביקור שלהן, ממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה".

 

לפי ראש הממשלה, נסיעתן של השתיים מומנה על-ידי ארגון שתומך ב-BDS, ועל אנשיו נמנים תומכי טרור. "שר הפנים החליט שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו".

 

שר הפנים אריה דרעי מסר כי "ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן, לאחר שנוכחתי כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל".

 

דרעי ציין כי "מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS הקוראים לחרם נגד ישראל. מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקני במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור".

ישיבת ממשלה (צילום: נעם ריבקין פנטון,פלאש90)
דרעי ישקול להכניס את טליב מטעמים הומניטריים(צילום: נעם ריבקין פנטון,פלאש90)

למרות זאת, דרעי ציין כי אם חברת הקונגרס טליב, שמוצאה פלסטיני, תגיש לו בקשה להיכנס לישראל מטעמים הומניטריים עבור מפגש פרטי עם משפחתה, הוא ישקול זאת בכפוף ל"התחייבויות מתאימות".

 

אתמול התקיימו התייעצויות בקרב הדרג המדיני והביטחוני בעניין. דרעי קיבל לידיו מסמכים שתיעדו את התבטאויותיהן של השתיים על-מנת לבדוק אם מבחינת החוק הן נחשבות לתמיכה בתנועת החרם על ישראל.  

 

 

שר החוץ ישראל כץ תמך באיסור הכניסה לישראל ואמר כי "יש למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס האנטי-ישראליות בשל תמיכתן הבוטה בחרם על מדינת ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה. תוכנית הביקור מכוונת כולה לפרובוקציות ולהסתה נגד המדינה - ולא ללימוד פועלה. מדינה שמכבדת את עצמה לא מאפשרת למי שחותר תחת קיומה להיכנס בגבולותיה ולהמשיך בהסתה".

 

הלובי למען ישראל - נגד ישראל: "יש לאפשר לכל חבר קונגרס לבקר"

מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט של ארה"ב, צ'אק שומר, אמר כי החלטת ישראל "רק תפגע ביחסי ארה"ב-ישראל ובתמיכה בישראל באמריקה". בציוץ בטוויטר, הסנאטור היהודי קרא לישראל לחזור בה מההחלטה וכתב: "מניעת כניסתן היא סימן לחולשה, לא לכוח".

 

גם השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית איפא"ק מתחה ביקורת על ההחלטה: "אנחנו לא מסכימים עם תמיכתן של עומאר וטליב בתנועת ה-BDS וגם לא עם קריאתה של טליב לפתרון הסכסוך באמצעות מדינה אחת. עם זאת, אנו מאמינים כי יש לאפשר לכל חבר קונגרס לבקר ולחוות את בת הברית הדמוקרטית שלנו, ישראל, ממקור ראשון".

  

חברת הנהגת אש"ף, חנאן עשראווי, אמרה בתגובה כי "ההחלטה הישראלית לאסור את כניסתן של שתי חברות הקונגרס האמריקניות חייבת להיות קריאת השכמה לתומכיו העיוורים של הכיבוש הישראלי. הצעד השערורייתי הוא מעשה איבה נגד העם האמריקני ונציגיו. לישראל, שהיא הכוח הכובש, אין זכות להטיל איסור כזה על נשות הקונגרס שרצו לבקר בפלסטין ולחוות מקרוב את מציאות הכיבוש שתחתיה חיים הפלסטינים".

 

מוקדם יותר בצהריים צייץ הנשיא האמריקני דונלד טראמפ כי "ישראל תפגין חולשה אם תאפשר לחברות הקונגרס רשידה טאליב ואילהאן עומאר לבקר בשטחה".

 

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי "השתיים שונאות את ישראל ואת כל העם היהודי, ואין שום דבר שאפשר לעשות או לומר כדי לשנות את דעתן". הנשיא ציין כי "לתושבי מינסוטה ומישיגן (אותן מייצגות השתיים) יהיה לא פשוט להחזיר אותן לקנדציה נוספת בקונגרס. הן פשוט ביזיון", כתב.

 

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר לדרגים האמונים על אישורי כניסה לישראל את חוות דעתו המשפטית, והמליץ להם לבסס את איסור הכניסה על עובדות.

 

מנדלבליט התבסס על פסיקתו של בג"ץ בעניינה של פעילת ה-BDS לשעבר לורה אל-קאסם, שבה הדגישו השופטים את הצורך בהצגת עובדות מוצקות על אודות פעילות מנועי הכניסה והסכנה הנשקפת מכניסתם.

 

טליב ועומאר שייכות לאגף הליברלי הקיצוני במפלגה הדמוקרטית. עומאר היא ממוצא סומלי וטליב היא חברת הקונגרס הראשונה ממוצא פלסטיני.

 

השתיים מוכרות בין השאר בזכות התבטאויות אנטי-ישראליות והואשמו לא מכבר באנטישמיות. הן מביעות תמיכה בתנועת ה-BDS, מכנות את ישראל מדינת אפרטהייד ומשוות אותה לנאצים ולאיראן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP ,אוהד צויגנברג
טליב, נתניהו ועומאר
צילום: AFP ,אוהד צויגנברג
מומלצים