שתף קטע נבחר

רגע גורלי לעתיד העם

האתגר הגדול ביותר שעומד בפני העם הוא למנוע קרע בין יהדות התפוצות למדינת ישראל. יו"ר הסוכנות במאמר מיוחד

הסוכנות היהודית, שמציינת בימים אלה 90 שנים להיווסדה מתוקף החלטת הקונגרס הציוני, היא האוהל הגדול של העם היהודי, הארגון הגדול ביותר בעם היהודי המכיל בתוכו יהודים מכל המדינות והזרמים. זו שבימיה הראשונים עסקה בהקמת מדינת ישראל, ולאחר מכן בהעלאתם וקליטתם של מיליוני יהודים, ובבניית הארץ.

יצחק בוז'י הרצוג ()
יצחק בוז'י הרצוג

מאז הקמת הסוכנות, דרך הקמת מדינת ישראל, כל דור בעם היהודי עמד בפני אתגרים עצומים, פנימיים וחיצוניים, והסוכנות היתה ועודנה חוד החנית מולם. בעת הזו, בדור הזה, האתגר הגדול ביותר שעומד בפני העם הוא מניעת הקרע בין יהודי התפוצות למדינת ישראל. זהו קרע שעלול להצמיח בשרשרת הדורות שני עמים נפרדים בשני קצוות הים. כאיש ציבור, כיו"ר הסוכנות, כבן של נשיא מדינה לשעבר וכנכדו של הרב הראשי הראשון של ישראל - האיום על שלמות העם היהודי מדיר שינה מעיני כיום יותר מאי פעם.

 

בנוסף, בעת הזו עומד העם היהודי בתפוצות בפני אתגר ביטחוני ממשי – אנטישמיות משתוללת וחסרת כל רסן. אין ספק שלאחר האירועים הקשים בפיטסבורג ובסן דייגו בארה"ב, אנחנו נמצאים באחת התקופות הקשות יותר בעידן המודרני. יהודים מסתובבים ברחובות ערי אירופה בחוסר ביטחון, והאנטישמיות ברחבי תבל גואה. לכן, תהיה זו טעות גורלית לחשוב שהנושאים הביטחוניים במזרח התיכון הם האתגר הבלעדי שעומד בפני עתידה של מדינת ישראל והעם היהודי, שמונה בסך הכל כ-14 וחצי מיליון נפש.

 

אני קורא לממשלת ישראל שתקום אחרי הבחירות הקרובות לשים את שיקום היחסים עם יהדות התפוצות והבטחת ביטחונם של העורף האסטרטגי של ישראל מזה דורות בראש סדר העדיפויות הלאומי. מיליונים בעולם, ובפרט שישה מיליון יהודים בצפון אמריקה, שחלק נכבד מהם חש לעיתים כי המולדת ההיסטורית שלו מתנכרת אליו.

 

היהודים בתפוצות, במיוחד הדור הצעיר, זה שאנו כה מתגאים בו כי הוא עומד בראש חברות היי-טק למשל, הם לא היהודים של הדור הקודם. הם אינם חיים דווקא בקהילות יהודיות או לומדים בבתי ספר יהודיים ומה שהם יודעים על מולדתם, זה בעיקר מה שהם רואים בתקשורת, ברשתות החברתיות, בקמפוסים ובמקומות העבודה. לכן, המשימה החשובה, שהסוכנות היהודית עוסקת בה רבות, היא לחזק את מרכזיות ישראל בעולם היהודי ובדור הצעיר בפרט. תחשבו על עלם צעיר מעבר לים שרואה שיש שמגדירים אותו באופן שלילי כאן בארץ או כיצד ויכוחים על אופי היהדות קורעים את ישראל או צורת תפילה אחת מועדפת על פני אחרת – דור כזה שואל עצמו מה לו ולישראל.

 

מדינת ישראל חייבת לשים את המאבק באנטישמיות כנושא בעדיפות עליונה. הסוכנות היהודית מפעילה חדר מצב שמחובר לכל קצוות העם היהודי בעולם ומקבלת מדי יום דו"חות מצב מטרידים. אנחנו שולחים מדי שנה אלפי שליחים לקהילות היהודיות ולקמפוסים כדי להיאבק ב-BDS. אנחנו ממגנים מוסדות יהודיים ופועלים ביחד עם ממשלות וגופים ביטחוניים. זו שליחות גדולה אך היא מחייבת גם עוצמה מדינית מלאה.

 

אחרי שנים שבהן שאלו יהודי העולם: מה אני יכול לעשות למען מולדתי, הגיע הזמן שאנו נשאל: מה המולדת יכולה לעשות למענם? מה המולדת יכולה לעשות למען החיבור בין העם בציון לזה שמעבר לים, לחיזוק הזהות היהודית ומרכזיות ישראל בתפוצות וביטחונם. ויש מה לעשות.

 

מדינת ישראל צריכה להבין שמשענת הענקים שהביאה לה מרכיבים בחסנה, זו המכונה "יהודי העולם", תתרופף אם לא נשכיל לחזק את החיבור, להכיל, להבין ולפעול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית
מומלצים