שתף קטע נבחר

זוכתה הנאנסת שהורשעה ברצח תינוקה המת

דמעות של אושר באל-סלבדור: אוולין הרננדס – בת 21 שנאנסה על-ידי חבר כנופייה, לא ידעה שהיא בהיריון ואז ילדה עובר שמת – זוכתה במשפט החוזר. קודם לכן ריצתה 3.5 שנות מאסר בגין "רצח". אל-סלבדור אוסרת לחלוטין הפלות, ושולחת לכלא גם קורבנות אונס ונשים שעברו הפלות טבעיות

אוולין הרננדס נאנסת ש ילדה עובר מת ו הרושעה ב רצח זוכתה (צילום: AFP )
"תודה לאל". אוולין הרננדס חוגגת הלילה(צילום: AFP )

בית משפט באל-סלבדור זיכה הלילה (יום ג') את אוולין הרננדס, צעירה בת 21 שילדה תינוק מת כתוצאה מאונס שביצע בה חבר כנופייה מקומית. בכך הפך בית המשפט החלטה קודמת להרשיע אותה ברצח.

 

סיפורה של הרננדס זכה בשנים האחרונות לכותרות ברחבי העולם ועורר תשומת לב בינלאומית לחוקי ההפלה הנוקשים של אל-סלבדור, אחת משלוש מדינות במרכז אמריקה שעדיין אוסרות לחלוטין כל הפסקה מרצון של ההיריון.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הרננדס הספיקה כבר לרצות כמעט שלוש וחצי מ-30 שנות המאסר שנגזרו עליה, אבל בפברואר השנה הורה בית המשפט העליון לשחרר אותה ולערוך לה משפט חדש, בטענה שההחלטה המקורית לכלוא אותה התבססה על דעה קדומה ועל ראיות שאינן מספיקות. ההוראה לערוך משפט חדש הייתה הראשונה מסוגה באל-סלבדור.

אוולין הרננדס נאנסת ש ילדה עובר מת ו הרושעה ב רצח זוכתה (צילום: AP )
לא ידעה שהיא הרה. הרננדס(צילום: AP )

הרננדס ילדה את התינוק באפריל 2016, כשהייתה בשבוע ה-32 להיריון. במהלך משפטה העידה כי כלל לא ידעה שהיא הרה וכי לפתע חשה לפתע כאבים. התינוק נולד לה בתא שירותים במקום ציבורי, מחוץ לביתה, ונמצא אחר כך ללא רוח חיים בבור שופכין.

 

אמה של הרננדס העידה כי מצאה את בתה מעולפת ליד בית השימוש, ושתיהן אמרו כי לא ידעו שיש עובר בתוך הבור. התובעים לא האמינו להן – וקידמו כתבי אישום נגדן. מומחים פורנזיים לא הצליחו לקבוע בוודאות אם התינוק מת ברחם אמו או בבור, ובמשפט החוזר שנערך לה היה טיעונם של התובעים נגד הרננדס שהיא לא הגנה על העובר שלה.

 

אלפי הפלות בסתר

אל-סלבדור היא מדינה דתית למדי, ו-80% מתושביה מזדהים כנוצרים קתולים או אוונגליסטים. שוררות בה גישות מצ'ואיסטיות בנוגע לתפקידן של הנשים בחברה, והיא סובלת גם מאלימות נרחבת של כנופיות. לפי הערכות, בכל שנה נכנסות כ-25 אלף נשים באל-סלבדור להיריון כתוצאה מאונס, ומעריכים שמדי שנה נערכות בה בסתר אלפי הפלות.

אוולין הרננדס נאנסת ש ילדה עובר מת ו הרושעה ב רצח זוכתה (צילום: AP )
מחוץ לבית המשפט. "לשחרר גם את האחרות"(צילום: AP )

התובעים במדינה נוהגים לקדם באגרסיביות הליכים נגד נשים העוברות הפלות, גם טבעיות, ולהאשים אותן ברצח. עם הנשים שנרדפות בשל חוקי ההפלה הקיצוניים של אל-סלבדור נמנות אלה היולדות בביתן עוברים מתים וכן נשים העוברות הפלות בגלל מצבי חירום רפואיים.

 

לעתים קרובות מופעלים העונשים נגד נשים עניות וצעירות שנפלו קורבן לאונס. לפי ארגון זכויות אדם מקומי, בין השנים 2000 ל-2014 נידונו לפחות 147 נשים באל-סלבדור לעונשי מאסר של עד 40 שנה. הארגון הודיע כי כעת יבקש לבחון מחדש 16 מקרים דומים לזה של הרננדס.

 

אוולין הודתה בדמעות: "הצדק נעשה"

סקרים שנערכו לאחרונה באל-סלבדור מצביעים על תמיכה נרחבת בהקלת חוקי ההפלות, אבל רבים מהתושבים עדיין סבורים שיש לחייב את קורבנות האונס להמשיך את ההיריון עד הסוף. הנשיא החדש נאיב בוקלה הבטיח עם כניסתו לתפקיד לרכך את חוקי ההפלות, והבהיר כי הוא תומך באישור הפלות במקרים שבהם נשקפת סכנה לחיי האם.

אוולין הרננדס נאנסת ש ילדה עובר מת ו הרושעה ב רצח זוכתה (צילום: רויטרס )
ארגוני זכויות האדם: "ניצחון מהדהד לנשים באל-סלבדור"(צילום: רויטרס )

אוולין הרננדס נאנסת ש ילדה עובר מת ו הרושעה ב רצח זוכתה (צילום: רויטרס)
עם עורכת הדין ברתה דלאון. "ממשיכות קדימה"(צילום: רויטרס)

הלילה, עם ההודעה על זיכויה, אמרה הרננדס בדמעות לקהל שהתאסף והריע לה מחוץ לבית המשפט: "תודה לאל, הצדק נעשה. נשים רבות כלואות עדיין ואני קוראת לשחרר במהרה גם אותן".

 

עורכת דינה, ברתה דלאון, הוסיפה: "אסור לנו לשכוח שיש עוד נשים רבות שהחופש שלהן נלקח מהן בחוסר צדק. אנחנו ממשיכות קדימה ורוצות להוסיף להילחם למען החופש של הנשים האחרות בדיוק כפי שהצלחנו לעשות עבור אוולין". אריקה גברה רוסאס, מנהלת אגף דרום אמריקה, צפונה ומרכזה בארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל", מסרה כי "זהו ניצחון מהדהד לזכויות הנשים באל-סלבדור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הניצחון של אוולין. "נשים רבות עוד כלואות"
צילום: AFP
מומלצים