שתף קטע נבחר

התקיפות המסתוריות והקשר עם איראן: המיליציה שבמוקד

המיליציה העיראקית "אל חשד א-שעבי" הוקמה כדי להילחם מול דאעש, אבל הרקע לסדרת הפיצוצים בבסיסיה הוא כנראה היחסים עם איראן - שלפי דיווחים מציבה באתריה אמצעי לחימה, ובהם טילים. "הנ"מ העיראקי לא יכול להתמודד עם תקיפות אוויריות מישראל", אמר מומחה ביטחון

 

 

פיצוצים מסתוריים בעיראק בפעם השלישית בחודש האחרון - ושוב היעד הוא מיליציה שנתמכת על ידי איראן: אחרי תקיפות שיוחסו לישראל, אמש (יום ג') דיווחו כלי תקשורת ערביים על סדרת פיצוצים אדירים ליד בסיס חיל האוויר באלאד שמצפון לבגדד, ועל מחסני נשק וטילים שהותקפו מהאוויר. לפי אחד הדיווחים, יותר מ-50 טילים התפוצצו במחסני בסיס המיליציה הסמוך.

 

אותה מיליציה היא "אל חשד א-שעבי", מיליציה עיראקית שהוקמה בשנת 2014 במטרה לסייע בלחימה מול דאעש, ובעקבות פסק הלכה שהוציא המנהיג הדתי השיעי אייתוללה עלי א-סיסתאני. באותה פתווה הוא קרא לכל מי שיכול לשאת נשק לצאת ולהילחם בדאעש, אבל מאז חיזקה המיליציה מאוד את קשריה עם איראן - וקשרים אלו הם כנראה הרקע מאחורי סדרת הפיצוצים שאירעה אמש ובחודש האחרון.

עשן תקיפה בסיס חיל אוויר אל-בכר
הפיצוצים ליד בסיס באלאד, אמש

התקיפות המיוחסות לישראל ()
הפיצוצים המסתוריים בעיראק, בחודש האחרון

כיום בארגון "אל חשד א-שעבי" יותר מ-100 אלף לוחמים, רובם שיעים, אם כי בתחילת דרכו היו בו גם פעילים סונים רבים ואף נוצרים. בשנת 2016 הוחלט בעיראק לתת לארגון מעמד חוקי, דבר אשר עורר התנגדות נוכח טענות שהארגון ביצע פשעים והפרדה על בסיס שיוך דתי, גם בתוך האיסלאם.

 

הארגון נתמך בחלקו על ידי איראן, ולא פעם נקשר שמו בניסיונות העברת אמצעי לחימה מאיראן. לפי דיווחים שונים בכלי התקשורת הערביים, איראן עושה שימוש בבסיסי הארגון כדי להציב אמצעי לחימה שלה על אדמת עיראק, וייתכן אף במטרה להעיבירם קרקעית לסוריה.

 


פיצוץ במחסן אמל
הפיצוץ המסתורי, בשבוע שעבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז אמש למעורבות ישראלית בתקיפה בבאלאד. רגע לפני ההמראה מקייב, בסיומו של הביקור המדיני באוקראינה, אמר נתניהו כי "יש אתגרי ביטחון גדולים שעליהם יעיד דו"ח המודיעין שקיבלתי לפני כמה דקות". כאשר נשאל אם זה קשור לפיצוצים בעיראק, אמר נתניהו שהוא מקבל כל יום דו"ח מודיעין וזה לא חריג.

 

עדי ראייה אמרו כי הפיצוצים במקום הובילו לשיגור רקטות שאוחסנו במקום למטע סמוך ולבסיס עצמו. שר ההגנה העיראקי, נג'אח א-שמרי, אמר כי לא ניתן לקבוע בוודאות מה היה הגורם לאירוע ונדרשת חקירה מעמיקה. לדבריו איש לא נהרג בסדרת הפיצוצים, אך במשטרה המקומית אמרו לסוכנות הידיעות הסינית "שינואה" כי שני אנשי מיליציית "אל חשד א-שעבי" נהרגו בפיצוצים. בבבאלאד, בסיס שנמצא 80 ק"מ מצפון לבגדד, מוצבים גם כוחות אמריקנים. בסיס המיליציה ממוקם בסמוך.

 

בשבוע שעבר פיצוץ במחסן נשק של אותה מיליציה הוביל לשיגור רקטות בדרום בגדד. אדם אחד נהרג ו-29 נפצעו. במשטרה העיראקית ייחסו את הפיצוץ לאחסנה לקויה ולטמפרטורות הגבוהות, אבל במקביל הממשלה פתחה בחקירה. לפני חודש הופצץ בסיס המיליציה באמירלי שבמחוז סלאח א-דין, ושם נהרגו כמה פעילי מיליציות ואנשי משמרות המהפכה של איראן.

 


תיעוד תקיפת מחסן טילים איראני בעיראק ()
האש בבסיס אמרלי, בחודש שעבר

אף גורם רשמי לא האשים ישירות את ישראל באחת התקיפות בעיראק. עם זאת, מומחה הביטחון הישאם אל-חאשימי, שמייעץ לממשלה העיראקית, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "לעיראק יכולות נ"מ מתקדמות, אבל דבר אחד שהמערכות לא יכולות לזהות הוא תקיפה אווירית ישראלית מתקדמת".

 

ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי הורה בעקבות התקיפה הקודמת כי כל מחסני הנשק השייכים לכוחות הצבא ולמיליציות יועברו אל מחוץ לערים. הוא גם ביטל את כל אישורי הטיסה המיוחדים למטוסים עיראקיים וזרים, דבר שמשמעותו הוא שתקיפות של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות הברית חייבות לקבל תחילה אישור מראש הממשלה.


פורסם לראשונה 20/08/2019 23:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים