שתף קטע נבחר

ג'ונסון "החצוף" חש בבית בארמון האליזה

70 ימים נותרו לברקזיט, ורה"מ הבריטי הגיע לאירופה כדי לדון בהסכם חדש. בפגישתו עם נשיא צרפת הוא ניסה להיראות נינוח, ושם רגל על שולחן הקפה. מקרון השתעשע, אך בממלכה תקפו: "מה אם מקרון היה מרים נעל בבקינגהאם?"

 

 

תקרית מביכה מעט אירעה היום (ה') במהלך פגישתם של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון, כאשר הראשון הניח את רגלו על שולחן הקפה בארמון האליזה בפריז.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

זהו ביקורו הראשון של ג'ונסון כראש ממשלה מחוץ לבריטניה, חודש לאחר שהתמנה לתפקיד. הוא הגיע לצרפת לאחר ביקור בגרמניה, ובמסגרת מאמציו להשיג הסכם חדש על תנאי הפרישה מהאיחוד האירופי, לפני שהברקזיט ייצא לפועל בעוד 70 ימים, ב-31 באוקטובר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והנשיא עמנואל מקרון ב ארמון האליזה צרפת (צילום: רויטרס)
ג'ונסון ומקרון בארמון האליזה, היום(צילום: רויטרס)

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והנשיא עמנואל מקרון ב ארמון האליזה צרפת (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

ב"גרדיאן" כתבו כי שני המנהיגים התאמצו להראות שיש ביניהם יחסי עבודה קרובים, וייתכן שהרמת הנעל הייתה חלק מכך. לפי העיתון, ג'ונסון גם שב וקרא למקרון בשמו הפרטי. ראש הממשלה, שנודע לאורך הקריירה הפוליטית שלו כמי שאוהב להתלוצץ ולהציג עצמו לעיתים כ"ליצן", נראה מבודח כאשר הניח לזמן קצרצר את רגלו על השולחן. גם מקרון נראה משועשע.

 

בבריטניה, עם זאת, היה מי שמתח ביקורת על התנהגותו של ג'ונסון. אחת מהם הייתה סוניה פורנל, שכתבה ביוגרפיה על ג'ונסון. "חצוף ומביך. תדמיינו שמקרון היה שם את הנעל שלו על השולחן בארמון בקינגהאם", היא צייצה בטוויטר. העורכת הפוליטית של "הסאן" כינתה את התנהגותו "manspreading". "זה יצליח לשכנע את מנו", הוסיפה בציניות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והנשיא עמנואל מקרון ב ארמון האליזה צרפת (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והנשיא עמנואל מקרון ב ארמון האליזה צרפת (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

על-אף שלפי גורם בארמון האליזה השיחות בין מקרון לג'ונסון היו "בונות ומעמיקות", במסיבת עיתונאים שקיימו השניים, לפני תקרית הנעל, התגלעה שוב המחלוקת העמוקה בין הצדדים. מחלוקת זו נוגעת בעיקרה לסוגיה הסבוכה של הגבול בין צפון אירלנד – שטח בריטי – לבין הרפובליקה של אירלנד, מדינה עצמאית שחברה באיחוד האירופי.

 

לאחר הפרישה הוא יהפוך לגבול היבשתי היחיד של בריטניה עם האיחוד האירופי. כדי למנוע מצב של גבול "קשיח" עם עמדות בידוק, הוכנס בהסכם המקורי, שנדחה בפרלמנט הבריטי שוב ושוב, סעיף המכונה "בקסטופ". סעיף זה קובע שאם לא יושג הסכם סחר קבוע בין בריטניה לאיחוד – היא תישאר באיחוד המכסים האירופי.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: gettyimages)
30 ימים למציאת פתרון ל"בקסטופ". עם מרקל, אתמול(צילום: gettyimages)

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ג'ונסון ושאר תומכי הברקזיט מתנגדים מכל וכל לתוכנית זו, שלטענתם תשאיר את בריטניה כבולה לחוקי האיחוד האירופי – מבלי שתהיה לה השפעה על ניסוחם. בפגישתו אתמול בברלין עם הקנצלרית אנגלה מרקל, קראה האחרונה למצוא פתרון חלופי ל"בקסטופ" בתוך חודש אחד. היום היא הבהירה את דבריה ואמרה שלא התכוונה לתת אולטימטום של 30 יום למציאת פתרון לבעיה, אלא רק להדגיש את הדחיפות שבמציאת פתרון כזה.

 

במסיבת העיתונאים היום בין מקרון לג'ונסון, אמר נשיא צרפת בהקשר זה כי לא נותר מספיק זמן לניסוח הסכם חדש על תנאי הפרישה מהאיחוד. "אני רוצה להיות ברור מאוד", הוא אמר. "בעוד חודש לא נמצא פתרון חדש להסכם הפרישה שיהיה שונה מאוד מההסכם המקורי", הבהיר. הוא כינה את תוכנית הבקסטופ "הכרחית", אך השאיר את הדלת פתוחה למציאת חלופה לתוכנית עד 31 באוקטובר.

האיחוד האירופי ()

ג'ונסון עצמו אמר כי הוא מאמין שאפשר להגיע להסכם חדש עד המועד המתקרב – וציין כי השיחות עם מרקל ביום רביעי נתנו לו "עידוד משמעותי". "בואו נוציא לפועל את הברקזיט, בואו נעשה את זה בתבונה ובפרגמטיות ולפי האינטרסים של שני הצדדים, בואו לא נחכה ל-31 באוקטובר", אמר.

 

הדייסה שבישלת: הברקזיט על הראש של ג'ונסון

 

ג'ונסון, יצוין, הבהיר שוב ושוב בעבר כי הוא מוכן לברקזיט גם ללא הסכם, אם השיחות ייכשלו – למרות החשש הרב בממלכה מפני פגיעה אנושה בכלכלתה. ההערכה היא שהוא מקווה להשתמש באיום של פרישה ללא הסכם כקלף מיקוח בשיחות עם האירופים, כדי להוציא מהם פשרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ג'ונסון שם נעל על השולחן
צילום: רויטרס
מומלצים