שתף קטע נבחר

רוסיה שיגרה טילים מצוללות; "רופאים לא הוזהרו מקרינה"

ימים אחרי קריסת אמנת הגרעין מ-1987 והניסוי של ארה"ב בטיל שיוט פרסמה מוסקבה תיעוד של ירי טילים בליסטיים מהים. תאונת הטיל הרוסי החודש: "רופאים לא הוזהרו שמטופליהם נחשפו לקרינה". חומר רדיואקטיבי התגלה בגופו של רופא אחד, הרשויות: "אולי אכל מזון מפוקושימה"

 

בצל חילופי האיומים בין רוסיה לארה"ב פרסמה בסוף השבוע מוסקבה תיעוד חדש של ניסוי בשני טילים בליסטיים, סינבה ובולאבה, שנורו משתי צוללות רוסיות. הניסוי הזה בא מעט יותר משבועיים אחרי התאונה שאירעה בעת ניסוי הטיל שבו נהרגו חמישה מדעני גרעין רוסים ושני חיילים, תאונה שגרמה ככל הנראה להתפזרות חומר רדיואקטיבי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

רוסיה ניסוי טילים בליסטיים ים ברנץ צוללת ()
מטרות במזרח הרחוק. הניסוי הרוסי

שני השיגורים שהתיעוד שלהם פורסם אתמול נעשו מהאוקיינוס הארקטי, ומשרד ההגנה הרוסי מסר כי הם בוצעו כחלק מאימון. טיל אחד, הסינבה, הוא טיל בין-יבשתי שנורה מהצוללת טולה, והטיל השנה נורה מהצוללת יורי דולגורסקי. לפי משרד ההגנה במוסקבה, שני הטילים פגעו במטרות בשטחי אימון באזור ארכנדלסק שבצפון רוסיה ובחצי האי קמצ'טקה שבמזרח הרחוק של רוסיה.

 

רק ביום שישי האחרון מסר הקרמלין כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לצבא הרוסי לגבש תגובת "מידה כנגד מידה" בעקבות הניסוי שערכה ארה"ב בטיל חדש שפיתוחו והשימוש בו נאסרו במסגרת ההסכם לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני מ-1987, הסכם שהחודש התפורר. ארה"ב ביצעה את הניסוי ביום ראשון שעבר: היא ירתה בו גרסה חדשה של טיל טומהוק, והוא פגע במטרה ממרחק של יותר מ-500 קילומטרים.

ניסוי ב טיל שיוט גרעיני 9M730 בורבסטניק  SSC-X-9 Skyfall  ארכיון יוני 2018 (צילום: משרד ההגנה הרוסי,AP, EPA)
טראמפ ופוטין. חשש ממרוץ חימוש(צילום: משרד ההגנה הרוסי,AP, EPA)

בינתיים ממשיכים להגיע מרוסיה דיווחים מטרידים על התאונה שבה נהרגו בתחילת החודש מדעני הגרעין ושבעקבותיה חלה עלייה של עד פי 16 ברמת הקרינה באזור שבו נוסה אז הטיל שהתפוצץ. בסוף השבוע נודע כי בגופו של אחד הרופאים שטיפלו בנפגעי הפיצוץ התגלתה כמות קטנה של החומר הרדיואקטיבי cesium-137.

 

לפי הדיווחים, החומר התגלה ברקמת השריר של הרופא, אבל הרשויות טענו כי ייתכן שהמקור לו הוא מאכלים שצרך במהלך ביקור בתאילנד – מאכלים שייתכן כי מקורם בפוקושימה שביפן, שם אירע ב-2011 אסון גרעיני בעקבות רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את המדינה. הרשויות ברוסיה מדגישות כי בדיקות נערכו ל-110 אנשי צוות רפואי שטיפלו בנפגעי הפיצוץ המסתורי וכי חומר רדיואקטיבי נמצא רק בגופו של אחד מהם. לדבריהן לא נשקפת סכנה לבריאותו.

 

"צ'רנוביל לא אפשרי"

בימים האחרונים דווח שעשרות אנשי צוות רפואי רוסים נחשפו לקרינה כשטיפלו בנפגעי הפיצוץ, משום שהצוותים בבית החולים בארכנדלסק לא הוזהרו שהמטופלים אשר להם הם עומדים להגיש סיוע נחשפו לחומרים רדיואקטיביים, וכיוון שלא ניתן להם ציוד שיעזור להם להגן על עצמם.

מפה הים הלבן  ()
עלייה של עד פי 16 ברמות הקרינה בזירת הפיצוץ

עוד דווח כי סוכנויות הביטחון של רוסיה אילצו את אנשי הצוותים הרפואיים לחתום על מסמכי סודיות. העובדים שחשפו את שאירע ביקשו להישאר בעילום שם, מחשש שיספגו פעולות נקם. הם העידו כי רבים מהרופאים והאחיות כועסים על כך שהרשויות סיכנו את חייהם בכך שהסתירו מהם מידע חיוני.

 

העובדה שאנשי הממשל הרוסים עשו שינויים בגרסתם והפיצו דיווחים סותרים מאז התאונה הולידה השוואות להתנהלות ברית המועצות ב-1986, בימים שבהם ניסתה להסתיר את אסון צ'רנוביל – האסון הגרעיני החמור בתולדות האנושות.

ולדימיר פוטין (צילום: AP)
היועץ של פוטין: "ההשוואה לצ'רנוביל היא שטות גמורה"(צילום: AP)

אחרי הפיצוץ בתחילת החודש טען תחילה משרד ההגנה הרוסי כי לא הייתה שום דליפה רדיואקטיבית בתאונה, והתעקש על כך גם כשהרשויות בסברודבינסק הסמוכה דיווחו על עלייה ברמת הקרינה ויעצו לתושבים להישאר בבתים ולסגור את החלונות. תושבים מבוהלים מיהרו לקנות יוד, המסייע להפחית את הסכנה שבחשיפה לקרינה.

 

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס בסוף השבוע בביטול לדיווחים על צוותים רפואיים שלא עודכנו על סכנה הנשקפת להם, והטיל ספק באמינותם של המקורות האנונימיים. הוא טען כי יש גורמים המעוניינים להפיץ שקרים על איומים רדיואקטיביים, וכי טיוח בסגנון צ'רנוביל אינו אפשרי כיום בשל המהירות שבה מופץ המידע ובשל ריבוי המקורות. סרגיי איבנוב, יועצו של פוטין לעייני איכות הסביבה, דחה גם הוא בתוקף את ההשוואות לאסון צ'רנוביל ואמר כי מדובר ב"שטות גמורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תיעוד הניסוי שפורסם בסוף השבוע
מומלצים