שתף קטע נבחר

מודל צפון קוריאה: הפסגה עם רוחאני והדאגה בישראל

בירושלים חוששים שטראמפ יצעד עם איראן במודל הצפון-קוריאני ויחליף את הרטוריקה החריפה ביחסים חמים. "מקרון מקשה על האמריקנים לשבור את האיראנים, היינו שמחים שלא היה מו"מ", אמרו בכירים ישראלים. ומה ההשלכות החיוביות לפסגה האפשרית בין טראמפ לרוחאני?

 

 

חשש בישראל מכך שנשיא ארצות הברית ינסה לשכפל את המודל הצפון-קוריאני אל היחסים עם איראן - לאחר שבפסגת המדינות המתועשות הוא הטיל אמש (ב') פצצה והודיע כי תיתכן פגישה בינו לבין נשיא איראן חסן רוחאני תוך שבועות ספורים. בישראל עוקבים בדאגה אחרי הדיווחים על פסגה אפשרית בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין נשיא איראן רוחאני, בתיווכו של נשיא צרפת עמנואל מקרון.

 

הדאגה המרכזית בירושלים היא בעיקר מחוסר היכולת לפענח את המשמעויות של פסגה כזאת ולאן תוביל. בכירים בישראל אמרו כי על פניו, אם אכן האיראנים יגיעו לפסגה כזאת ללא ביטול הסנקציות - התנאי הראשון שלהם לחזרה למשא ומתן - הרי שמדובר בהתקפלות איראנית. מרגע שטראמפ נסוג מהסכם הגרעין, האיראנים אמרו שהם לא מוכנים לשום דיאלוג, כל עוד ארצות הברית לא מוותרת על הסנקציות שהם הפרה של הסכם הגרעין.

  (צילום: רויטרס)
טראמפ בפסגה בביאריץ(צילום: רויטרס)

  (צילום: רויטרס)
מקרון וטראמפ בפסגה. "נשיא צרפת תפס את הפוזיציה האיראנית"(צילום: רויטרס)

בישראל מודאגים מהאפשרות שטראמפ יצעד עם איראן במודל הצפון קוריאני. לטראמפ, אומר בכיר בישראל, יש נטייה להעניק משקל לעצם קיומה של פגישה ופתאום האמירות שלו מתרככות, כפי שקרה עם צפון קוריאה. עם זאת, לאחר הפגישות בין טראמפ לקים ג'ונג און הסנקציות האמריקאיות על צפון קוריאה לא השתנו, חרף דרישתם.

 

מצבה של צפון קוריאה אמנם לא השתפר בעקבות אותן פגישות, אבל את הרטוריקה המתלהמת החליפו חילופי מכתבים ואמירות חמימות. טראמפ אפילו טוען שמנהיג צפון קוריאה עומד בהבטחתו לא לבצע ניסויים גרעיניים, אף שקים מפקח פעם אחר פעם על שיגורי טילים, בעיקר לטווח קצר ובינוני.

  (צילום: MCT)
טראמפ ב-G7. נוטה להעניק משקל רב לעצם קיומה של פגישה(צילום: MCT)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

על רקע הדאגה הזו, שוחח אמש סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס עם ראש ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הייתה לי שיחה מצוינת עם נתניהו", צייץ פנס בטוויטר לאחר השיחה. "ארצות הברית תמיד תתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה אל מול איומים מיידיים. תחת הנשיא טראמפ, אמריקה תמיד תעמוד לצד ישראל".

 

החשש בירושלים נובע גם מהקשר המיוחד שיש לטראמפ עם ישראל. אם המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראנים לא יהיה לשביעות רצונה של ישראל ולא יכלול רכיבים קריטיים כמו תוכנית הטילים או החתרנות של איראן - יכולתה של ישראל להתעמת עם טראמפ ולהשפיע עליו תהיה אפסית לאור סדרת המחוות שלו כלפי ישראל והקשר שלו עם נתניהו. מנגד, אומרים גורמים בכירים כי היחסים האישיים ביניהם הוכיחו שלנתניהו יש יכולת ודרכים להשפיע על טראמפ וכי טראמפ קשוב לצרכים הביטחוניים של ישראל.

 

בישראל אומרים כי לפסגה בין טראמפ לרוחאני עשויות להיות גם השפעות חיוביות. הדרישות האמריקניות מתבססות על נאום 12 הנקודות של מזכיר המדינה מייק פומפאו שכולל את הפסקת תוכנית הטילים, החתרנות הבינלאומית והחתירה לגרעין, וקבלת הסכם שלא יאפשר להם לעולם להעשיר אורניום. אלו דרישות המקסימום ואם המשא ומתן יתנהל סביבן, גם אם תהיה פשרה היא תהיה שיפור של ההסכם שהביא אובמה.

נשיא ארה
קים וטראמפ. יבחר במודל הצפון-קוריאני?(צילום: AP)

 נשיא איראן חסן רוחאני בועידה ממשלתית בטהרן בה החזיר על החלטת המדינה להקטין את מימוש התחייבויותיהם בהסכם הגרעין (צילום: AFP)
נשיא איראן רוחאני. ויתר על התנאי המרכזי?(צילום: AFP)

"ברור לנו שאיראן לא תיעלם", אמר בכיר ישראלי. "ישראל רוצה שיוקץ הקץ על תכנית הגרעין של איראן. זה אומר שאפשר להגיע להסכם על בסיס ההסכם הקודם לנצח. אנחנו יחסית רגועים בגלל שמי שמקיפים כעת את טראמפ זה בולטון ופומפאו, שמובילים קו מאוד נצי נגד איראן. עם זאת, יש דאגה כי אנחנו לא באמת יודעים מה יקרה. היינו שמחים שלא היה כרגע משא ומתן, הסנקציות היו מחזיקות עוד כמה חודשים ובצד השני הייתה מתקבלת הכרה ובשלות להתפשר. כרגע לא ברור שזה המצב".

 

לצד זאת, בכיר ישראלי אחר ציין כי האפשרות לפסגת טראמפ-רוחאני "עשויה להוביל לרגיעה ולמנוע תגובה של חיזבאללה, שהוא סוכן איראני, להסלמה הנוכחית. הם לא ירצו לחמם את האזור, מה שעלול לפגוע בסיכויי הצלחה של פסגה כזאת". על הפסגה עצמה אמר כי "מצד אחד יש כאן הזדמנות להסדרה, שזה דבר טוב. מצד שני מקרון תפס כאן פוזיציה איראנית וקצה מקשה על האמריקנים לשבור את האיראנים. הצרפתים השאירו את האיראנים בחיים והתנגדו להחרפת הסנקציות. בכל מקרה דווקא אדם אגרסיבי כמו טראמפ הוא היחיד שיכול להוציא מהאיראנים ויתורים, בניגוד לאובמה שנכנע לכל מה שהם רצו".


פורסם לראשונה 26/08/2019 23:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים