שתף קטע נבחר

"תרומה אין-סופית למודיעין": איש הצללים שהלך לעולמו בגיל 54

מכריו של גיא סלע, שנפטר אחרי מאבק בסרטן, מספרים על אדם צנוע ומבריק שכראש היחידה הטכנולוגית באגף המודיעין תרם רבות לביטחון המדינה. "חלק עצום מהיכולות מושתת על ההמצאות והחידושים של גיא"

גיא סלע ארכיון 2014 (צילום: עמית שעל)
"איש צנוע שהיה ממוקד כל כולו בעשייה". סלע ב-2014(צילום: עמית שעל)

"לעולם לא ידעו את תרומתו לאיכות המודיעין של ישראל". גיא סלע, ששירת שנים בצה"ל כ"איש צללים" בתחום המודיעין ולאחר מכן הקים חברת אנרגיה סולארית שהפכה למעצמה בתחום, הלך ביום ראשון השבוע לעולמו. הוא נפטר לאחר מאבק במחלת הסרטן, והוא בן 54.

 

סלע שירת תחילה כלוחם וכקצין בסיירת מטכ"ל, ובהמשך פיקד על היחידה הטכנולוגית באגף המודיעין של צה"ל. בעבור פעילותו ביחידה זו הוא זכה בפרס ביטחון ישראל. לאחר שהשתחרר בדרגת סגן-אלוף הקים את חברת סולאראדג', והפך אותה מחברה קטנה שהעסיקה כמה עובדים בודדים לגוף ענק שנסחר בנאסד"ק בהיקף של מיליארדים.

 

על הפיתוחים הטכנולוגיים והמבצעיים של סלע אי-אפשר לספר הרבה, אך ניתן לומר שפעילותו כללה פיתוח אמצעים חדשניים שמשפיעים על תפיסת הביטחון וגישת המודיעין של ישראל גם כיום. בנוסף, ממידע שהגיע ל-ynet עולה כי פעילותו הייתה פורצת דרך בכל הנוגע לממשק העבודה בין גופי הביון השונים של ישראל.

 

גיא סלע (צילום: דנה קופל)
משפחה של חובבי אופנועים מוטורים. סלע עם אשתו וילדיו לפני כשנתיים(צילום: דנה קופל)

שחר, אחיו הצעיר של גיא, סיפר ל-ynet כי בקרב הציבור הרב שהגיע להלווייתו של גיא וכן לשבעה, היו גם לא מעט גורמים ממערכת הביטחון, שסיפרו רבות על התרומה של גיא. "מה שכל הזמן חוזרים ואומרים האנשים רמי הדרג שמסתובבים ונמצאים כאן לידינו בשבועות האחרונים, וכמובן כשליווינו אותו בדרכו האחרונה, הם חוזרים ואומרים שחלק עצום מהיכולות שלנו בביטחון המדינה מושתת על היכולות, ההמצאות, החידושים והראייה הבלתי רגילה והחדשנית של גיא והיכולת שלו לחזות את העתיד, שזה בעצם הדבר הפנומנלי שהיה בו. הוא השאיר למדינת ישראל חלק מאוד גדול מהיכולות שיש לה היום בכל המערך הזה".

 

האח הצעיר סיפר על ההתמודדות של המשפחה עם האובדן בטרם עת: "העצב הוא גדול והאובדן הוא עצום, אבל בסוף גם גיא היה אומר שהדבר הכי חשוב זה DNA. כמו שגיא היה איש חזק גם ההורים שלי וגם אנחנו חזקים וגם המשפחה שלו חזקה וזה היופי, שבתוך כל העצב כולנו מאוחדים וכולנו חזקים וכולנו נמשיך ביחד את מה שהוא היה רוצה לראות".

 

"את התרומה העצומה של גיא לביטחון המדינה קשה להסביר בגלל שזה מסווג", סיפר ל-ynet ליאור הנדלסמן, שייסד את סולאראדג' יחד עם סלע ושלושה חברים נוספים, ומי ששירת תחתיו תקופה ארוכה ביחידה הטכנולוגית בצה"ל.

גיא סלע (צילום: יובל חן)
הקים מעצמה בתחום האנרגיה הסולארית. סלע ב-2009(צילום: יובל חן)

"לא סתם גם בלווייתו וגם באירוע פרידה שהספיקו לעשות לו, אמרו כולם שלגיא יש תרומה שלא ידעו אותה לעולם לביטחון המדינה ולאיכות המודיעין שיש לעם ישראל. תרומתו למודיעין כמו שהוא נראה היום היא אין-סופית. אין ראש אמ"ן גם אחרי שגיא עזב את צה"ל שלא שמע על פועלו".

 

השניים עבדו זה לצד זה למעלה משני עשורים, ופטירתו של סלע קשה באופן מובן להנדלסמן. "הוא היה איש מבריק, האיש הכי חכם שהכרתי אי-פעם. בעל חזון ויכולת ניתוח והנהגה. אבידה אישית עצומה ואבידה לעם", סיפר.

 

ג', סגן ראש המוסד לשעבר שהכיר היטב את גיא, סיפר עליו: "גיא היה אדם מקורי שחי מחוץ לקופסה לחלוטין. אדם שפחות מעסיק את עצמו בנורמות הארגוניות אלא יותר בלהציב יעדים שהם ברי השגה ולחתור אליהם בכל דרך. האיש מבריק בחשיבה שלו. האיש היה איש צנוע, הוא לא חיפש לפאר את עצמו והיה ממוקד כל כולו בעשייה. הוא איש צללים שהיה מאוד מוערך על-ידי כולנו".

גיא סלע בונה אופנוע לילדים. לידו בניו צוק וגב, בני 3 ו-4 (אלבום משפחתי) (אלבום משפחתי)
גיא סלע בונה אופנוע לילדים. לידו בניו צוק וגב, בני 3 ו-4(אלבום משפחתי)

לסיכום, ג' התייחס גם לשיתוף הפעולה שלו כאיש מוסד עם גיא, איש היחידה הטכנולוגית: "יצרנו סינרגיה וגיא היה חלק מאוד מרכזי בזה - סינרגיה של שיתוף פעולה בין גופים שבדרך כלל לא נוטים לשתף פעולה. במובן הזה גיא חתום על פריצת דרך מאוד משמעותית של שיתוף פעולה מאוד מעניין וחדשני שלא היה קיים".

 

סלע הותיר אחריו את אשתו ברברה וארבעת ילדיהם. המשפחה כולה הייתה חובבת רכיבה של אופנועים מוטורים והבן הבכור גב אף זכה לפני כשנתיים בראלי אקו אפריקה, אחד המרוצים הקשים ביותר בעולם. סלע סיפר אז בריאיון ל"ידיעות אחרונות" על אהבתו לספורט: "קניתי את האופנוע הראשון שלי בצבא, ברברה עשתה רישיון בגיל 18. שנינו רכבנו הרבה לפני שהכרנו. אחר כך טיילנו יחד וידענו שכשיהיו לנו ילדים, נרצה לרכוב איתם".

 

הוא הוסיף כי בנו גב "קיבל אופנוע בגיל ארבע ולא הגיע לקרקע עם הרגליים: קנינו לו אופנוע גדול מדי במידה אחת, אז הוא חיכה שנה כדי לרכוב. האופנועים הגיעו אלינו בחלקים, ואני הרכבתי. גב תמיד קיבל אופנועים חדשים, והם הועברו הלאה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שעל
גיא סלע ז"ל
צילום: עמית שעל
מומלצים