שתף קטע נבחר

עיראק מנסה לשלוט במיליציות – ונכשלת

על רקע התקיפות שמיוחסות לישראל, ממשלת עיראק רוצה להגביל את פעילות המיליציות הנאמנות לאיראן, שכוחן רק הולך וגובר. בינתיים היא נכשלת: האולטימטום שהציב רה"מ לחמושים להשתלב בצבא חלף מזמן, ודגליהם ממשיכים להתנוסס בגאון. "באזורים מסוימים – הצבא כוח משני"

 

 

במעברי הבידוק שמובילים למוסול שבצפון עיראק דגלי המיליציה "בריגדה 30" עדיין מתנוססים בגאון, למרות שחלפו כבר חודשיים מאז שהממשלה בבגדד הורתה לכל הקבוצות הצבאיות-למחצה להעביר את השליטה על המחסומים לידיה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

עושים סדר: מה התפוצץ בסוריה ובלבנון - ומה יכול לקרות בצפון

 

ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי העניק למיליציות הנתמכות בידי איראן, שכוחן בעיראק רק הולך וגובר, חודש אחד להשתלב לחלוטין בתוך כוחות הצבא הסדירים, לעזוב את מעברי הבידוק ולנתק את הקשרים עם ארגונים פוליטיים במדינה. האולטימטום שלו חלף כבר לפני חודש, ב-31 ביולי.

בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
אנשי המיליציות השיעיות במצעד בבצרה(צילום: רויטרס)

עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
100 אלף חברים. פעילי אל-חשד א-שעבי בעיירה ליד כירכוכ(צילום: רויטרס)

אל-חשד א-שעבי מיליציות מיליציה שיעיות עיראק בצרה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הסירוב של מיליציית "בריגדה 30" לנטוש את עמדותיה במזרח העיר מוסול – במקום זאת היא חסמה כבישים וארגנה הפגנות זועמות – מדגיש עד כמה מתקשה ממשלת עיראק להפעיל את סמכותה, ואת הסכנה שהאזור יידרדר עוד יותר לעומק הסכסוך בין ארה"ב וישראל לבין איראן.

 

המתיחות הגיעה לשיאים חדשים בשבועות האחרונים, בעקבות מספר תקיפות אוויריות שיוחסו לישראל, כאלו שכוונו נגד מחסני נשק ובסיסים של המיליציות במערב ובדרום עיראק. ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז למעורבות ישראל בתקיפות, אך ירושלים לא אישרה זאת באופן רשמי, כפי שהיא עושה לעיתים לאחר תקיפות בסוריה.

 

 

וושינגטון הזהירה מוקדם יותר השנה כי תפעל נגד אותן מיליציות שיעיות שנאמנות למשטר האייתוללות באיראן, אם בגדד לא תצליח לכפות את סמכותה עליהן. היא איימה להטיל סנקציות על המיליציות ועל מנהיגיהן. ארה"ב מאשימה את המיליציות בכמה מתקפות שבוצעו בחודש מאי האחרון נגד בסיסים שמארחים את כוחותיה במדינה.

 

המיליציות מאשימות בתורן את ארה"ב בכך שהיא מסייעת למתקפות הישראליות, ואיימו בתגובה. בפנטגון הכחישו מעורבות כזו, ועד כה המיליציות לא סיפקו הוכחה כלשהי שארה"ב אכן מסייעת לישראל בתקיפות המיוחסות לה.

אל-חשד א-שעבי מיליציות מיליציה שיעיות עיראק בצרה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אל-חשד א-שעבי מיליציות מיליציה שיעיות עיראק בצרה (צילום: רויטרס)
לא ממהרים לוותר על השליטה על מעברי הבידוק והמחסומים(צילום: רויטרס)

אל-חשד א-שעבי מיליציות מיליציה שיעיות עיראק בצרה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ארה"ב ואיראן הן אמנם יריבות מרות, אך שתיהן בעלות ברית חשובות של עיראק – שמנסה לתווך ביניהן. היריבות בין וושינגטון לטהרן רק גברה מאז שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה וחידש את הסנקציות האמריקניות. כמה מכליות נפט הותקפו בחודשים האחרונים במפרץ הפרסי, ואחרות נעצרו על-ידי איראן.

 

פקידים בממשלה העיראקית מזהירים כי אם עיראק לא תצליח לכפות את שלטונה על המיליציות השיעיות, שלהן יותר מ-100 אלף חברים, המצב עלול להסלים עוד יותר.

נג'ף עיראק עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
חמוש בעיר נג'ף, הקדושה לזרם השיעי באיסלאם(צילום: רויטרס)

בגדד עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: AP)
(צילום: AP)

בגדד עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: AP)
(צילום: AP)

לא רק הדגלים של "בריגדה 30" מתנוססים בגאון, אלא גם של מיליציות אחרות במעברי בידוק שונים במחוז סלאח א-דין, צפונית לבגדד, ואנשיהן מאיישים מחסומים במחוז אנבר השכן.

 

הקבוצות החמושות שולטות על האבטחה הפנימית בערים ועיירות שונות ברחבי עיראק, בעיקר כאלו ששוחררו מידיו של דאעש. יש להן גם כוח פוליטי רב, ותומכיהן מחזיקים במושבים רבים בפרלמנט – מה שמעניק להן גם השפעה במסדרונות הממשלה.

מזכיר המדינה האמריקני וראש הממשלה העיראקי (צילום: EPA)
מנסה לתווך בין ארה"ב לאיראן. אל-מהדי עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו(צילום: EPA)

"אל-מהדי נכשל בלגרום לקבוצה קטנה לעזוב את עמדותיה ליד מוסול. זה מעלה את השאלה, מה הוא יכול לעשות נגד הקבוצות החזקות יותר שנתמכות בידי איראן?", תהה מומחה ביטחון מבגדד בשם ג'אסם אל-בהדי.

 

במשרדו של ראש הממשלה העיראקי לא התייחסו לבקשתה של סוכנות הידיעות "רויטרס" לתגובה. בריאיון שהעניק לכלי תקשורת מקומי לפני שלושה שבועות, הוא אמר כי האינטגרציה של המיליציות מסובכת ועלולה לקחת זמן רב.

בגדד עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: AP)
כרזה של "אל-חשד א-שעבי" בבירה(צילום: AP)

המיליציות השיעיות בעיראק מאוגדות תחת ארגון המטרייה המכונה "אל-חשד א-שעבי", והיה להן תפקיד משמעותי ביותר במאבק בארגון הטרור דאעש, לאחר שזה כבש שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה ב-2014. הן לא ממהרות לוותר על השליטה באזורים הללו.

 

"בריגדה 30", למשל, שאנשיה נמנים עם קבוצת המיעוט השבאקית בעיראק, טוענת כי אם תוותר על השליטה בשטחים שכבשה מדאעש ליד מוסול – אנשיה יהיו נתונים שוב לרדיפות, כפי שסבלו תחת שלטון ארגון הטרור הסוני. "נישאר באזור כדי להגן על אנשינו", אמר חבר הפרלמנט קוסאיי שבאקי, שתומך במיליציה.

הפגנה של אנשי מיליציה מיליציות שיעיות עיראק ב-26 ביולי נגד הוראה לעזוב מחסומים ב מוסול (צילום: רויטרס)
תומכי המיליציות מפגינים במוסול נגד הצו הממשלתי לפינוי מעברי הבידוק, בחודש שעבר(צילום: רויטרס)

הפגנה של אנשי מיליציה מיליציות שיעיות עיראק ב-26 ביולי נגד הוראה לעזוב מחסומים ב מוסול (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בעקבות האולטימטום שהציב למיליציות ראש המשלה העיראקי, אנשי "בריגדה 30" הקימו מחסומי עפר על הדרכים שמובילות למוסול וארגנו הפגנות זועמות אל מול חיילים עיראקים, שבהן בין היתר שרפו צמיגים. את המשבר פתרה ההנהגה של "אל-חשד א-שעבי", כשתיווכה בין אנשי המיליציה לממשלה, והוסכם כי השליטה על מעברי הבידוק תיעשה בשיתוף פעולה ביניהן.

 

"מחוז נינווה נמצא תחת ההשפעה של אל-חשד א-שעבי. יש לו כעת את הכוח המרכזי במחוז – הצבא הפך לכוח משני", סיכם חבר הפרלמנט שירוואן דוברדני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אנשי המיליציות במצעד צבאי
צילום: רויטרס
מומלצים