פנסיה וחישוב ימי מחלה: הפערים מאחורי איומי ההשבתה ב-1 בספטמבר
שני צוותים דנים במקביל בניסיונות למנוע את השביתה המתוכננת בגנים ובחינוך היסודי. על הפרק: דרישות בחישובי פנסיה, ניכוי ימי מחלה ורפורמת החינוך המיוחד. מזכ"לית הסתדרות המורים: "עם רצון טוב נגיע להסכמות"
שיחות הבזק שיכריעו אם 1,893,000 תלמידים ישובו לספסל הלימודים ביום ראשון: בתום דיון בן יותר מחמש שעות, חייבה אמש (יום ד') שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אסנת רובוביץ-ברכש את הסתדרות המורים ומשרדי החינוך והאוצר לשבת למשא ומתן באופן מיידי ולדווח על תוצאותיו עד מחר בשעה 09:00.
בראש סדר העדיפויות מבחינת שני הצדדים נמצאים כעת נושאי חישוב ימי הפנסיה של המורים הפורשים וימי המחלה. יתר הנושאים שמצויים במחלוקת: השלכות רפורמת החינוך המיוחד, הפחתת העומס על המורות הנודדות שעובדות עם ילדים הזקוקים לסיוע ותנאי העסקתם של מנהלי מרכזי המחוננים.
הבוקר התכנסו בתל אביב ובירושלים שני צוותי משא ומתן של הצדדים שדנו בנושאים השונים. בערב צפויה הפגנת מורים ברחבת מוזיאון תל אביב, שאותה ארגנה ההסתדרות, בדרישה לשינוי תנאי העסקתם של עובדי ההוראה, ובמטרה ללחוץ על משרדי החינוך והאוצר להיענות לדרישותיהם, פחות משלושה ימים לפתיחת שנת הלימודים.
בתוך כך, גורמים המעורבים במשא ומתן טוענים כי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, לקח בימים האחרונים "צעד אחורה", וכי מידת מעורבותו במשא ומתן פחתה והוא מתנהל כעת בעיקר בין משרד האוצר להסתדרות המורים.
"אחרי הדיון הארוך שהתקיים אתמול, שבמהלכו הבינה השופטת את מורכבות הדברים ואת חוסר ההוגנות שנגרם לעובדי הוראה, אני מקווה שהיום נציגי האוצר יעשו מאמץ אמיתי למצוא פתרונות", אמרה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים. "אם עד כה ראינו שעל כל הצעה לפתרון שלנו - אנשי האוצר הסבירו למה אי אפשר ואיך לא, אולי היום הגישה תשתנה. אולי רוח בית הדין תחדור לחדרי המשא ומתן. אנחנו מנהלים שני צוותי עבודה במקביל ואני מאמינה שעם רצון טוב נצליח להגיע לעקרונות מוסכמים עד מחר בבוקר. הכול תלוי בידי האוצר".
מנגד, ממשרד האוצר נמסר אתמול לאחר הדיון כי "מתוך דאגה להורים ולתלמידים ובמטרה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, ימשיך משרד האוצר במשא ומתן עם ההסתדרות בימים הקרובים. משרד האוצר יעשה הכל כדי להבטיח שההורים והתלמידים לא יפגעו. צר לנו שהסתדרות המורים אינה מסירה את איום השביתה חרף דברי בית הדין כי דרישות ההסתדרות אינן מהוות עילה לשביתה".
אלו הנושאים שעומדים כעת במחלוקת בין הצדדים:
פנסיה
עיקר המחלוקת נוגעת לחישוב הפנסיה של מורים שקיבלו פנסיה תקציבית. בעקבות המעבר לרפורמת "אופק חדש" - הפסיקו לקבלה. הפנסיה שלהם מחושבת לפי שתי התקופות הללו (לפני ואחרי "אופק חדש"). ההסתדרות דורשת לפשט את חישוב נוסחאות הפנסיה של המורים הפורשים ותשלום רטרואקטיבי למורים פורשים שלא קיבלו, לטענתם, את מלוא הכספים המגיעים להם. בנוסף, בהסתדרות טוענים כי הנוסחאות הישנות אינן מאפשרות בקרה ופיקוח. בעוד מסתמנת פשרה בין הצדדים באשר לנוסחאות חישוב חדשות ופשוטות יותר, עיקר המחלוקת כרגע היא בעניין התשלומים הרטרואקטיביים.
ימי מחלה
כיום, כאשר עובד הוראה לוקח יום מחלה, הוא לעיתים "מפסיד" ונספר לו בדרך כלל יותר מיום מחלה אחד. לטענת ההסתדרות, המדינה מנכה לעובדי הוראה בממוצע 1.4 ימי מחלה על כל יום היעדרות בגין מחלה. מנגד, באוצר טוענים כי חישוב ימי המחלה כיום הוא לפי שעות ולא לפי ימים קלנדריים, כך שלעיתים החישוב יכול לפעול דווקא לטובת עובדי ההוראה.
הסתדרות המורים דורשת את תיקון הנוסחה לניכוי של יום אחד על כל יום היעדרות ותוספת רטרואקטיבית לטובת מורים פורשים שהפסידו בשל כך פדיון עבור ימי מחלה. זהו אחד הפערים המרכזיים כרגע בין הצדדים. משרד האוצר דבק בעמדתו לחשב את ימי המחלה בנוסחה של שעות ומעדיף להשאיר את התשלום הרטרואקטיבי להכרעה משפטית, שכן הליך משפטי כבר מתקיים בנושא ודיון בעניין ימי המחלה נקבע לחודש הבא.
רפורמת החינוך המיוחד
בשנה הקרובה צפויה לצאת לדרך באופן חלקי, במחוז צפון בלבד, רפורמת החינוך המיוחד לאחר אישור התיקון לחוק החינוך המיוחד שעבר בכנסת ה-20. הרפורמה שואפת להגביר את שילוב ילדי החינוך המיוחד בכיתות הרגילות, ואולם הסתדרות המורים טוענת כי הדבר יביא להכבדה על עובדי ההוראה ודורשת הגבלת מספר הילדים המשולבים בכיתה, ותגמול עבור מורה בכיתה משולבת.
כלומר, שעובדי הוראה המלמדים בכיתות עם תלמידים משולבים יקבלו תגמול נוסף על כך. יש לציין כי סוגיה זו כרגע נידונה גם מול משרד החינוך. משרד האוצר טוען, מצדו, כי עוד לא בשלו התנאים להכרעות משמעותיות בעניין, שכן הרפורמה תצא לפועל באופן מלא רק בשנת הלימודים הבאה, ומוכן לקיים משא ומתן באשר לדרישות הסתדרות המורים בשנה הקרובה.
מורות נודדות
מחלוקת נוספת, אם כי בהיקף קטן יותר, עוסקת בעניין המורות הנודדות שעובדות בין היתר עם תלמידים בעלי לקויות שמיעה וראייה, ועובדות בכמה מוסדות חינוך. לטענת הסתדרות המורים, המורות נדרשות לעבור בין מספר רב של מוסדות חינוך ויש עליהן לחץ רב, מה שפוגע ביכולת שלהן להשקיע בכל תלמיד. ההסתדרות דורשת את הפחתת העומסים על עובדות ההוראה וכן הגדרת מספר תלמידים ומוסדות מקסימאליים לכל עובדת הוראה. גם זו סוגיה אשר נידונה כעת בין ההסתדרות למשרד החינוך.
מנהלי מרכזי המחוננים
המחלקות האחרונה היא ככל הנראה גם הפתירה ביותר. מנהלי מרכזי המחוננים עובדים כעת ללא הגדרה של תנאי העסקתם. לטענת ההסתדרות, מנהלים רבים עובדים ללא הסכם העסקה מוגדר משנת 2008. מנגד, במשרד האוצר אומרים כי הדבר פתיר והנושא ייפתר בקרוב על ידי סגירת ההסכם.