שתף קטע נבחר

ארה"ב: "מכלית הנפט האיראנית בדרך לסוריה"

מזכיר המדינה פומפאו קבע כי "אדריאן דריה 1" בדרך לסייע למשטר אסד: "הייתה טעות גדולה לבטוח בשר החוץ האיראני". המכלית ששוחררה מגיברלטר נכנסה לרשימה השחורה, סנקציות הוטלו על רב החובל

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר הלילה (שבת) כי יש בידי וושינגטון מידע אמין המצביע על כך שמכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", ששוחררה מגיברלטר ושינתה את שמה ל"אדריאן דריה 1" , עושה את דרכה לעיר הנמל הסורית טרטוס - למרות התחייבותו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף כי המכלית לא תגיע לסוריה. פומפאו כתב בטוויטר: "אני מקווה שהיא תשנה את מסלולה. זו הייתה טעות גדולה מאוד לבטוח בזריף".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בציוץ נוסף הזהיר פומפאו: "ארצות הברית לא תעמוד בצד בזמן שאסד משתמש בנפט איראני להטיל אימה על העם שלו". זמן קצר לפני אמירותיו של מזכיר המדינה, משרד האוצר האמריקני הודיע על הכנסת המכלית לרשימה השחורה ועל הטלת סנקציות נגד רב החובל שפיקד עליה. "משמרות המהפכה באיראן מעבירים באמצעות המכלית כמויות גדולות של נפט, שאותו הם מנסים להסוות ולמכור באופן לא-חוקי למטרות הפצת טרור. כל מי שיסייע לכלי השיט - מסתכן גם הוא בעיצומים", נמסר בהודעה.

 

המתיחות במפרץ הפרסי - ידיעות נוספות:

שר החוץ כץ חשף: ישראל משתתפת בקואליציית אבטחת נתיבי השיט במפרץ הפרסי

מעצר בגיברלטר: ספינה עם נפט איראני בדרך לסוריה

איראן השתלטה על עוד מכלית נפט במפרץ

איראן השתלטה על מכלית נפט בריטית; לונדון: "לא מקובל"

 

 
 

 

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

גרייס 1 מכלית נפט איראנית איראן שנעצרה ב גיברלטר (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

  ()
 

 

איראן צוות ה מכלית ה בריטית בריטניה Stena Impero  (צילום: AFP)
המכלית הבריטית שאיראן תפסה בתגובה(צילום: AFP)

לפני כשבועיים דיווח העיתון המקומי "גיברלטר כרוניקל" כי הרשויות בגיברלטר שחררו את המכלית האיראנית שנעצרה בחודש שעבר בטריטוריה הבריטית שבקצה ספרד. מעצרה של המכלית עורר זעם באיראן, שהשתלטה בתגובה על מכלית נפט בריטית.

 

לפי הדיווח, גיברלטר החליטה לשחרר את המכלית שנחשדה בכוונתה להעביר 2.1 מיליון חביות נפט למשטר הנשיא הסורי בשאר אסד, לאחר שקיבלה הבטחות רשמיות בכתב מממשלת איראן כי לא תפרוק את מטען המכלית בסוריה. "על בסיס ההתחייבות החליט ראש השרים של גיברלטר, פביאן פיקארדו, להסיר את צו המעצר ולאפשר למכלית להפליג", דווח.

 

המתיחות בין איראן למערב העמיקה משמעותית מאז מעצר המכלית האיראנית. בעקבות התקרית, איראן השתלטה כאמור על מכלית נפט בריטית באזור מצר הורמוז, וניסיונה להשתלט על מכלית בריטית נוספת נכשל. איראן השתלטה גם על מכלית מאיחוד האמירויות, שאותה האשימה בהברחת נפט.

 

ארה"ב מקדמת לאחרונה משימת אבטחה בינלאומית לשיט במפרץ, במבצע שזכה לכינוי "סנטינל" (זקיף). בריטניה הודיעה כי תצטרף ליוזמה, וכבר שלחה כמה ספינות מלחמה למפרץ. לעומתה, מדינות אחרות באירופה, כמו גרמניה, נמנעות מהצטרפות ליוזמה, מחשש שהדבר יפגע במשא ומתן עם איראן על הצלת הסכם הגרעין.

 

בתחילת החודש חשף שר החוץ ישראל כץ בוועדת החוץ והביטחון כי ישראל משתתפת בקואליציה האמריקנית לאבטחת השיט במפרץ הפרסי. לדבריו, ישראל שותפה לשיח שמתקיים בארצות הברית ובאזור ומשתתפת בהיבטי המודיעין ובתחומים נוספים, שבהם יש לה יכולות ויתרון יחסי.

 

המלחמה על השליטה במפרץ הפרסי החריפה בעקבות הסנקציות הכבדות שהטילה בשנה האחרונה ארה"ב על איראן ועל מגזר הנפט שלה, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות. איראן איימה בעבר כי אם ייפגע ייצוא הנפט שלה, החיוני מאוד להישרדות המשטר, היא תשבש את העברת הנפט ממדינות אחרות באזור דרך מצר הורמוז. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"בדרך לסוריה". מכלית הנפט האיראנית
צילום: רויטרס
מומלצים