שתף קטע נבחר

צילום: EPA

שמועות שקריות בעולם הערבי: "הרמטכ"ל כוכבי נהרג, 4 חיילים פצועים"

במהלך האירועים בגבול לבנון-ישראל הוצפו הרשתות בדיווחים כוזבים על פגיעה בקצין ישראל בכיר, חיילים הרוגים, שינוי נתיבי הטיסה בנתב"ג ועוד. הג'יהאד האיסלאמי מיהר לברך. צעירים לבנונים עשו סלפי על רקע ההפגזות

 

הרמטכ
הרמטכ"ל אביב כוכבי. בריא ושלם(צילום: שמיר אלבז)

האיפול המוחלט שהטיל צה"ל על האירועים שהתרחשו בגבול לבנון בין 16:00 ל-18:30 אחר הצהריים (יום א') הוביל לחרושת שמועות לא רק בישראל, אלא גם בעולם הערבי. הטלוויזיה האיראנית דיווחה שקצין בכיר בצה"ל נהרג באירוע, וחשבונות טוויטר ערביים אף הרחיקו לכת וטענו שמדובר ברמטכ"ל אביב כוכבי. רשת "אל-מנאר" הלבנונית של חיזבאללה דיווחה כי ארבעה חיילי צה"ל נפגעו מירי טילי נ"ט של הארגון לעבר בסיס צבאי, והם פונו לבית החולים זיו.

 

לאחר האירוע פורסם תיעוד בווידאו שאותו צילם לכאורה אדם שהיה במוצב אביבים, אך ייתכן מאוד שהסרטון אינו עדכני ופורסם כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית.

 

דיווח אחר שעלה ברשתות הערביות בזמן שהאירוע התרחש טען שחיזבאללה הודיע שמדובר בפעולת התגמול על חיסול הפעילים בסוריה, וכי התגובה לאירוע הרחפנים בדאחייה יבוא בהמשך. היו בהם שייחסו את הדיווח למזכ"ל הארגון עצמו, חסן נסראללה, אך בפועל לא יצאה הודעה הודעה רשמית כזאת מטעם הארגון. בתקשורת בלבנון ובמדינות ערביות אחרות דווח כי האירוע השפיע על התנועה האווירית בנתב"ג וחייב שינוי של נתיבי טיסה של מטוסים שהיו בדרך לנחות, מה שלא היה ולא נברא.

 

המידע זלג בחלקו גם לישראל, וממנו לכלי תקשורת דוברי עברית, ואז החלו גורמים ערבים לצטט מקורות ישראלים, וכך המשיך מעגל של דיווחי שקר. הדיווחים הללו ברשתות הערביות זירזו גם ארגונים פלסטיניים להגיב. הג'יהאד האיסלאמי פרסם הודעת ברכה לארגון חיזבאללה ולעומד בראשו חסן נסראללה על "תקיפת הנקמה בישראל היום בגבול".

עשן מהפצצות של צה
סלפי הפגזה: צעירים לבנונים מצטלמים על רקע ירי צה"ל(צילום: רויטרס)

 

 

 

 

פינוי פצועים ממסוק בבית חולים רמב
חיילים פונו במסוק בנסיבות לא ברורות(צילום: גיל נחושתן)

 

 

 

כוחות או
כוחות יוניפי"ל בגבול לבנון (צילום: AFP)

חמ
חמ"ל צה"ל בפיקוד צפון(צילום: דובר צה"ל)

עשן מהפצצות של צה
(צילום: רויטרס)

מפה ירי  הר דב ירי נט גבול לבנון צפון אביבים ()
 

בהודעה הראשונית לאחר מתקפת הנ"ט של חיזבאללה טען צה"ל כי "יש כמה פגיעות", ובמשך שעה ארוכה לא פרסם הבהרה בעניין אף שברור היה שאין נפגעים. במהלך האירוע המריא מאזור הסמוך למקום הפגיעה במוצב מסוק עם שני חיילים שהועברו לבדיקה בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה בנסיבות לא ברורות ושוחררו כעבור זמן קצר. דובר צה"ל הסביר שהם "לא נזקקו לטיפול רפואי".

 

מוקדם יותר אישר דובר צה"ל שאין נפגעים באירוע בצפון, שהחל בירי של 3-2 טילי קורנט של חיזבאללה לעבר עמדה במוצב אביבים ולעבר ג'יפ זאב (אמבולנס) ליד המוצב. צה"ל תקף את החוליה שירתה את הטילים ובמקביל ירה ירה 100 פצצות ארטילריה. מסוק קרב השתתף בתקיפות.  

  

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר בהתייחסו לתקרית: "הותקפנו בכמה טילי נ"ט, הגבנו ב-100 פגזים ובירי מן האוויר באמצעים שונים. אנחנו בהתייעצויות לגבי ההמשך. הוריתי להיות ערוכים לכל תרחיש. בהתאם להתפתחויות נחליט על ההמשך. ברגע זה אני יכול להודיע ידיעה חשובה - אין לנו אף נפגעים - לא פגוע ואפילו לא שרוט".

 

דובר צה"ל רונן מנליס הוסיף כי חיזבאללה מימש את הפיגוע שתכנן ועליו הצהיר מאז מתקפת הרחפנים ביום ראשון שעבר בביירות, "אבל לא עמד במשימה שלו. לצה"ל זה הישג מבצעי אבל לא עוברים לשלב המנוחה".

 

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם קציני המטכ"ל ולפי שעה אין הנחיות מיוחדות. "האירוע הטקטי מבחינת צה"ל באביבים יסתיים", אמר דובר צה"ל. "בוחנים פעולות אפשרויות גם בצד השני. מראש נערכו בצה"ל לכך שהתגובה של חיזבאללה תהיה מול חיילים ולכן נתנו הנחיות מיוחדות לעורף. היערכות הכוחות של צה"ל הייתה טובה".

 

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, ערך במהלך האירועים שיחות טלפון עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ועם דיפלומט צרפתי. אל-חרירי ביקש מהשניים להתערב כדי למנוע את התפתחות האירועים בגבול.

 

בנאום שנשא אתמול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הוא אמר כי ארגונו יגיב מתוך שטח לבנון על תקיפת הרחפנים ברובע הדאחייה בשבוע שעבר - "ולא מחוות שבעא" (הר דב). לדברי נסראללה, "בעבר התגובות שלנו הגיעו מחוות שבעא - שם אנחנו בדרך כלל מגיבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי. בריא ושלם
צילום: דובר צה"ל
מומלצים