שתף קטע נבחר

אוטובוסים במזרח י-ם ישבתו? "משרד התחבורה לא עומד בהסכמים"

חברות התחבורה הציבורית במזרח העיר ובשטחים מאיימות בשביתה החל מיום שני: "משרד התחבורה עושה איפה ואיפה בינינו למערב העיר". משרד התחבורה: "הצענו תוספות בשווי מיליונים, המפעילים דחו אותן"

 

הפרות סדר של אוטובוסים במזרח ירושלים ()
כך נראים הכבישים במזרח ירושלים
חברות התחבורה הציבורית במזרח ירושלים והשטחים איימו היום (שלישי) להשבית את פעילותן החל מיום שני. בעלי החברות טוענים כי משרד התחבורה לא עומד בהסכמים מולם בכל הקשור לשדרוג כבישים, תקצוב וסיוע ברכישת אוטובוסים חדשים. "הגיעו מים עד נפש מבחינת חוסר השוויון שעושה המשרד בינינו לבין אחינו שנוהגים במערב העיר", אמרו ל- ynet.

 

אם איומי השביתה ימומשו, כ-200 אלף הנוסעים במזרח ירושלים ובשטחים צפויים להיתקל בקשיי תחבורה משמעותיים.

 

 

הפרות סדר של אוטובוסים במזרח ירושלים ()
פעילות משטרתית שחוסמת את הכביש

הפרות סדר של אוטובוסים במזרח ירושלים ()
בזמן הפרות סדר באזור

עד לפני ארבע שנים פעלו במזרח ירושלים לא פחות מ-17 חברות תחבורה ציבורית שונות. עם כניסת משרד התחבורה לתמונה, חלו שינויים ובסופו של דבר כל שבעת המפעילים חתמו על הסכמים עם משרד התחבורה. אלה כללו בין היתר תקנים, עמידה בלוחות זמנים, מסלולים קבועים והסדרי קנסות על איחורים שנבדקים בעזרת מערך בקרה מסודר.

 

תחילה היה נדמה שמדובר בשינוי חיובי, אולם לטענת בעלי החברות הם צברו יותר ויותר קנסות - ומה שהיה לעסק רווחי הפך לעסק לא כלכלי. ההסכם בין הצדדים הסתיים ביוני השנה, ומאז הם נתונים במשא ומתן שבמסגרתו יש לבעלי החברות דרישות לחידושו.

  

חאלד עויסאת, הבעלים של חברת "אלווסט" במזרח ירושלים, אחת משתי חברות האוטובוסים הגדולות באזור, זועם על כך שמשרד התחבורה לא נענה לדרישותיהם, ולא ממליץ על פתרונות. "איך במשרד רוצים שנעמוד בתנאים - כשהם לא נותנים לנו תנאים? אנחנו לא עומדים בזמנים בגלל המחסומים", ציין, "הנהג מתחיל נסיעה בקו ופתאום עוצר אותו משמר הגבול, בודקים את התעודות של כל האנשים וזה יוצר עיכוב שאנחנו סופגים עליו דו"ח".

 

חאלד עויסאת ()
חאלד עויסאת. "מקבלים קנסות כי מתעכבים במחסומים"
 

"הכבישים כאן מלאים בבורות שפוגעים באוטובוסים, אין תחנות מסודרות לנוסעים. פנינו לעירייה ושם אומרים שהעניין באחריות משרד התחבורה", הוא הוסיף.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מצרה על החלטתם של מפעילי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים להשבית את השירות לנוסעים. הרשות נמצאת בימים אלה במשא ומתן עם המפעילים. לצערנו, מפעילי התחבורה התעלמו מההצעות הנדיבות שהוצעו להם. מדובר, בין השאר, בהגדלת סבסוד שכר הנהגים בעשרות אחוזים, הגדלת סבסוד הנסיעות, הפסקת הקנסות ואף פתרונות ביניים עד לסיום המו"מ בין הצדדים, שיאפשרו למפעילים רווח כספי.

 

"מפעילי התחבורה הציבורית לא הציגו לרשות שום אסמכתא התומכת בדרישתם הכספית. המפעילים דחו את מימוש החוזה הקיים בין המדינה ובינם עד למיצוי המשא ומתן ובחרו בדרך שתפגע בציבור הנוסעים", נמסר מטעם המשרד.

 

השקה קמפיין בחירות מפלגה ימינה  (צילום: AFP)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'(צילום: AFP)

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ומנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אמיר אסרף, פנו למפעילים בבקשה להימנע משביתה שתפגע בנוסעים. זאת, "לאור המאמצים הרבים שהרשות עושה במטרה לשפר את התחבורה הציבורית במזרח ירושלים.

 

"בין השאר הוצע לבקשת המפעילים להעלות את תעריפי הנסיעה מ-4.7 שקלים ל-5 שקלים. המשרד אף הציע לסבסד את שכר הנהגים ב-1,800 שקלים לכל נהג, ולהימנע ממתן קנסות המאפשרים פיקוח על רמת השירות הניתן. המפעלים דחו את הארכת תוקף החוזה הקיים בינם ובין המדינה בטענה כי ההחלטה אם להאריך אותו או לאו היא רק בידי המפעילים.

 

אמיר אסרף, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מסר בתגובה לאיומי השביתה: "צר לי שמשתמשים בנוסעים ככלי לניגוח ולהשגת מטרות במו"מ. למרות בקשותינו, לא קיבלנו מודל כלכלי שיתמוך בדרישות שמציגים המפעילים. על אף זאת - הצענו לתקופת הביניים כסף רב. מה שעומד לנגד עינינו הוא מניעת פגיעה בציבור והמשך מתן השירות לנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איומי שביתה במזרח ירושלים. ארכיון
מומלצים