שתף קטע נבחר

הלוויין חושף: אתר השיגור האיראני פונה אחרי "התאונה"

לאחר שטראמפ חשף תמונה המציגה לפרטי פרטים את ההרס לאחר שיגור איראני כושל, תמונת לוויין מראה כי האתר פונה כמעט לחלוטין. המשגר עדיין שם, אבל כל כלי הרכב פונו

 

תמונת לויין אתר שיגור איראני איראן אחרי הפיצוץ (צילום: אימאג'סאט אינטרנשיונל)
כלי הרכב פונו, רק המשגר נותר. תמונת הלוויין החדשה(צילום: אימאג'סאט אינטרנשיונל)

ימים ספורים אחרי הציוץ המסתורי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שאליו צירף תמונה המציגה לפרטי פרטים את ההרס לאחר שיגור איראני כושל, נחשף היום (ד') בתמונת לוויין כי האתר פונה כמעט לחלוטין. שלשום אישרה איראן כי טיל שלה התפוצץ במרכז החלל סנמן בצפון המדינה, אך הכחישה את הטענה שהטיל נשא לוויין. בתמונת לוויין של חברת "אימאג'סאט אינטרנשיונל" נראה כי כלי הרכב - כולל רכבי העזר - הועברו במקום. בחברה מעריכים כי גם המשגר עצמו יוסר בקרוב.

  

בציוץ שלו מיום שישי פרסם כאמור טראמפ תמונה שהציגה את ההרס באתר. מומחים לענייני ביטחון הביעו תדהמה על פרסום התמונה, שאנשי מקצוע רבים מעריכים כי צולמה מתוך מסמך מסווג שהוצג לנשיא במהלך תדרוך ביטחוני. להערכתם היא לא נועדה מעולם להיחשף לציבור הרחב.

השיגור הכושל שפרסם טראמפ (מתוך חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ)
התמונה שצירף טראמפ לציוץ(מתוך חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ)

איראן תמונות לוויין שיגור טיל שכשל (צילום:  Planet Labs Inc)
תמונת לוויין לאחר השיגור(צילום: Planet Labs Inc)

דובר הממשלה האיראנית עלי רביעי גינה את הציוץ של טראמפ אחרי הפיצוץ, שבו אמר הנשיא כי לארה"ב אין קשר ל"תאונה הקטסטרופלית", ואיחל בלעג מה הצלחה לאיראן ב"לקבוע מה קרה שם". "אנחנו לא יודעים למה נשיא ארה"ב מפרסם תמונת לוויין ומתייחס בשמחה לנושא הזה", אמר דובר הממשלה בטהרן. "למרבה המזל הידע שלנו בתחום הזה גדל מדי יום", הוסיף הדובר על תוכנית החלל האיראנית.

 

אמש הטילו האמריקנים סנקציות על סוכנות החלל האיראנית ושני מרכזי מחקר נוספים של הרפובליקה האיסלאמית, בטענה שהם מסייעים לתוכנית הטילים הבליסטיים שלה. משרד האוצר האמריקני מסר כי הסנקציות מכוונות נגד סוכנות החלל האיראנית, מרכז מחקר החלל של איראן והמוסד לחקר אסטרונאוטיקה. בארה"ב חוששים שהטכנולוגיה שנועדה להכניס לוויינים למסלול סביב כדור הארץ תשמש את טהרן בפיתוח טילים בליסטיים, כאלה שיוכלו לשאת ראשי קרב גרעיניים – אם היא תפתח בעתיד נשק כזה.

 

"ארה"ב לא תאפשר לאיראן להשתמש בתוכנית החלל שלה כדי לחפות על פעילות שמקדמת את תוכנית הטילים הבליסטיים", מסר מזכיר המדינה מייק פומפאו. הוא ציין כי ניסיון השיגור הכושל של איראן ב-29 באוגוסט מדגיש את "מיידיותו של האיום". בחודש שעבר דיווח ניו יורק טיימס שארה"ב מחבלת בתוכנית הטילים והלוויינים של איראן, ומחדירה חומרים פגומים למפעלים של תוכנית החלל האיראנית. השיגור הכושל במרכז החלל האיראני בשבוע שעבר מצטרף לשני שיגורים כושלים שהיו בינואר ופברואר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים