שתף קטע נבחר

רוסיה ואוקראינה שחררו אסירים: "לשים סוף למלחמה"

צעד חשוב ביחסי שתי המדינות, שמסוכסכות מאז סיפוח חצי האי קרים: כל מדינה שחררה 35 אסירים, טראמפ בירך ואמר שמדובר ב"צעד ענק בדרך לשלום". זלנסקי, שנבחר השנה לנשיאות אוקראינה, הבטיח לסיים את המלחמה מול הבדלנים הפרו-רוסים שנמשכת כבר חמש שנים

 

רוסיה ואוקראינה ביצעו היום (שבת) עסקת חילופי אסירים, בצעד שעשוי להפשיר את היחסים הקפואים מאז סיפוח חצי האי קרים ב-2014. במטרה להחזיר את האמון בין מוסקבה לקייב, ולאפשר להן לנהל מו"מ על סוגיות מפתח, שוחררו 35 אסירים מכל מדינה. הדרך לשיקום מלא של יחסי המדינות המסוכסכות עדיין נראית ארוכה ומסובכת.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

מטוס עם 35 אסירים רוסים משוחררים נחת במוסקבה, ומנגד הגיע לקייב מטוס עם 35 אוקראינים ששוחררו מהכלא הרוסי. נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי חיבק את האסירים המשוחררים ולחץ את ידיהם, ובמקביל תיעדה הטלוויזיה הרוסית את האסירים יורדים מהמטוס במוסקבה.

  (צילום: AFP)
מתחבקים בשדה התעופה בקייב(צילום: AFP)
 

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

זלנסקי אמר לכתבים בשדה התעופה בקייב שהעסקה היא חלק מהסכם עם הנשיא ולדימיר פוטין. בהתייחסות לסכסוך שנמשך כבר חמש שנים במזרח אוקראינה, בין הבדלנים הפרו-רוסים לצבא האוקראיני, אמר זלנסקי שכל הצעדים ננקטים "לשים סוף למלחמה המחרידה הזאת".

 

בהודעת משרד החוץ הרוסי על עסקת חילופי האסירים נאמר: "אוקראינה מסרה 35 אנשים לרוסיה. אנחנו מסרנו כמות דומה לאוקראינה. אנחנו רואים את ההסכם על שחרור העצורים ברוסיה ובאוקראינה כסימן חיובי שעשוי להוביל לצעדים חשובים אחרים לפתרון המבוי הסתום הנוכחי ביחסי רוסיה ואוקראינה".

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

רוסיה סיפחה את חצי האי קרים ב-2014, ועוררה זעם במערב – שהגיב בסנקציות שפגעו בכלכלה שלה. רוסיה מסרבת לדרישה האוקראינית להשיב את קרים, ומכחישה שהיא מסייעת לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה – שממשיכים לשלוט על חלקים באזור בסכסוך שגבר את חייהם של יותר מ-13 אלף איש.

 

חילופי האסירים הוא הישג לזלנסקי, הנשיא היהודי וחסר הניסיון שזכה השנה בבחירות והבטיח להחזיר את בני ארצו שעצורים ברוסיה. זלנסקי הבטיח לסיים את הקרבות במזרח המדינה, שנמשכים למרות חתימה על הפסקת אש עוד ב-2015. חילופי האסירים יכולים להיות הבסיס לשיחות עתידיות, למרות שנותרו מחלוקות עמוקות בין שתי המדינות.

  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

  (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

נשיא צרפת עמנואל מקרון מנסה לקדם פסגה על המלחמה באוקראינה בהשתתפות נציגים מרוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת. פוטין אמר שלשום שעסקת חילופי האסירים תהיה "צעד חיובי לעבר נורמלזיציה של היחסים" עם אוקראינה, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות. הוא הוסיף שהוא מצפה שעוד אסירים ישוחררו בעסקאות הבאות.

 

בשגרירות ארה"ב בקייב בירכו את זלנסקי על החזרת האזרחים האוקראינים, וקראו לרוסיה לשחרר את שאר האוקראינים הרבים שמוחזקים בניגוד לחוק ברוסיה. דונלד טראמפ אמר על עסקת חילופי האסירים: "אלה חדשות טובות מאוד וכנראה צעד ענק בדרך לשלום".

ולדימיר פוטין וולודימיר זלנסקי (צילום: AP, EPA)
המנהיגים פוטין וזלנסקי(צילום: AP, EPA)
 

בין האוקראינים המשוחררים נמצאים 24 מלחים שנתפסו על ידי רוסיה במהלך עימות מול חופי קרים בשנה שעברה, וכן הבמאי האוקראיני אולג סנצוב, שהואשם ברוסיה ב"תכנון פעולות טרור" אחרי סיפוח קרים. בקבוצה ששחררה אוקראינה נמצאים וולדימיר צמאח, שחשוד במעורבות בהפלת המטוס של "מלזיה איירליינס" באזור בשליטת הבדלנים במזרח אוקראינה ב-2014.

 

בהתרסקות המטוס נהרגו כל הנוסעים ואנשי הצוות – 298 בני אדם. המטוס היה בדרכו מאמסטרדם לקואלה לומפור. ממשלת הולנד פרסמה התנגדות להחלטה לשחרר את צמאח כתוצאה מ"לחץ של הפדרציה הרוסית לכלול אותו בעסקת חילופי האסירים". לפי הצבא האוקראיני צמאח היה לשעבר מפקד בכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מתחבקים בשדה התעופה בקייב
צילום: AFP
מומלצים