שתף קטע נבחר

"כמו הנביאים, מקבלי ההחלטות לא רצו לשמוע אותו"

בספר "המתריע" שמורכב משיחות עם אלוף במיל' עמוס גלעד, חושף שמעון שיפר שורת מקרים שבהם "החלטות לא התבססו על מידע או על הערכות, ופשוט סיכלו אותו"

 

 

פרשן "ידיעות אחרונות" שמעון שיפר התארח הבוקר (יום ג') באולפן ynet לשיחה על הספר החדש "המתריע" שכתב יחד עם האלוף במיל' עמוס גלעד. "אחת המסקנות של כל קורא היא שצריך להיות מודאגים וצריך לעקוב אחרי התפתחויות בשכונה שבה אנחנו גרים, השכונה המסוכסכת הזאת".

 

קטעים מהספר / כתבה למנויי ynet+

 

- גם השכונה הקרובה וגם הרחוקה, אבל בעיקר הקרובה של מקבלי ההחלטות שלנו.

"צריך לגלות ספק גדול כאשר מופיעים מקבלי ההחלטות, כאשר ראש ממשלה או שר ביטחון מופיעים, משום שבסופו של דבר אנחנו משלמים את המחיר. אנחנו במובן הזה, ישראלים, ילדינו שהולכים לצבא, אזרחים שנפגעים מפיגועים, ההחלטות שהם מקבלים הן החלטות שהרבה פעמים אינן מבוססות - לא על מידע, לא על הערכה נכונה, ואני חושב שאחד הדברים החשובים שנחשפים בספר הזה, הוא כמה אדם כמו האלוף במיל' עמוס גלעד, כשהוא בא למקבלי ההחלטות, זה קרה הרבה פעמים כמו שקרה לנביאים, פשוט סיכלו אותו. פשוט כמעט העיפו אותו מהמערכת, משום שהוא אמר להם דברים שהם לא רצו לשמוע".

 

- מלחמת לבנון הראשונה הייתה כמובן הצומת המרכזי שבה הוא נתקע. ניסו לחסל אותו, להעיף אותו מאמ"ן, רצו להגיד לו 'לך, לא רוצים לשמוע את ההתרעות שלך'.

"אחרי הטבח בסברה ושתילה - והוא עומד על כך הרבה פעמים בספר, שלא אנחנו עשינו את זה - הוא כרב-סרן צעיר בא למקבלי ההחלטות ואמר: אסור לקיים את הברית הזו עם הפלנגות. אותי זעזע שהוא מתאר איך אנשי המוסד יושבים בארוחות שחיתות עם סרטים פורנוגרפיים שמקרינים להם מנהיגי הנוצרים, איך הם אחר כך מוכרים למנחם בגין ולאריאל שרון, שהנה אלה בעלי הברית ואיתם נחתום הסכם עם לבנון.

 

"עוד אחד ההפרקים המזעזעים הוא כאשר אז תא"ל עמוס גלעד מתייצב מול המטה הכללי ומול שר הביטחון וראש הממשלה אהוד ברק ואומר להם: בעוד ארבעה חודשים ערפאת ייזום מלחמה עלינו, והוא אפילו נוקב בתאריך. ולמעשה ברק זורק אותו מכל המדרגות".

עטיפת ספר המתריע (עיצוב: שגיא בלומברג)
עטיפת הספר(עיצוב: שגיא בלומברג)
 

- גם את הצבא שמבקש עוד כסף להתכונן.

"כאשר הרמטכ"ל שאול מופז מגיע לפגישה עם שר הביטחון ומבקש תקציב מיוחד להיערכות הצבא לקראת האירועים האלה, ברק נוטל את המסמך שהרמטכ"ל מגיש לו, ממולל אותו ביד וזורק אותו לפח האשפה ואומר לו 'תסתדר לבד'".

 

- זה לא רק הסטוריה, הדברים האלה שאתה שומע מהאלוף גלעד בעצם אמורים לאותת לנו גם על דברים שמתרחשים היום.

"אין ספק, אני חושב שאחד הפרקים החשובים זה מה שכעת אנחנו נחשפים אליו כמעט כל יום, מה עומד להתרחש עם ממשל טראמפ. אנחנו אומרים בספר הזה שהממשל האמריקני הנוכחי בסופו של דבר ישאיר אותנו לבד, לבד מול איראן, ואני גם מעריך והערכתי את זה כבר לפני חודש שטראמפ ייפגש עם רוחאני. ישראל ומדיניות הביטחון שלה תישאר לבד, בלי המטרייה האמריקנית".

 

- האמריקנים ויתרו על המאבק האינסופי הזה שנתניהו מוביל נגד הגרעין האיראני וינסו מסלולים אחרים, פחות בומבסטיים?

"אני חושב שהסיבה העמוקה יותר - ויש פה גם סיבות כמובן אישיות מאוד, טראמפ פועל מהבטן ובצורה אמוציונלית, בצורה אפילו אינפנטילית - היא תפיסה שאומרת שמה שניסינו לעשות עם איראן מסבך אותנו עם כל העולם, וכל העולם מסתבך במין מלחמה מאוד מאוד קשה שהוא לא רוצה להימצא בה. ולכן עדיף הסכם רע על מלחמה טובה, ולכן יכול להיות שאנחנו באמת נמצא את עצמנו לבד. מה שעשה ראש הממשלה נתניהו עם החשיפה הזאת של אתר גרעין נוסף באיראן, זה ניסיון כמעט נואש לעצור תהליכים בינלאומיים שכל העולם שותף להם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
אלוף במיל' עמוס גלעד
צילום: אורן אגמון
מומלצים