שתף קטע נבחר

האו"ם: סיפוח הבקעה - הפרה בוטה של החוק הבינלאומי

הצהרתו של נתניהו עוררה התנגדות רחבה בקהילה הבינלאומית, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש טען כי סיפוח בקעת הירדן "יפגע בפוטנציאל לחידוש המשא ומתן לשלום אזורי". הודעתו מצטרפת לחששות שהביעו רוסיה והאיחוד האירופי, לצד גינויים חריפים בעולם הערבי

מזכ
מודאג מהצהרת נתניהו. גוטרש(צילום: AFP)

הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיה לאחר הבחירות תספח ישראל את צפון ים המלח ובקעת הירדן, ממשיכה לעורר התנגדות בקהילה הבינלאומית. הלילה (בין רביעי לחמישי) אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי הוא "מודאג" מאמירתו של נתניהו, והוסיף כי סיפוח שטחים בגדה המערבית הינו צעד לא-חוקי.

 

"צעדים כאלו, אם ייצאו לפועל, מהווים הפרה בוטה של החוק הבינלאומי", מסר גוטרש. "הם יפגעו בפוטנציאל לחידוש המשא ומתן לשלום אזורי, ויערערו בצורה משמעותית את היכולת ליישם את פתרון שתי המדינות".

 

 

מלבד האו"ם, גם באיחוד האירופי ביקרו את הכרזתו של נתניהו, וטענו כי היא "פוגעת בסיכויים לשלום". גם משרד החוץ הרוסי הביע אתמול חששות מיישומה של ההצהרה, ומסר כי סיפוח בקעת הירדן "יגרום להסלמה במתיחות באזור".

 

בכיר בבית הלבן התייחס שלשום להצהרה ואמר כי אין שום שינוי במדיניות האמריקנית בעניין בקעת הירדן ויהודה ושומרון. הבכיר ציין כי "הממשל יפרסם את תוכנית השלום אחרי הבחירות בישראל ונפעל להגיע למסקנה מהי הדרך הטובה ביותר להמשיך קדימה".

 

בעולם הערבי מגנים: "דחיפה לעוד אלימות"

בתגובה להצהרת הסיפוח, מסרה סעודיה כי היא "מגנה באופן מוחלט את הצהרת ראש הממשלה הישראלי ומדגישה כי מהלך זה נחשב להסלמה מסוכנת אל מול העם הפלסטיני והפרה בוטה של אמנת האו"ם". עוד נמסר כי "אנו מבקשים מכל המדינות והארגונים הבינלאומיים לגנות את ההצהרה ולהכריז כי מדובר בצעד שאינו לגיטימי".

בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים (צילום: AFP)
"שעת כושר חד-פעמית". נתניהו בהצהרה על סיפוח הבקעה(צילום: AFP)

יו"ר הפרלמנט הירדני, עאטף א-טרוואנה, אמר כי הצהרתו של נתניהו חותרת תחת הסכם השלום בין ישראל לירדן משנת 1994. שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, אמר שלשום כי "מדובר בהסלמה שהורסת את היסודות של תהליכי השלום וצעד של בחירות, שהמחיר שלו יהיה להרחיק את ההזדמנות לפתרון הסכסוך ודחיפת האזור לעבר עוד אלימות והסלמה".

 

הליגה הערבית פרסמה גם היא הודעת גינוי, ומסרה כי "ההכרזה היא הפרה על החוק הבינלואמי ושל החלטות האו"ם". מנהיגי הפלסטינים טענו כי נתניהו משמיד כל תקווה לשלום, ובכירת אש"ף, חנאן עשרוואי, טענה כי תוכניתו "יותר גרועה מאפרטהייד".

 

סאיב עריקאת, מזכ"ל אש"ף, אמר כי "אם יורשה לראש הממשלה נתניהו ליישם את תוכניות הסיפוח שלו, הוא יצליח לקבור כל סיכוי לשלום בין הפלסטינים לישראלים. הישראלים והקהילה הבינלאומית חייבים להפסיק את הטירוף הזה". עריקאת, שמתגורר ביריחו שבאזור בקעת הירדן, הוסיף כי "נתניהו רוצה שהנכדים שלי יחיו בין חומות". 

סאיב עריקאת  (צילום: AFP)
"להפסיק את הטירוף". עריקאת (צילום: AFP)

בהצהרתו, אמר נתניהו כי ישנה "הזדמנות היסטורית, שעת כושר חד-פעמית" להחיל את הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, ועל אזורים אחרים. לדבריו, "ככל שניתן הדבר, בכוונתי להחיל את הריבונות בישובים ובאזורים חיוניים אחרים בתיאום מרבי עם ארה"ב. אבל יש מקום אחד שבו ניתן להחיל את הריבונות הישראלית מיד לאחר הבחירות, אם אקבל מנדט ברור לעשות זאת. אני מודיע על כוונתי להחיל עם הקמת הממשלה הבאה את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

 

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר לנתניהו לאחר דבריו כי ממשלת מעבר לא יכולה לקבל הכרעות מדיניות כמו סיפוח בקעת הירדן וצפון ים המלח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הצהרת נתניהו על סיפוח הבקעה
צילום: AFP
מומלצים