שתף קטע נבחר

מנדלבליט על הסדרת יישובים בבקעה: "חשש משיקולי בחירות"

היועץ המשפטי לממשלה העביר את חוות דעתו על ההצעה שתעלה בישיבת הממשלה להסדרת אחד היישובים בבקעת הירדן ואמר כי למרות שאין מניעה עקרונית לקידום המדיניות - לא הוצג כל צורך חיוני לאשר את הדבר יומיים לפני בחירות. הוא הודיע שישתתף בישיבת הממשלה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העביר הערב (חמישי) את חוות דעתו על הסדרת היישוב "מבואות יריחו" שבבקעת הירדן, שצפויה לעלות לדיון בישיבת הממשלה בשבוע הבא. לטענתו, לא ניתן לעשות זאת יומיים לפני הבחירות, בין היתר כי מדובר בממשלת מעבר וכי לא הוכחה דחיפות המהלך.

 

סיפוח ישוב בבקעת הירדן מבואות יריחו  ()
מבואות יריחו. לא ניתן להסדיר את היישוב בתקופת הבחירות

מנדלבליט טען כי "זוהי סמכותה של הממשלה, במסגרת מדיניותה לחיזוק ההתיישבות ביהודה והשומרון, להחליט על הקמת יישובים חדשים, והכול כמובן בגבולות הדין. ככלל, החלטות מעין אלו מערבות שיקולים מדיניים כבדי משקל, אותם הממשלה נדרשת לשקול ולהכריע בהם. ואולם, מהבחינה המשפטית – אין מניעה עקרונית לקידום מדיניות כאמור. הדבר נעשה כעניין שבשגרה, במגוון רחב של הקשרים, בשיתוף עם הייעוץ המשפטי לממשלה".

 

ואולם, היועמ"ש הדגיש כי "לנוכח אופיה של ההחלטה ומהותה, קבלתה בעיתוי הנוכחי – יומיים בלבד לפני מועד הבחירות – מבלי שהוצגה ונדונה לעומק עבודת מטה שקדמה לה ומבלי שהוצגה כל תשתית המבססת דחיפות או חיוניות בקבלתה בעיתוי הנוכחי דווקא, מתעורר חשש כי ההצעה מונעת או למצער תיראה כמונעת משיקולים של התמודדות בבחירות הקרובות".

 

אביחי מנדלבליט  (צילום: AP)
מנדלבליט. "לנוכח אופי ההחלטה ומועדה, מתעורר חשש שההצעה מונעת משיקולים של התמודדות בבחירות"(צילום: AP)

 

 

מנדלבליט כתב בחוות דעתו כי "לא למותר לציין כי מדובר בהחלטה המעוררת רגישות של ממש גם במישור הבינלאומי", והוסיף: "לא הוצג כל צורך חיוני או דחוף באישורה של הצעת ההחלטה יומיים לפני הבחירות, החלטת הממשלה אותה מבקשים לקדם אינה עומדת באמות המידה המשפטיות שנקבעו בפסיקה, כך שלא ניתן לאמצה בעת הזו".

 

היועץ המשפטי לממשלה הוסיף שפנה ליועץ לביטחון לאומי כדי לקבל חוות דעת בנוגע לדחיפות בביצוע המהלך, בדגש על אפשרות לקבל את ההחלטה לאחר שתוקם ממשלה חדשה, אך היועץ לביטחון לאומי אמר כי אין לו חוות דעת כזו.

 

"היעדרה של כל תשתית לכורח או לדחיפות בקידום ההצעה דווקא בעיתוי הנוכחי, יומיים בלבד לפני הבחירות לכנסת, מכריעה את הכף, שכן לא ניתן לקבוע כי קיים צורך חיוני בקידום ההצעה בעת הזו", כתב היועמ"ש.

 

הוא הוסיף: "לפי נוסח הצעת ההחלטה, לא נדרש אישור חוזר של הממשלה הבאה לעניין הקמת היישוב. זאת למעט במקרה שבו יימצא כי יישום ההחלטה או חלק ממנה כרוך בעלות תקציבית לפי חוק יסודות התקציב. מכאן, שאין מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד, אלא בקביעת עובדה מוגמרת על ידי הממשלה".

 

ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, אמר בתגובה להודעת היועמ"ש: "היועץ המשפטי לממשלה יודע היטב שבמשך שנים מי שמנע ובלם את הסדרת מבואות יריחו היו היועצים המשפטיים. הייתי מצפה מהיועמ"ש לגבות את החלטת ראש הממשלה. מנדלבליט, זו הזדמנות היסטורית וזכות גדולה, אל תוותר עליה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים