שתף קטע נבחר

 

בגלל סכסוך עובדים: המכון הטכנולוגי בחולון מעכב ציונים לסטודנטים

הסגל הזוטר ב-HIT דורש לשפר את תנאיו ומונע כבר שלושה חודשים את פרסום הציונים. בינתיים, לסטודנטים יש ציון "עובר" זמני: "רוצה שהמרצים שלי יקבלו שכר הוגן, אבל זה לא צריך לבוא על הגב שלי. זו אי-ודאות איומה"

 

המכון הטכנולוגי חולון (צילום: google maps)
הסטודנטים הפכו לקלף מיקוח בסכסוך. המכון הטכנולוגי חולון(צילום: google maps)

בעקבות סכסוך חריף בין המרצים מן החוץ במכון הטכנולוגי בחולון (HIT) להנהלת המוסד האקדמי, ממתינים הסטודנטים שם כבר יותר משלושה חודשים לציוני הגמר שלהם. הסיבה: חברי הסגל הזוטר מעכבים את פרסום הציונים. הסגל הזוטר, המאוגד על ידי 'כוח לעובדים', הבהיר בתגובה לפניית ynet כי גם האפשרות לשיבוש שנת הלימודים הקרובה נמצאת על הפרק.

 

בימים האחרונים גילו לתדהמתם הסטודנטים כי קיבלו הודעה על כך ש"עברו באופן זמני" את הבחינות, ואולם חלקם עלולים לדעת רק בסמוך ואף לאחר פתיחת תחילת שנת הלימודים האקדמית, שתיפתח לאחר החגים, כי נכשלו בבחינה – ואז ייאלצו לחזור על הקורסים. בניסיון נואש למצוא פתרון לבעיה, הודיע דיקן הפקולטה לעיצוב דודי ראב"ד לסטודנטים מהחוג, כי חברי הסגל הזוטר קיבלו הצעה להעניק ציונים רק לסטודנטים שנכשלו בבחינות – אך לדבריו הצעתו לא נענתה.

ציון של סטודנט HIT מכללה חולון ()
אי-ודאות. הסטודנטים קיבלו ציון "עבר זמני"

הסטודנטים מספרים על מצוקה ותסכול רב בעקבות המצב שאליו נקלעו בעל כורחם. "אנחנו מחכים לציונים שלנו כבר שלושה חודשים", מספר סטודנט ב-HIT. "אני מרגיש שזה בכלל לא עניין שלי מה קורה בין המרצים להנהלה. אני כמובן רוצה שהמרצים שלי יקבלו שכר הוגן, אבל זה לא צריך לבוא על הגב שלי. כשהמרצים אומרים לנו 'תפנו להנהלה' אנחנו מרגישים כמו שכירי חרב. אני הולך לשלם למוסד האקדמי הזה בידיעה מוחלטת שיש לי שביתה בתחילת שנת הלימודים".

 

הסטודנט הוסיף כי "הציונים שלנו קיימים, אך חברי הסגל פשוט לא מוכנים לפרסם אותם. המשמעות היא שבסמוך לתחילת שנת הלימודים חלק מהסטודנטים עלולים לקבל ציון נכשל ולהידרש להיבחן שוב על חומר שלמדו חצי שנה. זה פשוט מטורף. אנחנו מרגישים שאנחנו קלף המיקוח במאבק שלא קשור אלינו. עבדנו קשה מאוד על העבודות שלנו, ובסוף אין שום ציון. זו תחושה איומה של אי-ודאות. אנחנו היחידים שסובלים מקרבות האגו האלו".

 

"ההנהלה לא נפגעת - אלא הסטודנטים"

סטודנט נוסף במוסד האקדמי אמר: "הסטודנטים מחכים לציונים בקורסי הליבה, שהם קריטיים למעבר לשנה ג' למשל. בפקולטה לעיצוב, שמונה כ-400 סטודנטים, המצב קשה במיוחד משום ש-80 אחוזים מהמרצים הם מן החוץ. גם סטודנטים שמחכים לחילופי סטודנטים בחו"ל כרגע תקועים".

 

דיקן הפקולטה לעיצוב דודי ראב"ד כתב לסטודנטים כי "הפקולטה נמצאת כחודשיים במוקד של סכסוך מקצועי בין המרצים מן החוץ והנהלת המכון. שביתת הציונים המונעת מכם לקבל את ציוני קורסי הסמסטר השני אינה כמובן מכוונת נגד הפקולטה והסטודנטים בה, אלא כאמצעי לחץ על הנהלת המכון. בפועל מסתבר שהתהפכו היוצרות, ההנהלה אינה ניזוקה מהם והלחץ מתנקז לסטודנטים ולפקולטה".

תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
"מרגישים שאנחנו קלף המיקוח במאבק שלא קשור אלינו"(צילום: shutterstock)

בהמשך המכתב ששלח לסטודנטים פירט ראב"ד על המאמצים לפתור את המשבר באמצעים "יצירתיים": "במטרה לחלץ את הנושא מהקיפאון שנוצר 'מהצדק הדו-צדדי', והמשך השביתה שאינו מאפשר לפקולטה להשלים הכנות לשנת הלימודים הקרובה, פנינו לוועד המרצים מן החוץ בהצעת פשרה שעיקרה מתן ציון רק לסטודנטים שנכשלו בקורסי הסמסטר השני. הצעתנו זו הושבה גם היא ריקם".

 

"ניצבים בפני שנה נוספת של עבודה בתת-שכר"

צמרת הראל, סגן יו"ר ועד המרצים מן החוץ במכון הטכנולוגי חולון, אמרה: "במכון הטכנולוגי מתקיים מזה שנים חוב מצטבר למרצים. על-פי דו"ח מבקר המדינה מ-2015 מדובר בחוב של 2.1 מיליון ש"ח בסמסטר. הוועד, בניסיון להסדיר זאת בצורה שקולה, מדורגת, אחראית, אחרי פשרות כואבות ושנה של דיונים, הגיע להסכמה על מתווה לתיקון - מתווה שעולה למכון מיליון וחצי שקלים בשנה. מדובר באחוז אחד בלבד מהמחזור הכספי השנתי של המכון וגם על זה ההנהלה מציבה מכשול אחר מכשול".

 

הראל הוסיפה כי "אנחנו מצטערים כמובן על הפגיעה בסטודנטים, אבל חשוב שהסטודנטים יבינו שאנחנו ניצבים בפני שנה נוספת של עבודה בתת-שכר. כל סטודנט חייב לשאול את עצמו, כיצד היה נוהג מול מעסיק שלא משלם לו כנדרש? כלפי מעסיק שנוהג בניגוד לנהלים הברורים של ות"ת. הדבר החמור הוא שהנהלת המכון מכירה בעיוות הקיים אך דוחה כל ניסיון לפתרון ענייני ומהיר. כיוון שמיצינו את אפיקי ההידברות, הרי שאם לא תשלח ההנהלה כתבי מינוי מתוקנים, נשבש את הלימודים בסמסטר א'. אנו קוראים להנהלה להתעשת ולהשיב לציבור המרצים את מה שנתפש כמובן מאליו בכל מכללה ציבורית אחרת".

 

שמואל גולדברג, מנכ"ל HIT, אמר בתגובה כי "הנהלת המכון מעריכה ומוקירה את הסגל הזוטר ומצירה על כך שהחליטו לנהל את מאבקם על גבם של הסטודנטים". הוא הוסיף כי "על מנת לא לפגוע בסטודנטים, ההנהלה החליטה בתיאום עם אגודת הסטודנטים, להעניק ציון עובר באופן זמני לכלל הסטודנטים. עם סיומה של השביתה יוזנו הציונים. סטודנטים נכשלים - לא יצטרכו לחזור על הקורס ויימצא עבורם פתרון אחר פרטני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: google maps
המכון הטכנולוגי חולון
צילום: google maps
מומלצים