שתף קטע נבחר

אחרי המתקפה: סעודיה תקצץ בחצי את ייצור הנפט

המורדים החות'ים מתימן תקפו במל"טים מתקני נפט סעודיים - וגרמו לנזק כבד. שר האנרגיה הסעודי אישר כי ייצור הנפט יצומצם זמנית ב-50%. רויטרס: הפסד של 5 מיליון חביות ביום - 5% מאספקת הנפט העולמית

המורדים החות'ים בתימן תקפו במל"טים שני מתקני נפט בסעודיה, וגרמו לשריפות ולנזק כבד. שר האנרגיה הסעודי אישר כי תפוקת הנפט תפחת זמנית ב-50%. ארה"ב הודיעה כי תשקול להשתמש במאגרי חירום ממשלתיים כדי לסייע בשיבושים אפשריים בשווקי הנפט.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

עשרה מל"טים לקחו חלק בתקיפות לפנות בוקר במתקנים של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו". שני האתרים שהותקפו הם באבקאיק - המתקן הגדול בעולם לעיבוד נפט לפי סעודיה - ובשדה הנפט חוראיס. שר האנרגיה הסעודי הודיע כי כתוצאה מהתקיפות תפוקת הנפט תצומצמם זמנית ב-50%. שני גורמים שבקיאים בפרטים אמרו לרויטרס שמדובר בהפסד של 5 מיליון חביות ליום – כ-5% מאספקת הנפט העולמית. סעודיה מייצרת 9.8 מיליון חביות נפט ביום.

שריפה תקיפה תאגיד נפט aramco ארמקו סעודיה (צילום: רויטרס)
שריפה במתקן הנפט באבקיק(צילום: רויטרס)
 

לפי הדיווחים לא היו נפגעים בתקיפות המל"טים במתקני הנפט הסעודיים. עדי ראייה סיפרו לרויטרס על 15 אמבולנסים לפחות שנראו באזור. הטלוויזיה הממלכתית בסעודיה הבהירה שייצוא הנפט ממשיך, ולא מסרה מה היקף הנזק שנגרם. ב"ארמקו" עדיין לא הגיבו למתקפה.

 

"מתקפה מוצלחת באבקיק תהיה דומה להתקף לב גדול של שוק הנפט והכלכלה העולמית", אמר בוב מקנאלי, מנהל רפידן אנרג'י גרופ ששירת במועצה האמריקנית לביטחון לאומי במלחמת המפרץ השנייה ב-2003. אנדרו מוריסון, סגן שר החוץ הבריטי שאחראי על המזרח התיכון וצפון אפריקה, אמר שהמתקפה "בלתי מקובלת לחלוטין" וקרא לחות'ים להפסיק לפגוע באזורים אזרחיים ובתשתיות המסחריות של סעודיה.

שריפה תקיפה תאגיד נפט aramco ארמקו סעודיה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

המתקפות היו במרחק של יותר מאלף קילומטר מבירת תימן צנעא. סעודיה, נזכיר, מובילה את הקואליציה המוסלמית-סונית במערכה נגד המורדים השיעים בתימן, שנתמכים על ידי איראן.

 

המורדים החות'ים הבטיחו שהם ירחיבו את היקף התקיפות נגד סעודיה. זו לא הפעם הראשונה שבה המורדים החות'ים תוקפים מתקני נפט בסעודיה. בחודש שעבר הותקף שדה נפט, ובחודש מאי תקפו החות'ים תחנות שאיבה. שתי המתקפות גרמו לשריפות, אבל לא פגעו בייצור הנפט.

ה מורדים ה חות'ים ב תימן הפציצו ב סעודיה תקיפה בית זיקוק אבקאיק  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

סעודיה האשימה את יריבתה איראן במתקפות הקודמות במתקני הנפט ובחימוש המורדים החות'ים בתימן. איראן הכחישה מעורבות ואת הטענה לחימוש המורדים. קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס האיראני, בירך היום את החות'ים על התנגדותם לסעודים.

 

המתיחות באזור החריפה בחודשים האחרונים, על רקע הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין והרחבת את הסנקציות נגד איראן. איחוד האמירויות וכוויית, השותפות במפרץ של סעודיה בארגון OPEC למדינות שמייצאות נפט, הביעו תמיכה בסעודיה בכל צעד שתנקוט כדי לשמור על ביטחונה.

ה מורדים ה חות'ים ב תימן הפציצו ב סעודיה תקיפה בית זיקוק אבקאיק  (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

הבוקר תקפו מטוסי קרב של הקואליציה שמובילה סעודיה בסיס צבאי של החות'ים במחוז סעדה בצפון תימן. התקיפות של שני הצדדים מקשות על המאמצים שמוביל האו"ם לסיום המלחמה בתימן, שגרמה למותם של אלפים ולרעב של מיליונים. לדעת רבים למעשה מדובר במלחמה שמנהלות סעודיה ואיראן, ש"מושכות בחוטים" בתימן.

 

הקואליציה המוסלמית סונית התערבה בסכסוך בתימן כדי לעזור לממשלה שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, והודחה מהשלטון בבירה צנעא על ידי החות'ים - שטוענים שהם נאבקים בשלטון מושחת.


פורסם לראשונה 14/09/2019 19:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
שריפה במתקן הנפט באבקיק
צילום: רויטרס
מומלצים