שתף קטע נבחר

ישראל הולכת לבחירות: ב-7:00 בבוקר ייפתחו הקלפיות

בפעם השנייה בחמישה חודשים, 10,788 קלפיות ייפתחו בבוקר. 3,000 מפקחים עם מצלמות וכמעט 19 אלף שוטרים ידאגו לניהול תקין של יום הבחירות. סגר הוטל על יו"ש. הליכי בקרה קפדניים צפויים לעכב את התוצאות עד לרביעי בצהריים. תחבורה ציבורית תופעל בחינם במשך כל היום

 

 

ישראל בוחרת: בפעם השנייה בתוך חמישה חודשים, 6,394,030 בעלי זכות הצבעה יוכלו לממש מ-7:00 בבוקר (יום ג') את זכותם באחת מ-10,788 הקלפיות הפרוסות ברחבי הארץ ולבחור באחת מ-29 הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-22. הקלפיות ייסגרו ב-22:00 ברוב היישובים. ביישובים הקטנים שבהם פחות מ-350 בעלי זכות בחירה, ההצבעה תתקיים בשעות 20:00-08:00.

ראשי מפלגות (צילום: AP, AFP, עמית שאבי, מוטי קמחי, אבי מועלם, אוהד צויגנברג, רויטרס, EPA, gettyimages)
(צילום: AP, AFP, עמית שאבי, מוטי קמחי, אבי מועלם, אוהד צויגנברג, רויטרס, EPA, gettyimages)
 

 

 

 

בני גנץ בכותל (צילום: EPA)
ערב הבחירות: נתניהו וגנץ הגיעו לכותל המערבי(צילום: EPA)

 

הבחירות כבר יצאו לדרך במוצאי שבת בבסיסי צה"ל השונים. גם נציגי ישראל בחו"ל כבר הצביעו ב-97 קלפיות. במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים למנוע הפרות סדר. קלפיות יוצבו גם בבתי החולים ובבתי הסוהר, שם השלימו את ההכנות האחרונות כדי לאפשר יום בחירות תקין. סגר כללי הוטל על אזור יהודה שומרון לקראת יום הבוחר.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet

לא יודעים איפה אתם מצביעים? לחצו כאן ובררו היכן תוכלו להצביע

הבחירות במספרים ()
  


בחירות 2019 הכנות  ועדת הבחירות המרכזית קלפי פתקים לקלפיות קלפיות (צילום: EPA)
פתקי הצבעה בהם ישתמשו בבחירות (צילום: EPA)

בחירות 2019 הכנות  ועדת הבחירות המרכזית קלפי פתקים לקלפיות קלפיות (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בחירות 2019 הכנות  ועדת הבחירות המרכזית קלפי פתקים לקלפיות קלפיות (צילום: EPA)
הכנות אחרונות של ועדת הבחירות המרכזית (צילום: EPA)

אל מרכז השליטה והבקרה של ועדת הבחירות המרכזית, שהוקם במשכן הכנסת, יזרמו לאורך היום כל הדיווחים השוטפים מהקלפיות, מהוועדות האזוריות, פניות הציבור, אחוזי ההצבעה ואירועים חריגים נוספים. עם נעילת הקלפיות ובמקביל לפרסום המדגמים בערוצי הטלוויזיה השונים, חברי הוועדה באלפי הקלפיות הרגילות יחלו בספירת קולות האמת, שבדרך כלל נמשכת בין שעתיים לשלוש. במהלך הלילה התוצאות בקלפיות שנספרו יתעדכנו באופן הדרגתי באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית.

 

3,000 מפקחים יסתובבו עם מצלמות בקלפיות

עד מחר בצהריים צפויות להתפרסם התוצאות המלאות בקלפיות הרגילות, שמהוות כ-95% מהקולות. עד ליום חמישי בערב אמורות להתפרסם התוצאות הסופיות, כולל הקלפיות שבהן הצביעו במעטפות כפולות - בין היתר הקלפיות הנגישות המיוחדות, הקלפיות בצה"ל, בבתי החולים, בבתי הסוהר והמעצר ובנציגויות ישראל בחו"ל.

 

 קלפיות ארוזות מוכנות למשלוח ב שוהם בחירות (צילום: EPA)
קלפיות ארוזות ומוכנות למשלוח (צילום: EPA)

 החלה ההצבעה של שליחי הסוכנות היהודית בקלפיות בחו
שליחי הסוכנות היהודית כבר הצביעו בקלפיות בחו"ל(צילום: הסוכנות היהודית)

 החלה ההצבעה של שליחי הסוכנות היהודית בקלפיות בחו
(צילום: הסוכנות היהודית)

 החלה ההצבעה של שליחי הסוכנות היהודית בקלפיות בחו
(צילום: הסוכנות היהודית)

מערכת הבחירות עמדה בסימן הדיון סביב טענות הליכוד לזיופים בבחירות הקודמות באפריל, הדרישה לאפשר הצבת מצלמות בחדר הקלפי מטעם נציגי המפלגות - שנדחתה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר - והצעת החוק שבאה בעקבות זאת ונפלה גם היא.

 

במקום מצלמה לכל מפלגה, מלצר הורה באופן תקדימי על הקמת מנגנון פיקוח על טוהר הבחירות, שבמסגרתו כ-3,000 מפקחים יסיירו בכל הקלפיות ברחבי הארץ ויישאו מצלמות על גופם, שאותן יפעילו בזמן ההצבעה במקרים חריגים בלבד, אחרי שיקבלו אישור מוועדת הבחירות המרכזית, באמצעות מוקד טלפוני ייעודי שהוקם לצורך כך. המפקחים יצוידו גם בשאלונים שבעזרתם יתשאלו את מזכירי ועדות הקלפי לגבי אירועים חריגים במהלך היום.

 

 

בשעה 21:30, כחצי שעה לפני סגירת הקלפיות ותחילת הספירה, הפקחים יתפרסו בקלפיות שייקבעו מראש, יישארו שם עד תום הספירה - ויתעדו אותה. הקלפיות שיצולמו במהלך ספירת הקולות הן אלו שבמהלך שלוש מערכות הבחירות הקודמות נחשדו כ"בעייתיות", בהן קלפיות שבהן היה חשד לזיוף או ששיעור ההצבעה בהן היה גבוה בהרבה מהממוצע - סביב 95%. קלפיות נוספות נבחרו רנדומלית.

חנן מלצר (צילום: עמית שאבי)
יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר(צילום: עמית שאבי)

 

 

 

 

הוועדה גם קבעה הוראת שעה מיוחדת המעבירה את הסמכות לשמור על הסדר במקום הקלפי מיו"ר ועדת הקלפי, שהוא נציג פוליטי של אחת הרשימות המתמודדות, לידי מזכיר הקלפי, שהוא גורם אובייקטיבי מטעם ועדת הבחירות המרכזית. ועדת הבחירות העבירה למשטרה גם רשימה של קלפיות שנחשבות ל"בעייתיות" על פי המסקנות ממערכות הבחירות הקודמות והצפי ליום הבחירות.

 

ב-2,500 קלפיות תבוצע בדיקה ידנית חוזרת

מלצר גם אסר על פוליטיקאים לשאת הצהרות במקום הקלפי או להציג את הפתק שבו בחרו. הוא הנחה כי כלי התקשורת וצלמים פרטיים יהיו רשאים לצלם את שרי הממשלה, חברי הכנסת, המועמדים לכנסת ובני ובנות זוגם במקום הקלפי רק בעת שהם מטילים את מעטפת ההצבעה לקלפי.

 

אמצעי בקרה נוספים שהוועדה תפעיל בבחירות הללו הם בין היתר הצבתו של מזכיר קלפי נוסף בכ-3,500 מהקלפיות. מדובר בקלפיות שעל פי ניסיון העבר הן היו עמוסות במיוחד, או כאלה שאירעו בהן אירועים חריגים.

 

בנוסף, הוועדה תבצע באופן מדגמי ספירה ידנית חוזרת של כ-2,500 קלפיות, כרבע מסך כל הקלפיות, במשכן הכנסת, כדי לאתר טעויות. במערכת הבחירות הקודמת נעשתה ספירה חוזרת של 800 קלפיות בלבד.הוועדה אף תשתמש במערכת ממוחשבת חדשה שפותחה במיוחד ותתריע על תוצאות חריגות בקלפיות, כגון אחוזי הצבעה גבוהים באופן מחשיד, תוצאות במספרים עגולים וקלפיות שהתוצאות בהן שונות מאוד מקלפיות באותו אזור.

 ועדת הבחירות המרכזית (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
מפקח עם מצלמת גוף בוועדת הבחירות(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)

 

 

חידוש נוסף שעובדים עליו בוועדה הוא סריקה של כל הפרוטוקולים לאתר הוועדה שפתוח לציבור, כדי שכל אזרח יוכל להצביע על טעויות ולשלוח הודעה על כך. הליכי הבקרה המוקפדים צפויים לעכב את פרסום התוצאות בכמה שעות. בעוד שבעבר, כבר בשעות הבוקר של יום רביעי פורסמו התוצאות של הקלפיות הרגילות (מלבד קולות המעטפות הכפולות שנספרים בימים שלאחר מכן), הפעם הן כאמור יתפרסמו רק בשעות הצהריים.

 

תחבורה ציבורית בחינם לאורך כל היום

התחבורה הציבורית הבינעירונית תפעל לאורך כל היום בחינם עבור כלל האוכלוסייה, ברכבת ישראל וב-630 קווי אוטובוס. לרשימת קווי האוטובוס הפתוחים לנסיעה בחינם, ניתן לפנות למוקד המידע של משרד התחבורה במספר 8787*.

 

קרונות העמידה החדשים ברכבת ישראל (צילום: רועי רובינשטיין)
תחבורה בחינם במהלך היום. רכבת ישראל (צילום: רועי רובינשטיין)

 

מנצלים את ימי הקיץ האחרונים בחוף ראשון לציון (צילום: אבי מועלם)
אחרי ההצבעה - הולכים לים. מזג האוויר יהיה נוח (צילום: אבי מועלם)

אפליקציית MOOVIT מנגישה לציבור הבוחרים את דרכי ההגעה באמצעות התחבורה הציבורית לקלפי בה הם אמורים להצביע. האפליקציה מאפשרת להקליד בחלון החיפוש את מספר הקלפי ("קלפי מספר XXX") ולקבל את פירוט מסלול הנסיעה (מסלול דרך).

 

החל מחצות: סגר מלא על יו"ש  

ההצבעה בבחירות החלה כאמור ביחידות צה"ל כבר במוצאי שבת, והיא תימשך עוד סגירת הקלפיות היום ב-22:00. ראשונים להצביע היו אנשי חיל-הים. על פי נתוני צה"ל ייפתחו כ-656 קלפיות בבסיסים השונים, מתוכן 140 קלפיות ניידות שיופעלו במוצבים, בתצפיות, במעברים וביחידות קטנות ומרוחקות (כולל שטחי אימונים). כ-2,500 חיילים בשירות חובה ישמשו חברי ועדות קלפי. בסך הכול יצביעו חיילי צה"ל במשך 72 שעות בשבעה פיקודים וזרועות.

 

 

 

חיילים מצביעים (צילום: דובר צה
חיילים מצביעים(צילום: דובר צה"ל)

חיילים מצביעים (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל מסר אתמול כי בהתאם להערכת המצב הביטחונית ולהנחיית הדרג המדיני, סגר כללי הוטל על אזור יהודה ושומרון החל מחצות, בלילה שבין שני לשלישי. גם המעברים ברצועת עזה נסגרו. פתיחת המעברים והסרת הסגר צפויות ביום שלישי בחצות (בלילה שבין שלישי לרביעי), בכפוף להערכת המצב ובהתאם לשעות הפתיחה בשגרה. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד, וזאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

 

גם משטרת ישראל השלימה את היערכותה וכלל ההכנות הנדרשות לקראת יום הבחירות, ותיערך בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ. ההיערכות המשטרתית הושלמה בתום עבודת מטה ארוכה וסדורה שנוהלה על ידי מנהלת ארצית מיוחדת בחטיבת המבצעים, ובכפוף לאחריות הלאומית של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת.


במסגרת ההיערכות המיוחדת, יפעלו מהבוקר כ-18,800 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים לצד אלפי מאבטחים אזרחיים, מרביתם יתפרסו במוקדי ההצבעה השונים. זאת על מנת לשמור על הסדר הציבורי והביטחון, ולהבטיח את קיום ההליך הדמוקרטי באופן תקין. כוחות גדולים של משטרה, גלויים וסמויים, יפעלו בריכוזי הקלפיות ובאזורים הסובבים אותם בכדי למנוע, לאתר ולפעול נגד כל פעילות בלתי חוקית, שעלולה לפגוע בטוהר הבחירות.

 

 

 

לצד ההיערכות המבצעית סביב ריכוזי הקלפיות, נערכת משטרת ישראל בכדי לתת מענה הולם גם לאירועי השגרה ולמאות אלפי המטיילים שצפויים לפקוד את אתרי הבילוי, הפארקים, חופי הרחצה והכבישים ביום השבתון. שוטרי התנועה והסיור יתפרסו ברחבי הארץ בכדי לפעול להסדרת התנועה בכבישים ולהכוונתה. במשטרה קראו לציבור לנהוג באחריות ולהישמע להוראות השוטרים.  

 

תנ"צ סיגל בר צבי, ראש מנהלת הבחירות במשטרה אמרה: "משטרת ישראל השלימה את היערכותה לקראת הבחירות. תפקידנו הוא לאפשר את המהלך התקין של הבחירות ולאפשר לכל אזרח בישראל להגיע ולהצביע באופן דמוקרטי, על פי צו לבו ומצפונו. המשטרה לא תאפשר שום אירוע של גילויי אלימות או פרובוקציות מכל סוג שיפר את הסדר או יהווה איום על בוחר או בוחרת בבואם לממש את זכותם".

  

גם שירות בתי הסוהר (שב"ס) השלים את הכנותיו. על פי חוק, כל אזרח ישראלי אשר מלאו לו 18 שנה הרשום בפנקס הבוחרים, ונתון במשמורת שב"ס ביום הבחירות (בכל סטטוס משפטי), זכאי לממש זכותו לבחור במקום כליאתו. פוטנציאל המצביעים עומד על כ-8,000 אסירים וכ-1,500 אנשי סגל שב״ס. בכל אגף נתלו הודעות לבוחר בהתאם לתאריך הנקוב בחוק 21 יום לפני הבחירות. 56 קלפיות חולקו לבתי הסוהר ברחבי הארץ, חלקן נייחות וחלקן ניידות.

 

האסירים יוצאו מהאגפים על פי סדר אגפי ויקבלו אמצעי זיהוי מידי מנהלי האגפים, לאחר מכן יגיעו בליווי סוהרים אל הקלפיות הממוקמות בתיאום נציגי ועדת הקלפי, בתוך שטח בית הסוהר במקום שמבטיח את חשאיות הבחירה. חברי ועדות הקלפי, למעט המזכירים, הם אזרחים חברי סיעות. הקלפיות תהיינה פתוחות בין השעות 20:00-08:00 ולאחר מכן ייאספו מבתי הסוהר על ידי ועדת הבחירות. בבחירות הקודמות מימשו את זכותם כ-70% מבעלי פוטנציאל הצבעה.

 

מבחינת מזג האוויר, היום יהיה בהיר, עם עלייה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ. כך נמסר מחברת מטאו-טק. הלחות תרד ומשעות הצהריים ינשבו לאורך מישור החוף רוחות צפוניות ערות. לידיעת המבלים בחופים לפני ואחרי הבחירה בקלפיות - הים יהיה גלי עד גבה גלים, וגובה הגלים - 70 עד 180 ס"מ.


פורסם לראשונה 16/09/2019 22:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
שלטי הבחירות של בנימין נתניהו ובני גנץ
צילום: EPA
מומלצים