שתף קטע נבחר

תיעוד: הוציא ראשו מהמסוק - והתרסק בהר מירון

חקירת התרסקות מסוק חברת החשמל לפני כחצי שנה העלתה כי הטייס אבי חכמון, שחילץ ב-1986 את טייס הפנטום שעליו היה גם הנווט השבוי רון ארד, הוציא את ראשו מהקוקפיט - וכנראה הזיז בטעות את מוט ההיגוי

 

 

הטייס הוציא את הראש מהקוקפיט, הזיז בטעות את מוט ההיגוי - והתרסק: חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה סיים את חקירת התרסקות מסוק חברת חשמל בהר מירון לפני כחצי שנה, במהלכה נפצע באורח קל הטייס אל"מ (במיל') אבי חכמון, שחילץ ב-1986 מדרום לבנון את טייס הפנטום שעליו היה גם הנווט השבוי רון ארד. בדו"ח, ששלל כשל טכני במסוק, נקבע כי המסוק התרסק לאחר שהטייס הוציא את ראשו מהקוקפיט, וככל הנראה הזיז בטעות את מוט ההיגוי ברגע של חוסר ריכוז.

 

סרטון שצילמו עובדי חברת חשמל, בזמן התרסקות המסוק שהציב עמודי חשמל בהר מירון, תיעד את הסיבה להתרסקות שיכלה היתה להסתיים באסון. בחקירת האירוע התגלו ליקויים רבים בנהלי חברת חשמל ובחברת המטוסים בכל הקשור להטסת מתלים והצבת עמודי חשמל. בנוסף נמצאו ליקויים בציוד ההרמה ובאמצעי הקשר שמנעו קשר רציף בין הטייס באוויר לצוותי חברת החשמל על הקרקע.

מסוק של חברת החשמל התרסק על צלע הר מירון ()
רגע הוצאת הראש מהמסוק


מסוק חברת חשמל התרסק התרסקות הר מירון ()
ההתרסקות בהר מירון

מסוק חברת חשמל התרסק התרסקות הר מירון (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

הטייס חכמון אמנם לא זכר את האירוע בעקבות פציעתו, אך ידע לספר כי לפני ההתרסקות שמע הוראה ממנהל העבודה "קח קדימה". החוקר ציין כי עייפות של הטייס, שעבד באותו היום שעות ארוכות במסגרת הנהלים, השפיעה על תפקידו. התאונה התרחשה בהצבת עמוד החשמל האחרון באותו היום.

 

בדוח" שפרסם ממלא מקום חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, גיל ארנון, נקבע כי מדובר בתאונה חמורה שעלולה היתה להסתיים באסון והיא משלבת בתורה כשלים בהתנהלות צוות האוויר צוות הקרקע. "מפענוח סרטון הוידאו וגרסאות המעורבים עולה כי האירוע התרחש לאחר שעות רבות של הטסה מאומצת בתוואי קרקע בעייתי ללא קשר רציף וללא הכשרה מספקת לצוות הקרקע וללא הנחיות ברורות לטייס", נכתב בדו"ח שפורסם אתמול.

 

"הפגיעה בעמוד התרחשה במהלך הנמכה הדרגתית של המסוק, תוך כדי ייצוב על ידי צוות הקרקע, ייצוב שנמשך זמן רב", נכתב עוד. "בשנייה שקדמה לפגיעת המסוק בעמוד הטייס נצפה בסרטון מוציא את ראשו החוצה. סביר להניח שפעולה זאת, בהתחשב בשעות העבודה הרבות של הטייס, גרמה לתנועת יד על מוט ההיגוי שהסיטה את המסוק והיוותה את הגורם הסופי לפגיעת זנב המסוק בעמוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים