שתף קטע נבחר

גנץ: "נתניהו רצה מלחמה לדחות בחירות". נתניהו: "תתבייש"

חילופי האשמות בין רה"מ ליו"ר כחול לבן בעקבות תכנון פעולה נרחבת בעזה - שדרשה כינוס קבינט ולא יצאה לפועל - ועדכון יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בעניין. גם בנתב"ג נערכו. פרשננו רון בן ישי מסביר מה באמת קרה, ומה עומד מאחורי הדהוד המידע

שעות לפני פתיחת הקלפיות - חילופי האשמות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ, בעקבות דיווחים על כך שישראל תכננה להגיב בעוצמה על ירי הרקטות בשבוע שעבר מעזה לאשקלון ולאשדוד, והפעולה בוטלה.

 

"נתניהו מחק את העמימות לצרכים פוליטיים, עכשיו הוא איבד את זה ורצה לגרור אותנו למלחמה כדי לדחות את הבחירות", תקף גנץ. "זה תסריט שמתאים לבית הקלפים ולא למדינת ישראל".

 

בנימין נתניהו בני גנץ (צילום: AFP)
בנימין נתניהו ובני גנץ(צילום: AFP)

 

 
 

 

נתניהו השיב לו: " התכוננו לכל תרחיש, כולל האפשרות שהג'יהאד האיסלמי והחמאס ישבשו את הבחירות בירי רקטות על ערינו והכנו תגובה חריפה. אבל אני אבחר את המועד לכניסה למערכה שהכנו, המועד הנכון ביותר ולא דקה אחת קודם. בני גנץ, תתבייש". גנץ לא נותר חייב ובסרטון תגובה, אמר: "ביבי מה קרה, מה אתה לחוץ? מה אתה רועד? מה אתה מזיע, מה אתה מתרגש? למה אתה משקר? מהבוקר אתה מפיץ שקרים מפה עד להודעה חדשה. אתה מפר את מדיניות העמימות. אתה עושה הכל לצרכים פוליטיים. מי שצריך להתבייש זה אתה".

 

הבוקר פורסם ב"הארץ" כי ביום שלישי האחרון, לאחר ירי הרקטות שבגללו הורד נתניהו מהבמה בכנס בחירות, דחף נתניהו לתגובה תקיפה בעזה. ראשי מערכת הביטחון, נטען, הסתייגו מעוצמת התקיפה, וביקשו הסכמה מהקבינט מכיוון שתגובה כזו עלולה להביא למבצע צבאי רחב. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היתה כי אכן יש צורך לכנס את הקבינט. נתניהו בחר שלא לכנס את הקבינט.

 

מאוחר יותר פורסם גם כי לדרישת מנדלבליט, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, מאיר בן שבת, עדכן את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, באפשרות שתהיה הסלמה שתחייב את דחיית הבחירות. ברקע הדברים, בנתב"ג נערכו מבעוד מועד לשינויים במסלולי ההמראות והנחיתות במקרה של הסלמה ביטחונית. יחד עם זאת, אין פגיעה בשגרה בנמל התעופה ובלוח הטיסות.

 

סיום הביקור של הנסיך וויליאם (צילום: רשות דשות התעופה)
נתב"ג נערך לשינוי מסלולי ההמראות והנחיתות(צילום: רשות דשות התעופה)

 

 
 

בנימין נתניהו בהתייעצות בקריה (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)
ראש הממשלה בהתייעצות הלילית בקריה עם ראש המל"ל, המזכיר הצבאי, ראש המוסד, ראש השב"כ, הרמטכ"ל וראש אמ"ן(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מעיר כי העובדות עצמן נכונות – אבל מדובר בניפוח לצורכי ספין בחירות של נתניהו. ראש הממשלה יצר סיטואציה של "תחזיקו אותי" ומנדלבליט לא יכול היה שלא לדרוש לשתף את הקבינט ואת ועדת הבחירות.

 

הספין נועד להשיג שתי מטרות: האחת - להסביר למה נתניהו מגלה רפיסות מול ארגוני הטרור העזתים (כי בכירי מערכת הביטחון ומנדלבליט כובלים את ידיו); המטרה הנוספת - להשחיר את תדמיתו של מנדלבליט ולתארו כמי שמפריע בעקביות לנתניהו למשול, ובקרוב גם יעשה לו שימוע חתרני שבעקבותיו יוגשו כתבי אישום שנועדו בעצם להדיח את נתניהו מהשלטון.

 

נתניהו שאל בדיון אחרי הירי על אשדוד אם אפשר להגיב "במשהו חריג". התשובה של הרמטכ"ל וראש אמ"ן הייתה שזה אפשרי - אבל תגובה חריגה של ישראל על הירי תכריח את חמאס להצטרף לחילופי האש, וזה עלול להביא להסלמה משמעותית, שגם אם לא תתפתח למערכה קרקעית בהיקף מלא (כניסה לעזה) - היא עלולה בסבירות גבוהה לשבש את יום הבחירות.

 

זה בדיוק מה שהג'יהאד האיסלאמי ששיגר את הרקטות רצה להשיג, וגם חמאס לא יצטער אם זה יקרה. אחרי ששמע מבכירי צה"ל מה אפשר לעשות כ"תגובה חריגה", נתניהו התקשר ליועץ המשפטי לממשלה כדי לקבל ממנו חוות דעת. מנדלבליט לא הביע דעה נגד התגובה התקיפה, אבל הדגיש כי בגלל מצב של ממשלה ערב בחירות, ובגלל ההערכה שהצעדים שצה"ל הציע עלולים להביא להסלמה, צריך לכנס את הקבינט. כך מחייב חוק יסוד הממשלה, שהיא המפקד של צה"ל ולא ראש הממשלה.

 

נתניהו (שכנראה השיג את מטרתו וידע שיוכל להדליף שהוא רצה לכסח את העזתים אבל ראשי מערכת הביטחון ומנדלבליט הפריעו לו), החליט לוותר - והורה לצה"ל לבצע את החלופה המבצעית המתונה יותר, שכללה פגיעה נרחבת יותר מהרגיל, אך בכל זאת מוגבלת בהיקפה, שלא תביא לשיבוש הגעת האזרחים לקלפיות ביום הבחירות (וגם זה משרת את יעדיו הפוליטיים).

 

המידע על שתי הדרישות של היועץ המשפטי לממשלה – לכנס את הקבינט במקרה של פעולה משמעותית, ולעדכן את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית - הופרד כנראה כדי להחזיק את הספין באוויר זמן ממושך ככל האפשר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בנימין נתניהו ובני גנץ
צילום: AFP
מומלצים