שתף קטע נבחר

סעודיה הציגה שרידי מל"טים וטילים: "הוכחה למעורבות איראן"

משרד ההגנה של סעודיה הציג שרידי מל"טים וטילי שיוט שנאספו משני מתקני הנפט שהותקפו בסוף השבוע. בהצהרה נאמר שזו "הוכחה שאיראן הייתה מעורבת בתקיפה", אך לא מאשימים שתקפה בעצמה

 

 

 

משרד ההגנה של סעודיה הציג הערב (יום ד') שרידי מל"טים וטילי שיוט מתקיפת מתקני הנפט במדינה בסוף השבוע, כראיה למעורבות איראן במתקפה. משרד ההגנה מסר שהשרידים נאספו משני אתרים שהותקפו בשבת לפנות בוקר. בהצהרה נאמר שהשרידים מוכיחים "ללא ספק" שאיראן הייתה מעורבת בתקיפה, אך לא מאשימים אותה שתקפה בעצמה. 

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

דובר משרד ההגנה, טורקי אל-מלכי, אמר כי בתקיפה נעשה שימוש בלפחות 18 כלי טיס בלתי מאוישים ובשבעה טילי שיוט. "מתקפה לא הייתה על 'ארמקו' או על סעודיה. מדובר בניסיון לפגוע בכלכלה העולמית. יש לנו הוכחה שאיראן מעורבת בפעולות טרור באזור באמצעות שליחיה", אמר אל-מלכי.

שרידי מל
"ניסיון לפגוע בכלכלה העולמית". השרידים שהציגה סעודיה(צילום: AP)

שרידי מל
(צילום: רויטרס)

שרידי מל
(צילום: רויטרס)

שרידי מל
(צילום: רויטרס)

לדבריו, "איראן ניסתה לשבש את העובדות. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול מול הצעדים של איראן באזור". אל-מלכי הוסיף, בדומה למה שטוענים גורמים רשמיים בוושינגטון, כי המתקפה הגיעה מכיוון צפון ולא מכיוון תימן. "המתקפה נעשתה בתמיכת איראן. זוהי הוכחה לכך שאיראן פוגעת באזרחים ובתשתיות. סעודיה יכולה להגן על התשתיות שלה", הוא אמר.

 

באיראן אמרו ש"מסיבת העיתונאים הוכיחה כי סעודיה אינה יודעת דבר על איפה נוצרו הטילים והמל"טים או מהיכן שוגרו. סעודיה לא הצליחה להסביר מדוע מערכת ההגנה שלה לא הצליחה ליירט אותם".

שרידי מל
"המתקפה נעשתה בתמיכת איראן". אל-מלכי(צילום: רויטרס)

שרידי מל
(צילום: רויטרס)

שרידי מל
(צילום: AFP)

שרידי מל

שרידי מל

מי שלקחו אחריות למתקפה במתקני הנפט של סעודיה, שגרמו לריאד לשיבושים בתפוקת הנפט, הם המורדים החות'ים מתימן – שנתמכים על ידי איראן. אחרי שסעודיה הציגה את השרידים האשימו החות'ים את ארה"ב בזיוף תמונות לוויין המציגות את המתקנים שהותקפו, וטענו שהנזק שגרמו גבוה בהרבה ממה שדווח. הם איימו גם לפגוע בעשרות מטרות באיחוד האמירויות הערביות, כולל בדובאי ובאבו דאבי. 

 

מוקדם יותר הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הורה לשר האוצר סטיבן מנוצ'ין להגביר את הסנקציות על איראן, בעקבות מתקפת טילי השיוט והמל"טים על מתקני הנפט בסעודיה. בציוץ כתב טראמפ: "הוריתי לשר האוצר להגדיל משמעותית את הסנקציות על איראן!".

 

הערב אמר טראמפ לכתבים כי ימסור פרטים נוספים על הגברת הסנקציות בתוך 48 שעות. הוא הוסיף כי הוא סבור שההחלטה שלו שלא לתקוף באיראן מעידה על חוזק. "לתקוף באיראן יהיה קל", הוא אמר. לדבריו, האופציה האולטימטיבית אחרי תקיפת מתקני הנפט היא מלחמה, אך יש אפשרויות אחרות.

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו נחת הערב בסעודיה לקראת פגישתו עם המלך סלמאן. "תקיפת מתקני הנפט בסעודיה הייתה פעולת מלחמה מצד איראן ולא מצד המורדים בתימן", אמר פומפאו זמן קצר אחרי נחיתתו.

תיעוד  תמונות לוויין נזקי ה תקיפה ב סעודיה ארה
נזקי התקיפה בצילומי לוויין(צילום: רויטרס)

תיעוד  תמונות לוויין נזקי ה תקיפה ב סעודיה ארה
(צילום: רויטרס)

סגן שר ההגנה הסעודי הודה לארה"ב על כך שהיא מתעמתת עם איראן ומגנה על בעלות בריתה באזור. "ממשל טראמפ התעמת עם תוקפנות המשטר האיראני וארגוני הטרור בצורה חסרת תקדים. אנו מודים לנשיא, נמשיך לעמוד לצד ארה"ב נגד כוחות הרוע והתוקפנות חסרת ההיגיון", אמר סגן שר ההגנה הסעודי, הנסיך חאלד בן סלמאן.

 

טהרן הודיעה הבוקר כי הנשיא חסן רוחאני עלול שלא להגיע לעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע הבא, אם ארה"ב לא תנפיק ויזות לו ולשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. "הביקורים ככל הנראה יתבטלו אם לא יונפקו ויזות בשעות הקרובות", דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א. טראמפ אמר לאחרונה שהוא עשוי להיפגש עם רוחאני בשולי העצרת, אחרי שנה מתוחה מאוד ביחסי שתי המדינות – בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין, חזרת הסנקציות והמתיחות במפרץ הפרסי.

  ()

באיראן הבהירו שללא הסרת הסנקציות לא תהיה פסגה. הסיכוי למפגש בין מנהיגי ארה"ב ואיראן הפך קלוש עוד יותר בעקבות המתקפה על מתקני הנפט הסעודיים בסוף השבוע - מתקפה שארה"ב משוכנעת שהייתה של איראן.

 

שר החוץ האיראני זריף טען היום שארה"ב בוחרת להאשים את איראן במתקפה בסעודיה כדי "להסיח את הדעת" מהמצב במזרח התיכון. "אנחנו מרגישים שהממשל האמריקני מנסה לשכוח מהמציאות באזור", אמר זריף. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
שרידי מל"טים וטילים
צילום: AP
מומלצים