שתף קטע נבחר

גנץ: ניצחנו, מוכן לאחדות - בראשותי

בישיבת סיעה ראשונה מאז ההישג בבחירות, הגיב יו"ר כחול לבן לקריאתו של נתניהו ליו"ר לחבור לגוש הימין ולהקים יחד ממשלת אחדות רחבה: "כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים וספינים". לפיד: "נתניהו מנסה לגרור לבחירות בפעם השלישית"

 

 

 

ברקע ספירת המעטפות הכפולות וקריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבני גנץ להיפגש עמו כדי להקים ממשלת אחדות רחבה, מתכנסת היום (יום ה') ישיבת הסיעה הראשונה של מפלגת כחול לבן מאז ההישג בבחירות החוזרות.

 

גנץ אמר כי ממשלת אחדות היא בחירת העם וציין כי ינהל בנושא משא ומתן שקול: "לאחר מערכת בחירות שנכפתה על אזרחי ישראל, העם יצא לקלפיות, הצביע, והכריע הכרעה ברורה - העם בחר אחדות, העם ביקש שישראל תהיה לפני הכל. לא ניכנע לאף תכתיב. אנהל את המשא ומתן באחריות ובשיקול דעת וזאת על מנת למצות את המיטב עבור אזרחי ישראל בנסיבות הפוליטיות שנוצרו. זה ידרוש נחישות ועמידה על עקרונותינו, לא יהיו קיצורי דרך. הממשלה שתוקם בראשותי חייבת להיות אפקטיבית ובעלת יכולת ביצוע ומשילות אמיתית".

 

 

 

 

ישיבת סיעה של מפלגת כחול לבן לאחר תוצאות הבחירות (צילום: יריב כץ)
"מוכן לאחדות בראשותי". גנץ(צילום: יריב כץ)

ישיבת סיעה של מפלגת כחול לבן לאחר תוצאות הבחירות (צילום: יריב כץ)
גנץ ויעלון בישיבת סיעת כחול לבן(צילום: יריב כץ)
 

 

 

 

מספר 2 במפלגה, יאיר לפיד, השתלח בראש הממשלה וטען כי בכוונתו לגרור את ישראל למערכת בחירות נוספת: "נתניהו מנסה לגרור את ישראל לבחירות בפעם השלישית. גם הבחירות השניות היו מיותרות, הוא לא מוכן לקבל את התוצאות, לא מוכן לקבל את הכרעת הרוב, זו המטרה של בלוק הסחטנים והקיצונים שניסה להקים אתמול. זו מטרת כל הספינים שהוא זורק לאויר בשעות האחרונות. העם לא נתן בו אמון אז הוא מנסה להחליף את העם. המטרה שלנו היא הקמת ממשלת אחדות ליברלית. זה לא תנאי שליברמן מציב לנו זו המטרה שלנו ועל זה הלכנו לבחירות".

 


 

גם משה יעלון מתח ביקורת על ראש הממשלה וטען כי שיקוליו אינם תואמים את טובת המדינה: "גם לאחר הבחירות הללו ברור שנתניהו פועל משיקול אחד, שיקול שגובר על כל השיקולים האחרים - הימלטות אישית מספסל הנאשמים. גם לאחר כשלונו השני, נתניהו מעדיף להתבצר בבלפור ולא לאפשר הקמת ממשלה. אני פונה לידידיי בליכוד ובמפלגות הדתיות - עם נתניהו זה לא יילך". 

 

גבי אשכנזי אמר כי יש לכבד את רצון הציבור: "הציבור קבע שיש מגבלות לכוח ולשררה. הציבור רוצה ביטחון, אחדות לאומית ליברלית. האווירה האלימה והפילוג שנוצרו בבחירות הוא הרסני לחברה הישראלית. העם הלך לקלפי בפעם השנייה תוך חודשים ספורים והוא ראוי לתיקון, לממשלה שתשרת אותו".

 

זמן קצר לאחר מכן הודיע נתניהו כי הוא מאוכזב מכך שגנץ טרם נענה בחיוב לבקשתו להיפגש: "הופתעתי והתאכזבתי מכך שנכון לעכשיו בני גנץ עדיין מסרב להיענות לקריאתי להיפגש. הנשיא קרא לאחדות ובלי פגישה בין שני ראשי המפלגות הגדולות אי אפשר לעשות זאת. מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה ככל האפשר - לא לבחירות חוזרות ובוודאי שלא לממשלה שנשענת על מפלגות אנטי-ציוניות. גנץ, הצעתי לפגישה בינינו בעינה עומדת. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו".

  

הבוקר קרא נתניהו לגנץ לחבור לגוש הימין ולהקים יחד ממשלת אחדות רחבה, וחזר על פנייתו במהלך טקס האזכרה הממלכתי לשמעון פרס. השניים אף לחצו ידיים אך גנץ סירב להתייחס ישירות לדבריו של נתניהו: "באתי לאזכרה של פרס. הוא תמיד העמיד את עצמו אחרי טובת המדינה".


בני גנץ ובנימין נתניהו בלחיצת ידיים (צילום: עמוס גרשום, לע
גנץ ונתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לשמעון פרס(צילום: עמוס גרשום, לע"מ)

נתניהו אמר בנאומו במהלך האזכרה כי "בבחירות האלה אין הכרעה ברורה. אני קורא לך בני, כמצוות הנשיא, הבה נפעל יחד כדי להביא גם הפעם את מדינת ישראל לחוף מבטחים.

 

"אני מציע שניפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים כדי לשתף פעולה בהקמת ממשלת אחדות רחבה של כל אלה שמאמינים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין שום סיבה שנלך לבחירות נוספות, אני נגד זה. ממשלת אחדות רחבה זהו צו השעה".

 

הקריאה של נתניהו לגנץ להקמת ממשלת אחדות היא חלק מטקטיקה של ראש הממשלה להעביר את הלחץ לגנץ ולגלגל אליו את האחריות למקרה של כישלון בהקמת ממשלה חדשה. במקביל, כל סיעות הימין חתמו הבוקר מסמך "בלוק טכני", שלפיו הן נכנסות רק יחד לממשלה בראשות נתניהו.

 

במקביל פנתה לשכת ראש הממשלה ללשכתו של גנץ על מנת לתאם פגישה בין השניים בארבע עיניים עוד היום. בכירים בכחול לבן אמרו בתגובה כי "כחול לבן היא המפלגה הגדולה ובני גנץ צריך להרכיב ממשלת אחדות רחבה ולעמוד בראשה".

  

בכיר בכחול לבן טען שמדובר בתרגיל פוליטי של נתניהו. לדבריו, "ביבי החליט ללכת לבחירות שלישיות וכבר מנסה לגלגל את האשמה אלינו. אם יזוז הצידה תהיה ממשלת אחדות בתוך יום".

 

גם נשיא המדינה ריבלין התייחס במהלך האזכרה למבוי הסתום שנוצר לאחר הבחירות וקרא לצדדים להתדיין: "אלה ימים סוערים במערכת הפוליטית הישראלית. כפי שעשה לאורך כהונתו שמעון ידידי ז"ל, וכפי שעשו נשיאי ישראל כולם לאורך הדורות, אכנס שוב, בזמן הקרוב, בפעם השלישית בכהונתי, את נציגי כל הסיעות להתייעצויות לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה.

 

"גודל השעה מחייב אותנו להתכנס מהר ככל הניתן, מיד כשנבין את תמונת הקולות הסופית, על מנת לחתור להקמתה של ממשלה שתוכל לשוב ולשרת את מדינת ישראל ואת העם בישראל. המצב שבו אנו שרויים כבר תקופה ארוכה, שבו מכהנת ממשלת מעבר, פוגע פגיעה חמורה ביכולתה של הממשלה לפעול, ולשרת את אזרחי ישראל, וביכולתנו להתמודד עם האתגרים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים שלפתחנו".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים