שתף קטע נבחר

הליכוד: "מחכים לתשובה על מתווה הנשיא", כחול לבן: "הם לא מתעסקים במהות ובתוכן"

במשך כארבע שעות נפגשו נציגי הליכוד וכחול לבן כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני. בליכוד אמרו כי הם מחכים לתשובה בנוגע למתווה האחדות שהציג הנשיא. בכחול לבן תקפו: "הם התבצרו בעמדתם. הבסיס אצל הליכוד זה המשך כהונת נתניהו". גורם בצוות המשא ומתן: "זה היה שיח חרשים"

במשך כארבע שעות נפגשו הבוקר (ו') צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן במטרה להגיע להסכמות על הרכבת ממשלה חדשה. עם תום הפגישה טענו בליכוד כי הם מחכים לתשובה בנוגע למתווה האחדות שהציג נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. בכחול לבן טענו: "הליכוד התבצר בעמדתו. הבסיס שלהם זה המשך כהונת נתניהו". גורם בצוות המשא ומתן של כחול לבן: "זה היה דו שיח של חרשים, המשא ומתן תקוע".

 

 

הפגישה הבאה בין הצדדים צפויה להתקיים ביום ראשון ובליכוד הבהירו כי הם מצפים לקבל תשובה מכחול לבן בנוגע למתווה הנשיא. לפי הליכוד, הפגישה עסקה ברובה במתווה שהציג הנשיא, ונציגי כחול לבן לא השיבו אם הם מקבלים אותו.

 

בכחול לבן אמרו עם תום הפגישה כי הם חוזרים ועומדים על כך ש"המהות והתוכן הם העיקר לכל משא ומתן על הרכבת ממשלה. מנגד, עמדת הליכוד, כפי שנמסרה בפגישה, היא שסוגיית הרוטציה והמשך כהונת נתניהו כראש ממשלה היא הבסיס לניהול הדיון".

ישיבת צוותי המשא ומתן כחול לבן והליכוד (צילום: משה מזרחי)
אלקין ולוין בחדר המשא ומתן(צילום: משה מזרחי)

ישיבת צוותי המשא ומתן כחול לבן והליכוד (צילום: משה מזרחי)
יו"ר צוות המשא ומתן של כחול לבן בסוף הפגישה(צילום: משה מזרחי)

לטענתם, הם הציגו כמה דרישות תוכן ראשוניות במהלך הפגישה, "אך צוות המשא ומתן של הליכוד התבצר בעמדתו והתנה התייחסותו לנושאים אלה בכך שקודם כל, וכתנאי מוקדם, תסכים כחול לבן שנתניהו יוסיף לכהן כראש הממשלה ושהממשלה תתבסס על בלוק ה-55". בכחול לבן הוסיפו כי "אין מנוס מלהבין שהצבת שני תנאים מקדימים אלו מטרתם לגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישיות, כפי שרוצה ראש הממשלה".

 

  

בפתח הפגישה אמר השר זאב אלקין, שמייצג את הליכוד יחד עם השר יריב לוין: "אם לא נצליח בתהליך הזה, מי שיכשיל אותו ייקח את העם לבחירות". נציגי כחול לבן, יורם טורבוביץ ושלום שלמה, לא השתתפו בהצהרות לתקשורת.

ישיבת צוותי המשא ומתן כחול לבן והליכוד (צילום: יואב דודקוביץ)
אלקין ולוין בפתח הפגישה(צילום: יואב דודקוביץ)

לוין התייחס בדבריו למתווה שהציע נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בנוגע לתיקון חוק הנבצרות במטרה להרכיב ממשלת אחדות. "תוצאות הבחירות מחייבות להקים ממשלת אחדות רחבה, ולכן אנחנו מחויבים לעשות משא ומתן מהיר וענייני. שמענו את דבריו של הנשיא וסבורים שנכון לנהל את המשא ומתן על בסיס המתווה שהציג, אני מאוד מקווה שאכן נמצא גם אצל כחול לבן נכונות לעניין הזה".

 

אלקין הוסיף: "אנחנו פותחים כאן משא ומתן כשברור לחלוטין מה הרוב המוחלט של הציבור הישראלי רוצה במצב שנוצר. הציבור הישראלי לא רוצה בחירות בפעם השלישית, הוא רוצה ממשלת אחדות רחבה. אפשר לקיים את התהליך הזה במהירות, אם יש רצון טוב להקים ממשלת אחדות רחבה ויציבה לישראל עם כל המפלגות שעיקרון ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית יקר ומקובל עליהן".

 

נציגי הליכוד התייחסו לאפשרות להרכבת ממשלת אחדות רק עם כחול לבן, ללא כל מפלגות הימין. "המתווה של הנשיא באופן מפורש דיבר על ממשלת אחדות רחבה שלא פוסלת אנשים, ציבורים או מפלגות. כך זה גם היה בשנות ה-80 בממשלות האחדות, לעולם צד אחד לא פסל את השני. יש לזה פתרון, הנשיא ריבלין הניח פתרון נכון שדורש מאיתנו ויתור גדול והוא מקובל עלינו", אמר אלקין.

 

לוין הוסיף: "אנחנו פועלים יחד עם כל השותפים שלנו ממפלגות הימין כגוש מאוחד שייכנס לממשלה רק ביחד. אנחנו מתכוונים להיכנס כולנו לממשלה ביחד ומצפים שלא תהיה פסילה של אף מפלגה ואף שותף, בדיוק בהתאם למתווה של הנשיא".


פורסם לראשונה 27/09/2019 09:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מזרחי
אלקין ולוין
צילום: משה מזרחי
מומלצים