משלמות מחיר יקר: עמותות הסיוע לנזקקים במחסור תקציבי
מערכת הבחירות השנייה פגעה קשות בעמותות הסיוע. הביקוש לפרסום בפייסבוק הקפיץ את המחירים, העמותות לא יכלו לפרסם - וכמות התרומות ירדה משמעותית: "היינו חייבים לבחור למי להגיד לא"
לתרומות לעמותת "חסדי נעמי" - לחצו כאן
העמותות, שרבות מהן מסתמכות על הרשת החברתית לטובת גיוס תרומות בשבועות שלפני החגים, גילו כי הבחירות לכנסת, שהתקיימו פחות משבועיים לפני ראש השנה, יצרו ביקוש גבוה באופן יוצא דופן לפרסום בפייסבוק מצד המפלגות, דבר שהעלה את המחיר עבור כל מי שביקש לפרסם במקביל עבור קהל יעד ישראלי.
לדוגמה, עמותת "חסדי נעמי", שתומכת בכ־5,000 משפחות נזקקות באופן קבוע ומסייעת לאלפי משפחות נוספות בתקופות החגים, דיווחה על עלייה של יותר מפי 26 בעלות הפרסום בפייסבוק בחודש ספטמבר. בעוד באוגוסט העלות ל"מעורבות בפרסום" בפייסבוק (צפייה בסרטון שבפוסט, פרסום תגובה לפוסט, שיתוף של הפוסט או הקלקה על הקישור שמצורף לפוסט), עמדה על שלוש אגורות לגולש, בספטמבר היא נסקה ללא פחות מ־79 אגורות לגולש.
המשמעות: במקום להשקיע כ־3,000 שקל עבור חשיפה ל־100 אלף גולשים, הפעם נדרשה העמותה להשקיע לא פחות מ־79 אלף שקל עבור אותה החשיפה. כמות האנשים שנחשפו לפוסטים שבאמצעותם ניתן היה לתרום קטן משמעותית, ובהתאם גם התרומות. בסיכומו של דבר, העמותה מדווחת על מחסור של מיליון שקל בתקציב התרומות לחג, שהיה אמור לעמוד של שלושה מיליון שקל.
גם עמותת "רפואה ומשען", שמסייעת לחולים נזקקים ולבני משפחותיהם, מדווחת על בעיה דומה. "אני מרשה לעצמי להשקיע כ־10% מהתרומות לטובת פרסום", מסביר מייסד העמותה, דודו קקון. "אם אני משקיע עשרת אלפים שקל, אני אמור להכניס מזה בסביבות 100 אלף שקל. הפעם הכנסתי בקושי 15 אלף שקל. כבר בבחירות הקודמות, שהיו סמוך לפסח, הבנו שקורה משהו במדיה בתקופה הזאת ושצריך לפעול בצורה שקולה. הכנו תוכנית עבודה איך לפרסם, כמה כסף נגייס, איך נחלק אותו ובסוף לא גייסנו. זו הפעם הראשונה שהייתי צריך לברור מבין המשפחות הנזקקות האלו למי אני יכול להגיד לא. זה הדבר הכי קשה שיש".